شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
وزیر دفاع:
اجازه بازدید جدید از «پارچین» به بازرسان نمی‌دهیم
در مذاکرات بحث موشکی مطرح نبوده و نیست

وزیر دفاع گفت: آژانس انرژی اتمی بارها از پارچین بازدید و نمونه‌برداری کرده‌است و اکنون موضوعیت ندارد که آژانس از پارچین بازدید کند. به گزارش تسنیم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست‌ خبری که به مناسبت روز صنعت دفاعی در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در نمایشگاه خودباوری با مدیریت جهادی، 470 دستاورد جدید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مخاطبان خاص معرفی خواهد شد.
وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح
 60 سوال جدید درباره چاشنی‌های انفجاری که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده، اظهار داشت: آژانس در پایان هر بررسی که دارد گزارشی را به شورای حکام ارایه و آن را منتشر می‌کند و ابهامات باقی‌مانده و سوالاتی را که داشته نیز در آن می‌آورد، اما آژانس سوالات جدیدی را مطرح نکرده و این سوالات مربوط به قدیم است.
وی خاطرنشان کرد: مواردی را که اخیرا خواسته سازمان انرژی اتمی است پاسخ داده و تاکنون ابهام جدیدی را مطرح نکرده است. سردار دهقان در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست‌هایی مبنی بر انتشار اطلاعات مربوط به دانشمندان دفاعی گفت: بحث دسترسی به اطلاعات دانشمندان دفاعی قبلا مطرح بوده و جدیدا بحث خاصی مطرح نشده و یقینا چنین بحثی از سوی ما پذیرفته نیست و نه‌تنها اطلاعاتی را از دانشمندانمان نخواهیم داد، بلکه دسترسی نیز به این اطلاعات وجود نخواهد داشت. وزیر دفاع خاطرنشان کرد: پذیرش انتشار اطلاعات دانشمندان دفاعی به این معناست که جمهوری اسلامی ایران در حوزه تسلیحات هسته‌ای حرکت کرده که این حرف از پایه و مبنا غلط است و یک اتهام نارواست که نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف شوم خود دنبال می‌کند. لذا این موضوع نه‌تنها از اساس موضوعیت ندارد، بلکه پذیرفته هم نیست.
وی در پاسخ به سوال انتشار اخباری مبنی بر درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت پارچین گفت: تاکنون آژانس به دفعات از پارچین بازدید داشته و علاوه بر آن از پارچین نمونه‌برداری هم کرده و هیچ‌گاه سند و شاهدی را مبنی بر این‌که در آن‌جا فعالیت خاصی انجام می‌شود نتوانسته اثبات کند، لذا بازدید از پارچین به یک معنا موضوعیت ندارد، چرا که پیش از این بازدیدهایی صورت گرفته  است.
سردار دهقان با بیان این‌که متاسفانه آژانس به اطلاعاتی که از سوی دشمنان و خصوصا جریانات بی‌حیثیت داخلی همچون منافقین منتشر می‌شود، تکیه می‌کند، گفت: این اطلاعات کاملا دروغ است و تاکنون تمام مواردی که این‌گونه مورد سوال آژانس قرار گرفته مشخص شده که واقعیت ندارد و ما همواره به آژانس توصیه می‌کنیم با توجه به این‌که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف است و ماموران نظارتی آژانس در مراکز مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای حضور دارند، هیچ دلیلی ندارد که به این اطلاعات توجه و به آنها استناد شود و طبیعی است که منافقین همواره به این اطلاعات غلط دامن بزنند، اما از سوی دیگر این‌که آژانس به این اطلاعات غیرمستند و غیرقابل اتکا اقدام می‌کند، غیرطبیعی است.
آژانس پذیرفته هیچ‌گاه در مجموعه پارچین فعالیتی صورت  نگرفته  است
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: به‌هرحال پیش از این آژانس از پارچین بازدید کرده و مواردی را که سوال داشته، بررسی کرده‌ایم و نقاطی را که مورد نظرشان بود بازدید و نمونه‌برداری کردند. بر همین اساس فکر نمی‌کنیم هیچ دلیلی که دسترسی مجدد به آنها بدهیم وجود ندارد، چرا که هیچ اتفاقی از آخرین بازدیدی که آنها داشته‌اند رخ نداده، ضمن این‌که آژانس پذیرفته هیچ‌گاه در مجموعه پارچین فعالیتی صورت  نگرفته  است.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضع قرارداد وزارت دفاع با کشورهای لبنان برای تجهیز و فروش تسلیحات به این کشور، گفت: ما معمولا با کشورهای مختلف قراردادها و برنامه‌های مشترکی داریم و لبنان نیز تا زمانی که دنبال خواسته‌های خود باشد و بخواهد قراردادها را اجرا کند، ما نیز آمادگی انجام آن را داریم.
هیچ‌گاه توان موشکی ایران
 موضوع مذاکره با هیچ‌کس نخواهد  بود
سردار دهقان در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع موشک‌ها، اظهار داشت: در مذاکرات هیچ‌گاه بحث موشکی مطرح نبوده و نیست و آنچه از ابتدا نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و در برنامه اقدام مشترک که با 1+5 مورد توافق قرار گرفت، بحثی از موشک یا توان موشکی ایران نیست و هیچ‌گاه نیز توان موشکی ایران موضوع مذاکره با هیچ‌کس نخواهد بود، چرا که موضوع موشکی پشتوانه دفاعی ماست و مقوله دفاع هیچ کجا و با هیچ مرجعی قابل مذاکره نخواهد بود.
هیچ‌گاه دولت مانع
 از انجام رزمایشی نشده و نخواهد شد
وزیر دفاع همچنین با بیان این‌که هیچ‌گاه دولت مانع از انجام هیچ رزمایشی نشده و نخواهد شد، گفت: برگزاری رزمایش جزو برنامه‌های جاری دفاعی است و توقف آن معنا ندارد. در مقطعی این خبر منتشر شد که دولت از انجام آزمایش‌های پرتاب موشکی جلوگیری کرده که این خبر موثق نبود و در همان زمان تست‌هایی صورت گرفت، لذا دولت عزت و اقتدار نیروهای مسلح را برای دفاع یک حق برای خود می‌داند و در آن جهت گام برمی‌دارد.


تعداد بازدید :  213