شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
به دنبال قتل عام 70 نمازگزار سنی ایجاد شد
مانع تازه تشکیل دولت جدید در عراق

رهبران سنی عراق به دنبال قتل‌عام بیش از
 70 نماز‌گزار اهل سنت در استان دیالی از مذاکرات برای تشکیل دولت جدید عراق عقب‌نشینی کردند. سیاستمداران اهل تسنن عراق در اعتراض به کشتار 73 تن از نمازگزاران مسجدی در شمال‌شرقی استان دیالی مذاکرات خود برای تشکیل دولت جدید عراق را به حالت تعلیق در‌آوردند. سلیم‌الجبوری، رئیس‌ پارلمان عراق در بیانیه‌ای در روز گذشته شبه نظامیان عامل این جنایت را تروریست خواند.  
به گزارش الجزیره، سلیم‌الجبوری که برجسته‌ترین سیاستمدار اهل سنت در عراق است در بیانیه خود عنوان کرد: «افرادی به دنبال بی‌نتیجه گذاشتن روند سیاسی هستند. آنها جامعه و ساختار‌های اجتماعی عراق را هدف قرار داده‌اند.» گروه‌های وابسته به الجبوری و صالح‌المطلق، معاون نخست‌وزیر عراق خواستار آن شده‌اند که نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق ظرف 48 ساعت مجرمان این جنایت را معرفی کند و به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کند. نوری‌مالکی، نخست‌وزیر عراق ضمن محکوم کردن حادثه مسجد مصعب بن عمیر اعلام کرد کمیته ویژه‌ای‌ را برای تحقیق و بررسی این حادثه تشکیل داده است. وی ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به کشته‌شدن نمازگزاران در مسجد مذکور گفت:  این جنایت زمانی رخ می‌دهد که ما نیاز شدیدی به وحدت و کناره‌گیری از اقدامات طایفه‌ای داریم.
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر آینده عراق که در این روز‌ها درحال تشکیل دولت جدید عراق است نیز این حملات را محکوم کرد.  حیدرالعبادی در واکنش به این حمله گفت: «من کشتار غیرنظامیان و نمازگزاران در استان دیالی را به‌شدت محکوم می‌کنم و از شهروندان می‌خواهم تلاش‌های دشمن برای بهره‌برداری از این حادثه، به‌منظور ایجاد نزاع بین فرزندان یک میهن را ناکام بگذارند.» بنابر اعلام مقامات امنیتی، حمله به مسجد «موسی‌بن‌عمر» در روستای «امام ویس» در استان دیالی با یک بمب‌گذاری انتحاری در نزدیکی ورودی این مسجد همزمان با ورود نمازگزاران برای شرکت در نمازجمعه آغاز شد و به‌دنبال آن یورش مردان مسلح و حمله و شلیک به سوی نمازگزاران آغاز شد.
در تصاویر این قتل‌عام که کمی بعد روی سایت یوتیوب بارگذاری شد، زمین مسجد پوشیده از اجساد مردم است و در بین قربانیان یک کودک نیز به چشم می‌خورد. در همین راستا اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای حمله افراد مسلح به مسجد مصعب‌بن‌عمیر در استان دیالی را محکوم کرده و آن‌را «جنایت زشتی» علیه شهروندان عراقی دانست.  اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای حمله افراد مسلح به مسجد مذکور را به‌شدت محکوم کرد و خواهان سرعت بخشیدن به تشکیل دولت جدید عراق شد. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای حمله افراد مسلح به این مسجد و کشته شدن ده‌ها عراقی در این حمله را محکوم کرد.
قتل‌عام روز جمعه به نگرانی‌ها درخصوص افزایش شکاف اختلافات فرقه‌ای در عراق دامن زد و روند تشکیل دولت جدید عراق را به تأخیر انداخت. این درحالی است که کشور عراق در این روز‌ها درحال مقابله با تهدید تروریست‌های تکفیری داعش است. در طول سال‌های گذشته حملات تروریستی و انتقام‌جویانه به مساجد در عراق بار‌ها رخ داده است و می‌توان اوج این حملات را در دوران درگیری‌های داخلی عراق در فاصله سال‌های 2006 و 2007 جست‌وجو کرد. 


تعداد بازدید :  211