شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
راز سر به مهر دخمه مهمات

گروه حوادث| پنجشنبه 30 مردادماه خبری باورنکردنی روی سایت‌های خبری درج شد. خبر حاکی از کشف اتفاقی یک زاغه مهمات بود که در این مکان تعداد زیادی گلوله توپ به چشم می‌خورد. نیروهای نظامی و امدادی با حضور در محل حادثه بلافاصله دست به کار شدند تا قبل از این‌که فاجعه‌ای رخ دهد مکان پاکسازی شود. حالا 2 روز از این ماجرا می‌گذرد و تنها خبری که مسئولان داده‌اند این است که به احتمال زیاد مهمات برای 79‌سال پیش و جنگ جهانی دوم و مربوط به نیروهای متفقین است. شروع ماجرا برمی‌گردد به ظهر پنجشنبه که مرد کارگری به نام نورمحمد، چاهكن افغانی، وقتي در ساختمان نيمه‌سازي‌ در خيابان شهيد فكوري کارگر شمالی مشغول كندن چاه بود، ناگهان راه به دخمه‌ای قدیمی پیدا کرد که محل دپو مهمات قدیمی بود. تونلی قدیمی و پر از رمز و راز که هنوز راز این ماجرا سر به مهر باقی مانده است. با حضور نیروهای پلیس؛ عوامل چک و خنثی بمب و امدادگران، کار پاکسازی آغاز شد. خانه‌های اهالی خالی از سکنه شد. در یک چشم به هم زدن ماجرا رنگ و روی امنیتی به خود گرفت. بعد از مدتی کوتاه نخستين سري از مهمات جنگي از تونل زيرزميني خارج شد. گلوله‌های زنگ‌زده و رنگ و رو رفته‌ای که نشان می‌داد این مهمات از سال‌های پیش در این زاغه خاک خورده بودند. مهمات با احتیاط داخل خودروهاي مخصوص حمل بمب قرار گرفتند و خودرو‌ها آژیرکشان محل را ترک کردند. هيچ مقام رسمي ابتدا درباره اين ماجراي عجيب و غريب اظهارنظر نکرد و تنها سردار ساجدي‌نيا رئيس پليس پايتخت دراين‌باره در جملاتی کوتاه گفت: قدمت مهمات كشف‌ شده متعلق به سال 1935 يعني 79سال پيش است. 20گلوله مرمي و 44گلوله توپ از محل كشف شد و با توجه به بررسي‌هاي انجام‌شده و همچنين نوع گلوله‌هاي مستهلك اين احتمال وجود دارد كه اين منطقه زاغه مهمات در جنگ جهاني دوم بوده اما همچنان بررسي‌ها براي كشف چرايي و همچنين يافتن گلوله‌هاي احتمالي ديگر ادامه دارد.
شبی آرام در خیابان فکوری
حالا ساعت‌ها از کشف تونل اسرارآمیز می‌گذرد. ساعت 9 جمعه شب است. هنوز خودروهای امدادی و نظامی محله را قرق کرده‌اند. دیگر کوچه «دیدار» بسته نیست و از نوار زردرنگی که مانع ورود افراد به کوچه می‌شد خبری نبود. ماموران نیروی انتظامی روی زمین نشسته‌اند و گرم صحبت هستند. یکی از ماموران می‌گوید چون عملیات به شب خورده دیگر نمی‌توانستیم ادامه دهیم و ادامه کار از فردا صبح و روشن شدن هوا آغاز می‌شود.
سکوت خبری
ظهر روز شنبه است. هنوز خودروهای آتش‌نشانی و پلیس در محل حضور دارند. نوار زردرنگ و ماموری که سر کوچه «دیدار» ایستاده است یعنی شما اجازه ورود ندارید. کارت خبرنگاری هم کاری از پیش نمی‌برد. مامور جوانی با لباس شخصی که می‌گویند از بازرسی نیروی انتظامی است در پشت نوار زردرنگ ایستاده. وقتی می‌گوییم قصد تهیه گزارش داریم، با لحن تند می‌خواهد که ما آن‌جا را ترک کنیم. حتی وقتی به او می‌گوییم مردم دوست دارند از ماجرا باخبر شوند با همان لحن صحبت مي‌كند.
بازار شایعات داغ است
حرف‌های عوامل امدادی در صحنه بیانگر این است که احتمالا این ماجرا تا 3 روز دیگر ادامه دارد. زن جوانی که یکی از ساکنان خیابان است به خبرنگار شهروند گفت: پنجشنبه از خانه خارج شدیم و حالا که دوباره به خانه برگشته‌ایم می‌بینیم که همه جا پر شده است از مامور. نمی‌دانیم چقدر مهمات در زیر خانه‌هایمان است و اگر منفجر شود چه بلایی سرمان می‌آید. مرد جوان دیگری نیز در محل حضور دارد. او هم جزو ساکنان است. مرد جوان می‌گوید از دیروز تا به حال شایعات زیادی به گوشمان خورده مثلا این‌که این مهمات را منافقین در زمان جنگ جمع کرده‌اند اما در هر حال ما خیلی نگران هستیم و نمی‌دانیم در این محله چه می‌گذرد.


تعداد بازدید :  193