شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
حمایت حماس از عضویت فلسطین در دیوان بین‌المللی کیفری

بمباران نوار غزه توسط هواپیما‌های ارتش اسراییل روز گذشته 7فلسطینی را به شهادت رساند.  این در حالی است که تشکیلات حماس تلاش فلسطین برای بررسی جنایات جنگی اسراییل در طول این درگیری‌ها را مورد حمایت قرار داد.  در همین حال یکی از رهبران ارشد حماس که در مذاکرات قاهره نیز شرکت داشت تاکید کرد: این گروه از هر پیشنهادی از سوی فلسطین برای پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری پشتیبانی خواهد کرد. بنابر اعلام مقامات پزشکی در مرگبار‌ترین حمله روز‌های اخیر اسراییل به نوار غزه، روز گذشته یک زوج به همراه پسران 3 و 4 ساله‌ و عمه 45ساله‌شان به شهادت رسیدند.  در حمله دیگری از سوی اسراییل به یک خانه در زیتون در شرق غزه 7 فلسطینی دیگر مجروح شدند.  به گفته شاهدان و مقامات فلسطینی به‌دنبال این حملات 2مسجد در «خان‌یونس» در جنوب غزه تخریب شدند.  بنابر اعلام مقامات نظامی اسراییل، ارتش این رژیم در نخستین ساعات روز گذشته 20حمله بر فراز غزه انجام داد.  این مقامات همچنین ادعا می‌کنند در روز جمعه بیش از 80 راکت از غزه به سوی سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده ‌است.  
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل روز جمعه متعهد شد حملات به غزه همچنان ادامه یابد؛  این سخنان پس از مرگ یک کودک اسراییلی در پی شلیک موشک‌های حماس به سرزمین‌های اشغالی عنوان شد.  این نخستین کودک اسراییلی بود که در جریان این درگیری‌ها کشته شد. نتانیاهو درخصوص حملات موشکی حماس اعلام کرد: «حماس با حمله خود به اسراییل هزینه‌ سنگینی را خواهد پرداخت و ارتش اسراییل نیز علیه حماس و گروه‌های فلسطینی در غزه عملیات گسترده‌ای آغاز خواهند کرد.»
از شکست مذاکرات فلسطین و اسراییل در قاهره و پایان آتش‌بس غزه در روز پنجشنبه تا به حال
 81 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و 9 اسراییلی نیز زخمی شده‌اند.  در حالی ‌که مقامات اسراییلی در نظر دارند همچنان حملات خود علیه غزه را ادامه دهند،   حماس بر پایان محاصره 8ساله غزه به‌عنوان پیش‌‌شرط هر آتش‌بسی پافشاری می‌کنند.
به گفته موسی ابو‌مرزوق، معاون دفتر جنبش حماس این گروه اوراقی را در حمایت از درخواست محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین امضا کرده‌ است.  مقامات فلسطینی به دلیل حملات گسترده اسراییل به غیرنظامیان، این رژیم را به ارتکاب جنایات جنگی در غزه متهم کرده‌اند.  در صورت پیوستن فلسطین به دیوان بین‌المللی کیفری، حماس نیز به عضویت این سازمان درخواهد آمد. به گزارش الجزیره هر 2جنبش حماس و جهاد اسلامی از تمایل خود برای حمایت از درخواست محمود عباس برای عضویت در دیوان کیفری خبر داده‌اند.  با عضویت فلسطین در این سازمان فعالیت‌های حماس نیز مورد بررسی دیوان کیفری قرار خواهد گرفت، با این حال این اقدام فلسطینی‌ها موجب آشفتگی شدید اسراییل شده‌ است.
براساس قوانین، فلسطینی‌ها می‌توانند خواستار تحقیق درخصوص اقدامات اسراییل و محاکمه جنایات جنگی این رژیم شوند و از آن‌جایی که شمار قربانیان در غزه از مرز 2‌هزار نفر نیز گذشته‌ است، شکایات فلسطین با دقت بسیار زیادی پیگیری خواهد شد.  بنابر اعلام مقامات بهداشتی فلسطین، دست‌کم 2‌هزار و 98فلسطینی از آغاز درگیری‌ها در 8جولای به شهادت رسیده‌اند و 10‌هزار و 540 نفر نیز مجروح شده‌اند.
بنابر آمار سازمان ملل متحد در حملات اسراییل بیش از 478کودک فلسطینی شهید شده اند که 320تن از آنها کمتر از 12‌سال سن داشتند.

 


تعداد بازدید :  88