شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
«پدرسالار» هميشه ماندگار است

محسن سيف منتقد

به اعتقاد من و همه كساني كه پدرسالار را ديدند، اين سريال هميشه ماندگار خواهد بود. سريال پدرسالار در زمان خودش يكي از پرمخاطب‌ترين سريال‌ها با محوريت زندگي ايراني بود، سريالي كه براي همه مردم دوران خودش قابل لمس بود، البته كه براي نسل قبل‌تر بيشتر قابل درك بود، چون نسل گذشته اين نوع زندگي و مناسبات خانوادگي را بيشتر تجربه كرده بودند و موضوع اين سريال مي‌توانست براي دهه‌های 40 و 50 بسيار جذاب باشد.
از سويي ديگر اين سريال چون براساس تحقيق و پژوهش و تجربه شخصي خواجويي از سبك زندگي ايراني ساخته شده بود مي‌تواند براي نسل الان هم جذاب باشد كه يك تصوير روشني از خانواده‌ها در قديم در ذهنشان ايجاد شود. چون نسل جديد استقلال و پراكنده زندگي كردن را تجربه كرده‌اند و شايد اين شيوه ايل‌وتباري زندگي كردن خانواده‌ها در دوران قديم كه البته هنوز در برخي شهرستان‌ها باب است، برايشان جذاب باشد. اكبر خواجويي از لحاظ شخصيت‌پردازي و حكومت پدر توانست تصويري ماندگار در اين سريال برجا بگذارد.
 به همين دليل پدرسالار از معدود سريال‌هايي بود كه با شيوه شناخت و براساس تحقيق ساخته شد برخلاف سريال‌هايي كه درحال حاضر ساخته مي‌شود و تحقيق خاصي در آن صورت نمي‌گيرد به همين دليل مخاطب را جذب نمي‌كند. پدرسالار سريالي قوي بود و شخصيت‌پردازي‌های دقيق داشت و در حالي كه بيست و چند‌ سال از اولين پخش آن در تلويزيون مي‌گذرد، همچنان در خاطر مردم مانده است.
خوب است كه خواجویي چنين اثري از خودش به یادگار گذاشت كه در ذهن همه مردم ايران مانده است. اگر بگوييم كه حتي باقي سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي خواجويي با اين كيفيت نبوده است باز هم به همين يادگاري كه از او ماند، مي‌توان بسنده كرد. يادش را گرامي مي‌داريم.


تعداد بازدید :  220