شماره ۶۱۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ابوطالبی: روحانی به وعده تعامل سازنده عمل کرد
معاون سیاسی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه شخصی خود نوشت: لحظه تاریخی درحال فرارسیدن است؛ این لحظه، فقط حل موضوع جعلی هسته‌ای ایران نیست بلکه لحظه برتری مذاکره برمقابله و پیروزی فضیلت است.  به گزارش ایرنا، حمید ابوطالبی روز دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر با بیان این‌که رئیس‌جمهوری تا به این‌جا به وعده انتخاباتی خود عمل کرده است، گفت:  مذاکرات هسته‌ای سه ویژگی داشت؛ بین‌المللی و با قدرت‌های جهانی بود؛ در اوج بی‌اعتمادی طرفین صورت می‌گرفت و بازیکنان و تماشاگران، هر دو نقش‌آفرینی می‌کردند.
متن کامل این پیام 15 بندی به شرح زیر است:
 1- دکتر روحانی شب گذشته گفت:  وعده‌ای که در دوران انتخابات به مردم برای حل معضل هسته‌ای دادم، تا بدین جا عملی شده است.
2- چرا که دکتر روحانی وعده« تعامل سازنده» را داده بود و اکنون که تعامل سازنده درحال پیروزی است، ایشان می‌گوید به وعده خود در انتخابات عمل کرده است.
3- زیرا اصل تعامل و مذاکره، فضیلتی خردمندانه و متمدنانه است؛ تعامل و مذاکره نماد قدرت ملی است؛ تعامل و مذاکره راهی برای عبور از بحران‌ها است.
  4- روحانی بزرگترین وعده انتخاباتی خود که امری ملی و موردنظر رهبری بود را به انجام رساند؛ ایشان درواقع هم خواست ملی و هم نظر رهبری را به کرسی نشانده است.
5- زیرا این مذاکرات مبتنی بر قدرت ملت ایران؛ فتوای رهبری؛ سیاست نرمش قهرمانانه ایشان و درایت‌ها و سیاست‌ورزی‌های هنرمندانه دکتر روحانی بوده است.
6- این مذاکرات سه ویژگی داشت: بین‌المللی و باقدرت‌های جهانی بود؛ دراوج بی‌اعتمادی طرفین صورت می‌گرفت؛ بازیکنان و تماشاگران، هردو نقش‌آفرینی می‌کردند.
 7- روحانی توانست در عرصه خارجی قدرت ملی، توان دیپلماسی و هنر مذاکراتی و در عرصه داخلی انسجام و یکپارچگی، وحدت ملی و همدلی و همزبانی را به نمایش بگذارد.
 8- لذا توافق که انجام و قطعنامه که صادر شود، تمامی طرف‌های مذاکرات مجبور به تأیید آن خواهند بود؛ از شورای امنیت تا اتحادیه اروپا و از آن‌جا تا کنگره آمریکا.
 9- حتی کنگره هم نمی‌تواند آن را رد کرده و اعتبار و امضای بین‌المللی آمریکا را خدشه‌دار کند؛ در دادگاه قانون اساسی آمریکا، مطالب جالبی درخصوص کنگره هست!
 10- لذا لحظه تاریخی درحال فرارسیدن است؛ این لحظه، فقط حل موضوع جعلی هسته‌ای ایران نیست، بلکه لحظه برتری مذاکره برمقابله و پیروزی فضیلت است.
  11- این پیروزی، متعلق به ایران، مقام معظم رهبری، ملت و دولت و همه مردم و سیاسیون و موافقین و مخالفین و منتقدین است.  
12- اکنون که درحال عبور از این پیچ تاریخی هستیم،  پیام ملت؛ وحدت ملی، انسجام و یکپارچگی است.
 13- اکنون که درحال عبور از این پیچ تاریخی هستیم،  پیام ایران؛ صلح و ثبات و دوستی درمنطقه است؛ تعامل و دوستی برای حل مشکلات و عبور از بحران‌ها با گفت‌وگو است.
 14- اکنون که درحال عبوراز این پیچ تاریخی هستیم،  پیام ایران تعامل سازنده و همکاری باتمامی جامعه جهانی از طریق مذاکره و تمسک به گفت‌وگو است.
 15- سپاس ملت ایران که با مقاومت قهرمانانه خود در جامعه جهانی خوش درخشید.  

رئیس‌ جمهوریخواه مجلس نمایندگان: اگر اوباما میز مذاکره را ترک کند او را تحسین می‌کنم
جان بینر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی. بی. اس گفت: «اگر پرزیدنت اوباما میز مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران را ترک کند، او را تحسین می‌کنم؛ زیرا نبود توافق، بهتر از یک توافق بد خواهد بود». به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی صدای آمریکا در ادامه به نقل از بینر افزود:  «آنچه از جریان مذاکرات درز کرده است، نشان می‌دهد نمایندگان آمریکا تقریبا از همه خطوط تعیین شده که خودشان تعیین کرده بودند، فاصله گرفته بودند. نمی‌خواهم شاهد یک توافق بد باشم.  این رسانه نوشت: با وجود گذشتن 12 روز از ضرب‌الاجل پایان ماه ژوئن (نهم تیرماه) برای رسیدن به توافق جامع اتمی، طرفین با تمدید مهلت مذاکرات، گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک در هتل کوبورگ در پایتخت اتریش را ادامه دادند. این پایگاه خبری در ادامه نوشت: براساس مصوبه کنگره آمریکا، که با تأیید و امضای ریاست‌جمهوری به قانون تبدیل شد، اگر کاخ سفید تا پایان نهم ژوئیه متن توافق اتمی با ایران را به کنگره ارسال می‌کرد، قانون‌گذاران آمریکا آن را طی یک دوره 30 روزه بررسی می‌کردند. با سپری شدن این موعد، دوره بررسی توافق احتمالی نهایی در کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان به 60 روز افزایش یافته است.  مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند این موضوع مشکلی به‌وجود نخواهد آورد و آنچه برای کاخ سفید در اولویت قرار دارد، کیفیت توافق است.


تعداد بازدید :  167