شماره ۶۱۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد:
بازداشت یک نفر در پرونده دکل نفتی گمشده

ماجرای دکل حفاری مفقود شده، روز گذشته به جلسه سخنگوی قوه قضائیه هم کشیده شد. دکلی که معلوم نیست، مفقود شده، در فروشش تبانی شده یا سر ایران در فروش این دکل کلاه گذاشته‌اند. این دکل در دولت دهم درگیر سرنوشتی نامعلوم شد. سرنوشتی که دولت حسن روحانی با مطرح کردن پرونده آن در رسانه‌ها تصمیم به تعیین تکلیف آن گرفت. از این رو بحث پرونده دکل نفتی گمشده پس از آن‌که اول بار از زبان برخی نمایندگان مجلس به صورت جسته و گریخته مطرح شد، در دولت پیگیری شد. اکنون اما توپ این پرونده در زمین قوه قضائیه است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه درباره بررسی این پرونده در قوه قضائیه اخباری در اختیار رسانه‌ها قرار داد. اژه‌ای گفت که هنوز این پرونده به پایان نرسیده است، از این رو این‌که تعبیر مفقود شدن داشته باشیم، نمی‌دانم درست است یا نه. به همین جهت باید بررسی شود که آیا سر این شرکت کلاه گذاشته‌اند یا با شرکت خارجی تبانی صورت گرفته است. او با تأکید بر این‌که استفاده از تعبیر دکل مفقود شده در این رابطه درست نیست٬ گفت: البته گزارش‌هایی در این‌باره در مراحل مختلف انجام شده است. من قبلا گفتم گزارش رسمی به ما نرسیده، اما بعد مطلع شدم که این گزارش با نام یک فرد به ما رسیده، نه با عنوان دکل. اتفاقا در چند مرحله گزارش‌هایی رسیده و پرونده در دادسرای تهران است. سخنگوی قوه قضائیه با اعلام این خبر که در رابطه با این پرونده یک نفر دستگیر شده و همچنان در بازداشت است، گفت: البته از افرادی درباره این موضوع تحقیق شده و تحقیقات همچنان ادامه دارد.
بازداشت حدود 3 نفر در پرونده
 فروش فرودگاه قشم
معاون اول قوه قضائیه درباره‌ فروش فرودگاه قشم و تخلفات مالی آن نیز گفت: حجم تخلفات این پرونده را نمی‌دانم. اکنون پرونده در حال رسیدگی است و دو، سه نفر در آن بازداشت شده‌اند ولی در مرحله دادسراست. پرونده هنوز به دادگاه نرفته و صدور قرار نهایی انجام نشده است. در ادامه خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که چند نفر از نمایندگان مجلس به قوه قضائیه نامه‌ای نوشتند و درخواست تخفیف در موضوعات پدیده شاندیز و میزان را داشتند که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: من از این نامه اطلاعی ندارم. در پرونده‌هایی که این‌گونه مطرح می‌شود تلاش قوه قضائیه این است که مردم لطمه نبینند و به پول‌شان برسند. درواقع در پرونده‌های پدیده شاندیز و میزان تلاش این است که پول مردم هدر نرود، اما زمانی که از طرف بانک مرکزی اعلام جرمی شود و مسئولان حاضر نیستند که در یک بانک رسمی دیگر ادغام شوند و فعالیت کنند، طبیعی است که برخورد قضایی می‌شود.
محکومیت 5 نفر از فعالان فتنه 88 به حبس
در ادامه محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: 5 نفر از کسانی که در فتنه 88 فعالیت داشتند که بعضی از آنها در خارج بودند و برگشتند و بعضی هم در داخل بودند، پرونده‌شان به دادگاه رفت و محکوم شدند.
محسنی‌اژه‌ای با بیان این‌که این افراد به حبس محکوم شده‌اند، گفت: حکم صادره بدوی و قابل اعتراض است. در همین رابطه برخی از افراد جدیدی که مسائل‌شان روشن شد نیز ممنوع‌الخروج شدند. وی با اشاره به تشکیل پرونده برای برخی افراد در این‌ رابطه‌، اظهار کرد: افرادی که در خارج از کشور هستند موضوع به آنها ابلاغ می‌شود و اگر نیایند به صورت غیابی محاکمه می‌شوند. در این رابطه برای یک فرد دیگر نیز کیفرخواست صادر شده است. محسنی‌اژه‌ای گفت: بعضی از افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و توهین به افراد یا نهادها می‌کردند، توسط پلیس فتا بازداشت شدند. وی تصریح کرد: کسانی که تصورشان این است در فضای مجازی قابل شناسایی و پیگیری نیستند، اشتباه می‌کنند. ما هم هشدار می‌دهیم که فکر نکنند از طریق فضای مجازی می‌توانند به اقدامات خود ادامه دهند چرا که دیر یا زود شناسایی می‌شوند.
حکم محمدعلی طاهری صادر شده
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا حکم پرونده محمدعلی طاهری، سرکرده‌ گروه عرفان حلقه صادر شده است یا خیر؟ گفت: حکم صادر شده است منتها این حکم بدوی و قابل اعتراض است. خبرنگاری از صحت و سقم احضار احمدی‌مقدم و رادان به‌عنوان مطلع در پرونده مرتضوی سوال پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت‌: تا جایی که می‌دانم برخی از طرفین پرونده درخواست کردند که احضار شوند نه این‌که احضار شده باشند. اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ دادگاه تشکیل شده برای رسیدگی به شکایات علیه آمریکا گفت: تعدادی از پرونده‌ها در این دادگاه رسیدگی شده و علیه دولت آمریکا حکم صادر شده که مبلغ آن تاکنون 50‌میلیارد دلار است. او گفت: چنین دادگاهی براساس قانون تشکیل شده و این مبلغ بابت خسارت وارده به افراد است.
توصیه محسنی‌اژه‌ای
 به وکلای میلیاردر نفتی
اژه‌ای در ادامه نشست خود، درباره بازداشت میلیاردر نفتی هم توضیحاتی داد؛ چرا که طی هفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها از بازداشت نبودن او اطلاع داده بودند. سخنگوی قوه قضائیه این مطلب را تأیید یا رد نکرد و گفت که من تا حالا نشنیده‌ام که نماینده‌ای گفته باشد که وی در زندان نیست و این‌که بیان شده کار قابل توجهی در این پرونده انجام نشده است من نمی‌دانم منظورشان چیست؟
محسنی‌اژه‌ای خطاب به وکلایی که می‌خواهند وکالت پرونده میلیاردر نفتی را برعهده بگیرند، گفت: این وکلا حتما باید برای تحقیقات و بازجویی‌هایی که در این پرونده انجام می‌شود وقت بگذارند. این‌طور نباشد که در کنار این پرونده، پرونده‌ دیگری را برعهده بگیرند، بلکه آنها باید روزی 7 الی 8 ساعت پرونده را مطالعه کنند. درواقع اگر آنها می‌خواهند حق‌الوکاله میلیاردی بگیرند واقعا باید روی پرونده وقت بگذارند.
تصمیم‌گیری نسبت به بورسیه‌ها
ظرف 2 هفته آینده
در ادامه این نشست خبری، سخنگوی قوه قضائیه گفت که بررسی عملکرد کمیسیون تصمیم‌گیرنده راجع به موضوع بورسیه‌ها در حال انجام است و انشاءالله ظرف یکی، دو هفته آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد. اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ برخورد با افشاگری‌ها که به تضییع حقوق برخی افراد در موضوع بورسیه‌ها منجر شده است، گفت: این موضوع دو بخش است یک بخش اصلا جزو بورسیه نبوده‌اند ولی به‌عنوان بورسیه مطرح شده‌اند. برخی طبق ضوابط بورسیه گرفتند اما به‌عنوان متخلف مطرح شدند.
محسنی ‌اژه‌ای با بیان این‌که اگر کسی در این زمینه شکایت کند قوه قضائیه به موضوع رسیدگی خواهد کرد، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم در این‌باره شکایتی نشده است. البته قبلا نامه‌ای نوشته بودند و اخیرا هم نامه‌ دیگری نوشته‌اند که من آن را به دادستان تهران ارجاع دادم تا چنانچه شاکی خصوصی هستند طبق ضوابط عمل شود.


تعداد بازدید :  173