شماره ۶۱۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
این بالگرد برای نجات یک مصدوم به پرواز درآمده بود
سقوط بالگرد فلات قاره در خلیج فارس
تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر برای یافتن 4 سرنشین ناپدید شده وارد عمل شدند

شهروند|یک فروند بالگرد متعلق به شرکت   هلی‌کوپتری تارا و در اجاره شرکت نفت فلات قاره هنگام پرواز بر فراز خلیج فارس سقوط کرد.
 در اين حادثه 2 خلبان و 2 نفر از کارکنان شرکت حفاری ناپدید شدند که تا لحظه تنظیم این خبر و
 با توجه به سرنخ‌های به دست آمده شانسی برای زنده یافتن سرنشینان آن وجود نداشته است.  تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر بوشهر متشکل از نجاتگران و غواصان برای یافتن بالگرد ناپدید شده دست به عملیات سختی زدند. این در حالی است که پیکر بی جان یکی از سر نشینان این بالگرد در خلیج فارس پیدا شد.  
سقوط شبانه بر فراز خلیج فارس
روز دوشنبه وقتی کارکنان شرکت حفاری روی سکوی ابوذر درحال کارکردن بودند که سر حفار دکل در پی حادثه‌ای به‌شدت مصدوم شد. همین موضوع کافی بود تا  بالگرد شب پرواز تحت اجاره شرکت نفت فلات قاره برای انتقال این نیروی مصدوم به بیمارستان بوشهر وارد عمل شود.
ساعت 9 شامگاه روز دوشنبه بود که این بالگرد با 2 خلبان و 2نفر از کارکنان شرکت حفاری بر فراز آب‌های خلیج فارس به پرواز درآمد.  15 دقیقه بعد وقتی بالگرد به 20 مایلی ساحل رسید اما سرنوشت تلخی رقم خورد.   بالگرد درحال پرواز از صفحه رادار محو و از این زمان به بعد ارتباط آن با مرکز قطع شد.
جست‌و‌جوی نجاتگران هلال‌احمر
با اعلام این خبر بلافاصله عملیات جست‌وجو توسط هلال‌احمر و نیروی دریایی در محدوده‌های احتمالی مسیر حرکت این هلی‌کوپتر آغاز شد.  بررسی‌های اولیه نشان می‌داد این بالگرد با 4سرنشین به مقصد بوشهر به پرواز درآمده و بعد از 10 مایل فاصله گرفتن از سکوی نفتی ابوذر و در
 20 مایلی ساحل ناپدید شده است.  همزمان با این حادثه در شرکت نفت فلات قاره ستاد بحرانی متشکل از مدیران ارشد و ستادی تشکیل شد و جست‌وجوی تیم‌های امدادی به همراه غواصان در اعماق دریا آغاز شد.
عبدالکریم شعبان‌زاده مديرعامل جمعيت هلال‌احمر در رابطه با عملیات جست‌وجو برای یافتن سرنشینان  بالگرد به «شهروند» گفت:  «شامگاه روز دوشنبه پس از اعلام مدیریت بحران استان بوشهر مبنی بر ناپدید شدن یک فروند بالگرد متعلق به شرکت نفت فلات قاره در مسیر خارک به بوشهر، بلافاصله تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر به منطقه سقوط بالگرد اعزام شدند.
 برای عملیات جست‌وجو و نجات، واحد امداد دریایی هلال‌احمر بوشهر وارد عمل شد و پس از حضور در منطقه، تلاش را برای یافتن بالگرد آغاز کرد.
تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر بوشهر نیز شامل یک فروند قایق دوموتوره و شناورهای پایگاه‌های دریایی بوشهر و گناوه در محدوده آب‌های استان بوشهر به دنبال ردی از این بالگرد ناپدیدشده عملیات خود را آغاز کردند. این شناورها برای یافتن بالگرد گمشده تا سکوهای نفتی در فروزان و خارک هم اقدام به گشتزنی کردند، با جست و جوی شبانه‌روزی شناورها بر روی دریا بعضی قطعات پلاستیکی و 3 صندلی در 15 مایلی ابوذر پیدا شد اما به دلیل سبک بودن قطعات نمی‌توان مطمئن بود که بالگرد دقیقا در همان نقطه پیدا شدن این قطعات سقوط کرده باشد. اما تا لحظه تنظیم این خبر هنوز از سرنوشت سرنشینان این بالگرد خبری در دست نیست.»
جسد یکی از سرنشینان پیدا شد
حسین طالب‌نژاد رئیس اداره عملیات جستجو و نجات دریایی اداره کل بنادر دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: با تلاش تیم عملیات جستجو و نجات دریایی بندر بوشهر تا لحظه تنظیم خبر، جسد یکی از سرنشینان بالگرد متعلق به شرکت نفت فلات قاره که شب گذشته در نزدیکی سکوی نفتی ابوذر دچار حادثه شده بود، پیدا شد.
وی افزود: علاوه بر این تا کنون قطعاتی از بالگرد مذکور در حدود 20 مایلی اسکله نفتی ابوذر پیدا شده است.
طالب‌نژاد اضافه کرد: جستجو برای یافتن 3 سرنشین دیگر بالگرد مفقود شده ادامه دارد.
اسامی سرنشینان بالگرد
روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز ضمن ابراز تاسف از این حادثه تلخ به «شهروند» گفت: «این بالگرد از نوع آگوستا و شب‌پرواز متعلق به شرکت هلی‌کوپتری تارا در اجاره شرکت نفت فلات قاره بود. با این حال مصدومیت یکی از کارکنان شرکت حفاری باعث شد این هلی‌کوپتر به پرواز درآید تا مصدوم حادثه را به بیمارستان بوشهر منتقل کنند. به همین خاطر کارکنان شرکت فلات قاره جزو سرنشینان این بالگرد نبودند و به‌دلیل اجاره‌ای بودن  بالگرد 2 خلبان از کارکنان شرکت هواپیمایی تارا بوده و مصدوم درحال انتقال و سرنشین دیگر از کارکنان شرکت حفاری بوده‌اند.»
اسامی سرنشینان این بالگرد به این شرح اعلام شد: کاپیتان علی عزتی خلبان بالگرد، صفر پایخوان کمک‌خلبان بالگرد، خورشید حسینی و رسول شجرات از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران.
شرکت نفت فلات قاره ایران یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز دریایی جهان است که وظیفه استخراج و بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی کشور در طول بیش از 1200 کیلومتر از گستره آب‌های نیلگون خلیج فارس (به استثناء پارس جنوبی و شمالی) و همچنین دریای عمان را با پیشینه نیم قرن تجربه بر عهده دارد.
حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه خلیج فارس است که علاوه بر ایران 7 کشور تولیدکننده عمده نفت جهان (عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات، عمان) در حاشیه آن قرار دارند.

 


تعداد بازدید :  249