شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
آژير

ایلام با زلزله «مندلی» عراق لرزید
زمین‌لرزه‌ای به قدرت 8/4 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) جمعه‌شب شهر ایلام در غرب ایران را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه شهر «مندلی» از توابع استان «دیاله» عراق نزدیک مرزهای استان‌های ایلام و کرمانشاه بوده است. شدت این زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که در شهرهای ایلام، ایوان، سرابله و روستاهای اطراف این مناطق احساس شد. این زمین‌لرزه ساعت 22:26 جمعه در عمق 2/11 کیلومتری زمین و در طول جغرافیایی 71/45 درجه شرقی و عرض جغرافیایی 727/33 درجه شمالی به وقوع پیوسته است.
هنوز گزارشی از خسارت احتمالی این زمین‌لرزه اعلام و دریافت نشده است. استان ایلام از دوشنبه هفته جاری در شرایط و وضع بی‌سابقه‌ای به کانون اصلی زمین‌لرزه در کشور تبدیل شده است. زمین‌لرزه 1/6 ریشتری صبح دوشنبه 27 مردادماه در بخش «مورموری» آبدانان با وارد کردن خسارت به 17‌هزار واحد مسکونی، تجاری، اداری و تأسیسات زیربنایی این شهرستان و مناطق پیرامون آن باعث مجروح شدن حدود 500 نفر شد. مورموری در فاصله 55کیلومتری آبدانان و 210 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.
همچنین زمین‌لرزه دیگری به بزرگی 8/5ریشتر شامگاه همان‌روز، بخش «موسیان» دهلران واقع در 250 کیلومتری جنوب باختری ایلام را لرزاند که به منازل مسکونی، تجاری، اداری و زیرساختی این شهرستان آسیب عمده زد. تاکنون نزدیک به 540 پس‌لرزه در کانون‌های اصلی زمین‌لرزه استان ایلام (مورموری و موسیان) ثبت شده است. شدیدترین این پس‌لرزه‌ها عصر چهارشنبه گذشته به بزرگی 6/5 ریشتر در منطقه مورموری روی داد که باعث مجروح شدن 12 نفر دیگر شد. زمین‌لرزه‌های پرقدرت استان ایلام خوشبختانه هیچ کشته و تلفات انسانی به همراه نداشته است. به گفته استاندار ایلام، زمین‌لرزه‌های آبدانان و دهلران به 18‌هزار واحد مسکونی، تجاری، اداری و زیرساختی این شهرستان‌ها و مناطق پیرامونی آنها خسارت جزیی و کلی وارد کرده است. حجم خسارت نیز بیش از 120‌میلیارد تومان برآورد شده است.
 

زلزله در چناران
زلزله‌ای به بزرگی 3/9 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) صبح دیروز شنبه حوالی چناران در استان خراسان رضوی در شرق ایران را لرزاند. شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه در ساعت 7 و 55 ثانیه به وقوع پیوست. عرض شمالی این زمین‌لرزه 69/36 و طول شرقی آن 26/59 اعلام شد.

ساختمان پلیس آگاهی مشهد در محاصره آتش
ساختمان پلیس آگاهی خراسان‌رضوی در شهر مشهد دچار آتش‌سوزی شد. به گزارش خبرنگار ایرنا، این آتش‌سوزی در زیرزمین ساختمان پلیس آگاهی خراسان‌رضوی واقع در بلوار پیروزی مشهد حوالی ساعت 9:30  صبح دیروز رخ داد و تمامی طبقات دچار دودگرفتگی شد. یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: صد آتش‌نشان چندین‌بار این آتش را مهار کرده‌اند اما دوباره آتش شعله‌ور شده است.

9 ساعت عملیات نفسگیر در آتش‌سوزی فردوسی
آتش‌سوزی گسترده در انبار لوازم برقی در خیابان لاله‌زار با تلاش نفسگیر آتش‌نشانان در 6 ساعت عملیات مهار و خاموش شد. وقتی بامداد شنبه رهگذران دود غلیظ از شیروانی یک انبار لوازم برقی را دیدند، ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران در جریان این آتش‌سوزی قرار گرفت. بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه‌های یک، 18، 67، 2 و 46  به همراه گروه امداد و نجات یک و 14 و گروه هزمت و تجهیزات، تشک نجات و دو دستگاه خاور حاوی دستگاه‌های تنفسی به محل حادثه در خیابان فردوسی، کوچه باربد اعزام شدند. وی ادامه داد: در این حادثه پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد طبقه دوم به علت وجود کالاهای زیاد و انباشته کردن تعداد زیادی مواد قابل اشتعال اعم از مقوا و کارتن کاملا شعله‌ور بود که به نیمی از طبقه اول نیز سرایت کرده بود. با توجه به حجم بالای اجناس انبارشده آتش‌نشانان با تلاش 9ساعته خود توانستند این آتش‌سوزی بزرگ را مهار کرده و از سرایت آن به انبارهای مجاور جلوگیری کردند.


تعداد بازدید :  259