شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
در این حادثه 3 مسافر جان باخت و 32 سرنشین راهی بیمارستان شدند
شوکِ 44 زائر در پیچ زنجیرگاه
14 امدادگر هلال‌احمر در 3 ساعت عملیات سخت، 44 مسافر را از اتوبوس واژگون‌شده خارج کردند

گروه حوادث| اتوبوس زائران حرم امام رضا(ع) با 44 مسافر در محور خور و بیابانک واژگون شد. در این حادثه که باز هم پای اتوبوس اسکانیا در میان بود 3 مسافر به کام مرگ فرو رفتند و 32 سرنشین دیگر راهی بیمارستان شدند. بامداد روز جمعه اول شهریورماه بود. 44 زن و مرد و کودک از شهرستان نائین عازم مشهد شده بودند. چند دقیقه بعد مسافران روی صندلی‌های اتوبوس اسکانیا نشسته بودند. وقتی راننده اتوبوس پشت فرمان نشست هیچ‌کس تصور نمی‌کرد چه سرنوشت عجیبی در انتظارشان است. تلویزیون اتوبوس درحال پخش فیلم بود. بعضی از مسافران خوابیده بودند و چند زن و مرد درحال گفت‌وگو با یکدیگر بودند. ساعت 5:40 صبح بود که اتوبوس به گردنه زنجیرگاه رسید. اما ناگهان تکان‌های شدید اتوبوس همه را به وحشت انداخت. چند ثانیه بیشتر طول نکشید. ناگهان صدای ترمز مهیب اتوبوس در پیچ جاده به صدا درآمد. مسافران فریاد می‌زدند. در یک چشم به هم زدن اتوبوس به سمت راست جاده منحرف شد. کنترل فرمان از دست راننده خارج شده بود. اتوبوس در پیچ جاده می‌چرخید و ناگهان واژگون شد.
عملیات    سرخپوشان هلال‌احمر
اتوبوس کاملا واژگون شده بود. سقف آن روی زمین خوابیده بود. رهگذران، خودروهای عبوری جاده و چوپانان انارک با مشاهده این صحنه درحالی‌که شوکه شده بودند با تلفن‌های ‌همراهشان خبر این حادثه را به پلیس و نیروهای هلال‌احمر گزارش کردند. با مخابره این خبر بلافاصله تیم‌های امداد و نجات از پایگاه‌های ملااحمد، انارک و سه‌راهی جندق به محل وقوع حادثه اعزام شدند. وقتی 14امدادگر به همراه 2 خودرو آمبولانس، یک خودرو نجات و یک ست رهاسازی به پیچ جاده زنجیرگاه رسیدند هرگز تصور نمی‌کردند 44سرنشین اتوبوس واژگون‌شده داخل کابین حبس شده باشند. عملیات نجات کلید خورد. امدادگران با دستگاه‌های مخصوص برش به داخل کابین اتوبوس رفتند. شیشه‌های اتوبوس شکسته بودند و مسافران در لابه‌لای صندلی‌ها حبس شده بودند. نجاتگران هلال‌احمر 39 مسافر را از اتوبوس خارج کردند. اما 5مسافر دیگر در کابین حبس شده بودند. امدادگران هلال‌احمر با عملیات ویژه توانستند 5 مسافر حبس‌شده در اتوبوس را هم بیرون بکشند. با نجات همه مسافران از داخل اتوبوس واژگون‌شده مشخص شد 2 مسافر به کام مرگ فرو رفته و 33 مسافر دیگر به شدت مصدوم شده‌اند. مصدومان حادثه بلافاصله با آمبولانس‌های هلال‌احمر به بیمارستان‌های نائین منتقل شدند. داریوش کریمی معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «ساعت 5:40 صبح روز شنبه با اعلام خبر واژگونی یک اتوبوس اسکانیا در گردنه زنجیرگاه منطقه چاه خربزه بلافاصله 14 امدادگر به همراه 2 دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. تحقیقات اولیه امدادگران نشان می‌داد همه مسافران در داخل اتوبوس واژگون‌شده گرفتار شده‌اند. با آغاز عملیات نجات همه سرنشینان از اتوبوس خارج شدند. 2 نفر از مسافران در صحنه تصادف کشته شده بودند و 33 مصدوم به بیمارستان منتقل شدند که متاسفانه یکی دیگر از مسافران به علت شدت جراحات در بیمارستان به کام مرگ فرو رفت. بعضی از مسافران نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. این عملیات نجات و رهاسازی که 3 ساعت به طول انجامید در ساعت 9:10 صبح پایان یافت و امدادگران به پایگاه‌های هلال‌احمر برگشتند.»
علت حادثه
درحالی‌که علت دقیق واژگونی اتوبوس اسکانیا در محور نائین –خور و بیابانک در دست بررسی است اما شنیده‌ها حاکی از آن است که راننده اتوبوس که جزو مصدومان بوده بعد از درمان سرپایی به کلانتری منتقل شده است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد سرعت زیاد و عدم کنترل وسیله نقلیه باعث ترکیدن تایر اتوبوس و درنهایت واژگونی آن شده است.


تعداد بازدید :  231