شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
آنچه زلزله در ایلام نمایان کرد
ضعف زیرساخت‌ها و کمبود امکانات

زلزله در بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان که با گذشته چند روز همچنان ادامه داد، بسیاری از ضعف‌های مهم استان ایلام از نداشتن زیرساخت‌های مناسب تا کمبود امکانات را نمایان کرد. به گزارش مهر، بخش مورموری چهار روز پیش بر اثر زلزله‌ای با قدرت 2/6 ریشتر لرزید و همچنان این لرزش‌ها ادامه دارد که موجی از خسارت به تأسیسات جانبی مناطق مختلف استان ازجمله خود مورموری، روستاهای اطراف، دهلران، آبدانان و... وارد کرد.
خسارت‌ها، سرگردانی، کمبود مواد غذایی، آب، یخ و چادر از یک طرف و از طرفی دیگر نبود امکانات باعث شد مردم همچنان سرگردان باشند و هنوز اسکان 100‌درصدی هم صورت نگرفته است.
اما باید گفت علل این همه مشکل در کمک رسانی و حل مشکلات مردم ریشه در مسائل و مشکلات عمیق خود استان دارد که مانع از خدمات‌رسانی مطلوب شده است.
نخستین و مهم‌ترین ضعف‌هایی که در اثر این زلزله در استان ایلام نمایان شد بحث راه‌های ارتباطی بود که به دلیل کوهستانی بودن و غیراستاندارد بودن تمامی مسیرهای ارتباطی در همان شروع زلزله بسته و ریزش کوه باعث بسته شدن جاده‌ها شد.
هم اکنون مسیرهای ارتباطی به بخش مورموری از وضع مناسبی برخوردار نیستند و همان عاملی شد که کمک‌رسانی به موقع انجام نشود و خود این عامل باعث بسیاری مشکلات دیگر می‌شود. بحث مهمی دیگری در که در استان در پی زلزله نمایان شد نبود امکانات اعم از مواد غذایی، آب معدنی، چادر، بالگرد، خودروهای امدادی و... بود که متاسفانه این عوامل مشکلات بسیار زیادی برای مردم ایجاد کرد.
گرمای 50 درجه مورموری و از بین رفتن چاه‌های آب منطقه باعث نیاز شدید مردم به آب شد که متاسفانه هم‌اکنون هم این نیازهای مردم زلزله زده به‌طور کامل رفع نشده است.
بسیاری از زیرساختهای منطقه در بخش آّب، برق و مخابرات از همان دقایق اولیه زلزله قطع شده و در برخی موارد قطعی تاکنون هم ادامه دارد که این خود نشان از ضعفهای بسیار مهم در این استان دارد.
بحث مهم و جدی دیگر مقاوم‌سازی منازل روستایی بود که متاسفانه با هر زلزله و به راحتی خانه‌ها و منازل مردم تخریب شد.  این امر به خوبی نشان می‌دهد که بحث مقاوم‌سازی منازل مسکونی در روستاهای استان رعایت نشده است.
محمدرضا مروارید استاندار ایلام دراین‌باره اظهار داشت: برآورد اولیه خسارت ناشی از زلزله‌ 1. 6 ریشتری آبدانان اعلام شده است. وی گفت: طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری جزییات زلزله‌ اخیر در استان و میزان خسارات‌ ناشی از آن در شهرستان‌های آبدانان، دهلران و دره‌شهر در حوزه‌های مختلف اعلام شده است. استاندار ایلام ضمن اشاره به میزان خسارت‌ 1160 میلیاردی در سه شهرستان مذکور تصریح کرد:  این خسارت‌ها به تفکیک در حوزه آب روستایی 107، در آب شهری 257‌، در حمل‌ونقل و راه 185، مخابرات 10، برق 35، کشاورزی 110، آموزشی 100، ورزش و جوانان 60، عمران شهری 175، ساختمان‌های دولتی 60، میراث فرهنگی 15 و اماکن مذهبی 20‌میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان این‌که بیشترین خسارت‌ها مربوط به شهرستان آبدانان به میزان 800‌میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: میزان خسارت‌ها در دهلران و دره‌شهر به ترتیب 350 و 10‌میلیارد ریال بوده است.
مروارید در مورد میزان خسارت به ساختمان‌های مسکونی‌، شهری و روستایی این سه شهرستان اظهار داشت:  در آبدانان 1یک‌هزار و 800 واحد مسکونی شهری و دو‌هزار و 200 واحد روستایی نیازمند احداث مجدد و 2‌هزار و 400 واحد شهری و 3‌هزار و 600 واحد روستایی نیازمند بهسازی هستند.
وی تصریح کرد: در دهلران 800 واحد شهری و یک‌هزار و 700 واحد روستایی نیازمند احداث مجدد و 1000 واحد مسکونی در نقاط شهری و یک‌هزار و 500 واحد مسکونی در مناطق روستایی نیازمند بهسازی هستند.
استاندار ایلام ادامه داد: در دره‌شهر100 واحد مسکونی در نقاط شهری و 400 واحد در مناطق روستایی نیازمند احداث مجدد هستند و 600 واحد شهری و 900 واحد روستایی باید بهسازی شوند.
مروارید با بیان این‌که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به مردم هیچ‌گونه فوتی در این زلزله ‌نداشته‌ایم، تصریح کرد: در مجموع 353 نفر مصدوم شدند که بیشترین آنها مربوط به آبدانان با 312 نفربوده است و در شهرستان‌ دهلران‌ 41 نفر مصدوم شده است.
وی با تأکید بر این‌که این میزان خسارت‌ها تا ساعت 12‌، 28مرداد بوده است، از توجه نهاد ریاست‌جمهوری قدردانی و ابراز امیدواری کرد: موضوع در هیأت دولت مطرح و جبران این خسارت‌ها از محل ماده 12 تأمین اعتبار شود.


تعداد بازدید :  212