شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ بیسمارک صدراعظم پروس
116‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم آگوست 1898میلادی، اتوفون لئوپولد بیسمارک صدراعظم قدرتمند پروس، بعد از 20‌سال اداره امپراتوری و ایجاد تحولی عظیم در جامعه آلمان، در 83سالگی درگذشت. بیسمارک در حدود دودهه از گردانندگان اصلي سياست اروپا بود. او مردي متكبر و مستبد بود و به اكثريت و اقليت پارلماني و آزادي مطبوعات و دسته‏هاي سياسي و حوزه‏هاي مذهبي، عقيده نداشت. بيسمارك كارهاي زيادي در زمينه آباداني آلمان انجام داد كه ملي كردن راه‌آهن، تشكيل ارتش نوين، تجديدنظر در قوانين، جلوگيري از تجمع سرمايه‏ها و مبارزه با كمپاني‏هاي عظيم سرمايه‏داري از آن جمله‏اند.

درگذشت فردريك ویلهلم‌نيچه
114‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم آگوست 1900میلادی، فردريك ویلهلم‌نيچه، فيلسوف معروف آلماني در 56سالگي درگذشت. خانواده نيچه همه از كشيشان پروتستان بودند با اين حال او از الهيات و مسيحيت رويگردان شد و به دانشگاه رفت. نيچه پس از چندي با فلسفه يوناني آشنايى يافت و در 24سالگي به استادي دانشگاه بال برگزيده شد. نيچه داراي آثار مهم و متعددي است از جمله كتاب «چنين گفت زرتشت»، كه در آن اغراض و عقايد خويش را به صورت افسانه‏اي درآورده است كه قهرمانش زرتشت است.

تولد پیمان آتلانتيك‌شمالي
65‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم آگوست 1949میلادی، هري ترومن، رئيس‌جمهوري وقت آمريكا اسناد نهايي تاسيس سازمان پيمان آتلانتيك‌شمالي (ناتو) را امضا كرد و به این ترتیب اين سازمان نظامی وارد فاز اجرایی شد. مقدمات ايجاد اين سازمان از پيش به صورت محرمانه فراهم شده بود. در يكي از اصول این سازمان تصريح شده است كه حمله نظامي به يك كشور عضو به منزله حمله به همه اعضا تلقي خواهد شد. پيمان ورشو براي مقابله با ناتو در ‌سال 1955 به‌وجود آمد.


تعداد بازدید :  300