شماره ۳۶۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
ارتباطات انسانی و حل یک بحران!

در خبرها آمده که «سدهای تهران فقط 40 روز دیگر آب دارد».  «مهر» به نقل از یک عضو شورای شهر تهران بر این موضوع تأکید کرده است که وجود بی‌آبی در بحران آب تهران، بی‌اثر است. این عضو شورای شهر پایتخت، سوء مدیریت را باعث بحران آب در تهران ذکر کرده است. محسن پیرهادی گفت: مطابق گزارش‌های جدید و منتشر شده شرکت آبفای تهران، ذخیره آبی سدهای لار و لتیان به مهرماه نیز نمی‌رسد و به عبارت ساده‌تر، باید بیان کرد که تهرانی‌ها تنها تا 40 روز دیگر می‌توانند از آخرین ذخایر آب این سدها برای مصارف خود استفاده کنند.  
آنچه درباره بحران کم‌آبی یا بی‌آبی گفته و هر از گاهی در اخبار رسانه‌ها منعکس می‌شود، هر چند در آن حد نیست که روایت یا گوشه‌ای از «جنگ آب» باشد اما این هشدار وجود دارد که این بحران شهری، وضع را تا حد اضطرار پیش ببرد و اگر نتوان برنامه‌ای برای تأمین آب جمعیت چند میلیونی تهران، جایگزین و اجرا کرد، معلوم نیست بی‌آبی در هوای گرم تابستان چه موضوعاتی را رقم خواهد زد؟
به نظر می‌رسد در چنین هنگامه‌ای بدون همکاری و حضور مردم، برنامه‌های اجرایی از سوی مسئولان ذیربط، اثر چندانی نخواهند داشت. ارتباطات اجتماعی، تمایلات انساندوستانه و زیست مسالمت‌آمیز در چنین مواقعی، روایتی از زندگی را میان جامعه گسترش خواهد داد که می‌تواند عندالزوم به کار آید. اگر همه ما غیر از این‌که به خود و خانواده‌مان و نیاز آنها بیندیشیم، به همسایه و چگونگی گذران زندگی توسط آنها هم فکر کنیم، مدیریت بحران آب که چه عرض کنیم؛ موضوعات بسیار بزرگتر قابل حل است. موضوعاتی که پیش از این در ایران ما تجربه شده است. دوران دفاع مقدس از این تجربیات است که به ملت ما آموخت اگر در کنار هم باشند، در جنگ پیروز خواهند شد. حالا مدیریت بحران آب نیز به این برمی‌گردد که مسئولان چگونه به پتانسیل موجود در ملت، توجه و از آن استفاده کنند.


تعداد بازدید :  196