شماره ۶۱۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
پاسخ وزیر کشور به نمایندگان استان فارس:
دولت تصمیم‌گیر است، نماینده‌ها فقط می‌توانند نظارت کنند

گروه سیاسی| یک روز پس از اعمال فشار نمایندگان استان فارس به وزارت کشور برای تغییر گزینه استانداری خود از طریق استعفای دسته‌جمعی و تهدید به استیضاح، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت که قصد ندارد تا از تصمیم وزارتخانه متبوع خود کوتاه بیاید. وزیر کشور گفته است: دولت تصمیم می‌گیرد که کدام گزینه مورد تأیید قرار گیرد و وظیفه مجلس تنها نظارت است.
روز یکشنبه و همزمان با نخستین روز کاری مجلس پس از تعطیلات دو هفته‌ای نمایندگان، 16 نماینده استان فارس اعلام کردند در اعتراض به انتخاب
 محمد علی افشانی از سوی وزارت کشور به‌طور دسته‌جمعی استعفا می‌کنند. آنان همچنین صحن علنی مجلس را ترک کردند. شماری از نمایندگان استان فارس در گفت‌وگو با رسانه‌ها و ازجمله «شهروند» دلیل استعفا و اعتراض خود به گزینه جدید استانداری فارس را نداشتن تجربه مدیریت در این استان و نیز «فارسی» نبودن وی اعلام کرده‌اند. وزیر کشور درباره خواست نمایندگان استان فارس به ایرنا گفته است: «نمایندگان مجلس 5 نفر را به‌عنوان گزینه پیشنهادی استانداری فارس به وزارت کشور معرفی کردند اما هیچ‌کدام صلاحیت لازم را برای این استان نداشته‌اند.» هرچند وزیر کشور ابراز امیدواری کرده که بعد از معرفی استاندار جدید فارس، نمایندگان مجلس تعامل خوبی را در این خصوص با دولت و استاندار جدید داشته باشند، اما با توجه به حجم اعتراضات نمایندگان که تا پای استعفای دسته‌جمعی پیش رفته‌اند، بعید به نظر می‌رسد منتقدان دولت به سادگی از این میدان دست خالی بازگردند. در عین حال محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور  نیز روز گذشته با بیان اینکه فرد مورد نظر برای استانداری فارس بر اساس معیارها و ضوابط مشخص به عنوان یک فرد  واجد شرایط معرفی شده گفت: وزارت کشور دقیقاً مطابق قانون و بر اساس وظیفه عمل کرده است.
آغاز حملات رسانه‌ای به دولت
 این بار به بهانه استاندار فارس
 منتقدان دولت که با حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب دستشان از مخالفت با سیاست‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کوتاه شده است حالا با استفاده از بهانه‌های داخلی دولت را هدف انتقادات تند و تیز خود قرار می‌دهند. یک خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان به سراغ سوابق افشانی رفته و با اشاره به نامه شماری از نمایندگان در اعتراض به رد صلاحیت شماری از نمایندگان وقت مجلس نوشته است: تعداد حدود 70 نفر از معاونان وزرای دولت وقت این نامه را امضا کرده بودند؛ نامه‌ای که از سوی سیدمحمدعلی افشانی که در آن زمان جزو مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شد، نیز امضا شده است. به نوشته این خبرگزاری که معمولا سیاست‌های انتقادآمیزی در مقابل دولت اتخاذ می‌کند: درواقع گزینه پیشنهادی وزارت کشور برای استانداری فارس همان فردی است که در دوران پرالتهاب تحصن و استعفای تندروها در دوران دوم خرداد ضمن استعفا از سمت خود در حمایت از تندروها، نظام اسلامی و شورای نگهبان را متهم به «نقض آزادی» از جامعه کرده است.
برای جشن هسته‌ای آماده‌ایم
رحمانی‌فضلی در جمع خبرنگاران البته به موارد دیگری نیز اشاره کرد و ازجمله درباره احتمال برگزاری جشن هسته‌ای در صورت اعلام توافق میان ایران و 1+5 گفت: اگر موضوع هسته‌ای ختم به خیر شود مردم به صورت خودجوش این موضوع را جشن می‌گیرند و ما آمادگی لازم را برای برگزاری این جشن داریم. وی تأکید کرد که به همه استان‌ها و نیروی انتظامی اعلام کرده‌ایم تا در صورت توافق هسته‌ای شرایط مناسبی را برای حضور مردم مهیا کنند. وزیر کشور درعین‌حال یادآور شد: تاکنون چیزی با عنوان برگزاری جشن هسته‌ای به وزارت کشور ابلاغ نشده است.
دستگیرشدگان تروریستی 3 نفر بودند
وزیر کشور همچنین درباره بازداشت عوامل تروریستی دو روز گذشته در شرق کشور گفت: 3 نفر از افراد وابسته به گروه‌های تروریستی فعال در شرق ایران در دو روز گذشته بازداشت شده‌اند. رحمانی‌فضلی ادامه داد: در درگیری که در مناطق مرزی شرق کشور به وقوع پیوست، 3 نفر از اعضای شبکه‌های وابسته به گروه‌های تروریستی مجهز به مواد منفجره و مسلح به کمربندهای انفجاری بودند و قصد ورود به داخل ایران را داشتند که با تدابیر مرزبانان غیور بازداشت شدند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تک‌نرخی شدن سوخت آیا ستاد سوخت کشور برچیده می‌شود، گفت: برنامه‌ای برای برچیده شدن ستاد سوخت نداریم و بهتر است وضع ادامه فعالیت ستاد سوخت را از خودشان بپرسید. وزیر کشور در ادامه با انتقاد از گزارش منتشر شده در صداوسیما مبنی بر رها شدن اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور گفت: اجرایی شدن این طرح مصوبه دولت بوده است و ما برای اجرای آن بازرسی گذاشتیم و آثارش هم در درون دستگاه‌های اجرایی و هم بیرون آن دستگاه‌ها نمایان است.
رحمانی‌فضلی تأکید کرد: نیروی انتظامی در موضوع عفاف و حجاب خوب عمل کرده و هیچ مورد خاصی در این زمینه گزارش نشده است. وی اعلام کرد: مجموعه عملیات نیروی انتظامی در اجرای طرح عفاف و حجاب هوشمندانه و با احترام به شهروندان بوده است. وزیر کشور از همه دستگاه‌ها خواست تا گزارش‌های مربوط به اجرای طرح عفاف و حجاب در حوزه مسئولیت خود را به مردم ارایه دهند.


تعداد بازدید :  155