شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
هنرمندان ایرانی با چهره‌های سرشناس جهانی برای کمک به بیماران خاص همسو شدند
رقابت خیرخواهانه با سطل آب یخ

شهروند| مدت‌هاست که پیشرفت‌های ارتباطاتی و گستردگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی سبب شده تا علاوه بر بالا رفتن سرعت پخش شدن خبرها، گاهی حتی همین شبکه‌های اجتماعی و کاربرانش زمینه‌ساز جریان‌ها و خبرهای جالبی شوند که مخاطبان آن بدون واسطه رسانه‌های مختلف خبری به سرعت آن را در سراسر دنیا پخش کنند و همه را در جریان این اتفاق قرار دهند. «رقابت با سطل یخ» (Ice Bucket Challenge) از همین دست اتفاقات است که شاید اگر شما عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی که قابلیت گذاشتن ویدیو را دارند، باشید پیش‌تر از خواندن این گزارش با آن روبه‌رو شده باشید. اما بهتر است به سراغ این فعالیت جدید برویم و ببینیم که «رقابت با سطل یخ» که در بعضی مواقع «چالش سطل یخ» ترجمه شده، چیست که رضا صادقی، زانیار خسروی و علی کریمی را در کنار مشهورترین چهره‌های دنیا همچون بن افلک، جسیکا آلبا،‌ دیوید بکام، راسل کرو، بیل گیتس، مارک زوکربرگ، جنیفر لوپز، استیون اسپیلبرگ، شکیرا، پیکه، سلنا گومز، استیو بالمر، کوبی برایانت، مت بامر، دواین جانسون، رابن فان پرسی، استیو مک‌من‌مان، ماریو گوتسه، نواک جوکوویچ، بوراک ییلماز، کیت آپتن، تییستو، پل اسکولز، آندره‌آ بوچلی و حتی جرج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا قرار داده تا بعد از نام بُردن از سه چهره ایرانی در مقابل دوربین یک سطل آب یخ روی خودشان بریزند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
«رقابت با سطل یخ» چطور آغاز شد؟
«رقابت با سطل یخ» 7 ژوئیه 2014 در نیوزیلند آغاز شد. در آن زمان موسسه خیریه کمک به بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) در آمریکا با هدف جلب توجه مردم عادی ویديویی درباره بیماری ALS منتشر کرد. در آن ویدیو ابتدا توضیحاتی پیرامون این بیماری لاعلاج ارایه شد و سپس چند جوان سطل‌های آب یخ را روی سر خود ریختند. آنها تمامی مردم جهان و به‌خصوص ستاره‌ها و چهره‌های سرشناس را به چالش کشیدند. این قانون را هم وضع کردند که هرکسی که می‌خواهد به این حرکت ملحق شود یا باید مبلغ 100 دلار در راستای تحقیق و درمان بیماری ALS کمک کند یا سطل آب یخ روی سر خود بریزد. قانون دوم هم این بود که سه نفر دیگر باید به چالش کشیده شوند و نام آنها در ویديوی مربوط ذکر شود. اگر آن سه نفر تا 24 ساعت چنین کاری انجام ندهند باید مبلغ 100 دلار از جیب مبارک بپردازند! شنیده شده است که تاکنون بیش از چهار‌میلیون دلار به حساب این خیریه واریز شده است. زیرا اغلب افرادی که به این حرکت می‌پیوندند در هر حالت مبلغ مذکور را می‌پردازند. اما زمانی موج شرکت در این رقابت جنبه عمومی به خود گرفت که گلف‌بازی به نام کریس کندی چالش سطل یخ را انجام داد و یکی از اقوامش، جانت سنرچیا، که همسرش مدت 11‌سال به بیماری ALS مبتلا بوده، را به این چالش دعوت کرد. روز بعد فیلم این حرکت در فیس‌بوک قرار گرفت و به مرور زمان به یک جنبش عمومی تبدیل شد.
بیماری ALS چیست؟
اما اگر بخواهید بدانید بیماری ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک چیست، بیماری‌ای که این روزها به خاطر سطل‌های یخ خیلی‌ها با آن بیشتر از قبل آشنا شده‌اند، بیماری‌‌ای است که منجر به ازدست‌رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می‌شود و با تضعیف ماهیچه‌ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود. به‌طوری که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد. معمولا مبتلایان به این بیماری مدت زمان زیادی زنده نمی‌مانند. «استیون ‌هاوکینگ»، بزرگترین کیهان‌شناس جهان و معروف‌ترین انسانی است که تاکنون به ‌ای‌ال‌اس مبتلا شده است.
از «رضا صادقی»، «زانیار خسروی»،
«علی کریمی» تا «محمدرضا گلزار»!
پس از شیوع این تب خوب در فضای مجازی، نیوزیلندی‌ها دست به یک خلاقیتی زدند که «رقابت با سطل یخ» را دگرگون کرد. برخی از کاربران نیوزیلندی شبکه‌های اجتماعی در ویديوهای خود مبلغی را برای کمک به یک مرکز تحقیقات سرطان در این کشور تعیین کردند. به این ترتیب صرفا آن موسسه خیریه آمریکایی هدف کمک قرار نگرفت و نام ده‌ها خیریه و سازمان بهداشتی و تحقیقاتی دیگر در اقصی نقاط جهان مطرح شد. موج حرکت میلیونی و فراگیر سطل آب یخ به ایران هم رسید و «رضا صادقی» به‌عنوان اولین نماینده جامعه موسیقی داخل کشور به «رقابت با سطل یخ» پیوست. او بامداد روز شنبه اول شهریورماه ویديویی را روی صفحه شخصی خود منتشر کرد و ابتدا از «شهاب رمضان»، «علی انصاریان» و «بنیامین بهادری» دعوت به عمل آورد و سپس ظرفی پر از یخ را روی سر خود ریخت. اما دقایقی بعد «زانیار خسروی» هم ویديوی مشابهی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد. او «محمدرضا گلزار»، «عادل فردوسی‌پور» و «سیروان خسروی» را به چالش کشید. همچنین او در توضیح ویدیو نوشت که اگر این افراد تا 24 ساعت آینده این حرکت را انجام ندهند باید 100‌هزار تومان به موسسه «محک» کمک کنند.  31 مردادماه هم «علی کریمی»، ستاره اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران و باشگاه «پرسپولیس تهران»، ویديویی با همین مضمون منتشر کرد. او تاکنون سرشناس‌ترین ایرانی است که به «رقابت با سطل یخ» پیوسته است زیرا این حرکت او در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت. علی کریمی ابتدا از «مازیار فلاحی»، «رضا عطاران» و «علی دایی» دعوت کرد و سپس تن به سطل بزرگی از آب یخ داد. نام «فریدون زندی»،‌ هافبک سابق تیم‌ملی و باشگاه «استقلال تهران»، هم اخیرا به جمع ستاره‌های عضو «رقابت با سطل یخ» اضافه شده است.


تعداد بازدید :  296