شماره ۶۱۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

پادشاه عربستان رئیس دیوان سلطنتی را برکنار کرد
پادشاه عربستان‌سعودی در روز گذشته با صدور حکمی رئیس دیوان پادشاهی این کشور را برکنار کرد. ملک سلمان، روز دوشنبه طی دستوری، خالد بن عبدالرحمان العیسی، وزیر کشور را با حفظ سمت به جای حمد بن عبدالعزیز السویلِم به‌عنوان رئیس دیوان سلطنتی منصوب کرد. حمد سویلم تنها سه ماه پیش به ریاست دیوان سلطنتی منصوب شده بود. به گزارش پایگاه خبری الجدید از این پس عبدالرحمان العیسی مَحرم اسرار پادشاه خواهد بود. پادشاه عربستان همچنین ماجد بن عبدالله بن حمد الحُقَیل را به‌عنوان وزیر مسکن و شاهزاده مشعل بن عبدالله بن مساعد را به‌عنوان امیر منطقه «مرزهای شمالی» منصوب کرد. پادشاه عربستان در این احکام هیچ دلیلی برای ایجاد این تغییرات در ساختار حکومتی اعلام نکرده است. ملک سلمان پس از به قدرت رسیدن در عربستان، تغییراتی گسترده را در سطح مقامات عالی رتبه این کشور آغاز کرده است.

انتقاد بی‌سابقه عبدالله عبدالله از دولت پیشین افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در اظهارات کم‌سابقه‌ای از حکومت پیشین کشور انتقاد کرده و گفته که کارکردهای آن باعث جسارت گروه طالبان شد. عبدالله عبدالله که در ادامه سفرهای ولایتی خود دیروز در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان سخنرانی می‌کرد، گفت که حکومت پیشین «فرصت طلایی افغانستان را به خواب تاریک تبدیل کرد که رنج امروز ملت میراث آن است». عبدالله همچنین مدعی شد درحال حاضر از یک سو طالبان، از سوی دیگر گروه موسوم به داعش و از سویی هم «یک مجموعه بزرگ درحال مخالفت علنی و توطئه» هستند. اما او از کسی از میان این «مجموعه بزرگ» نام نبرد. رئیس اجرایی دولت افغانستان درخصوص توطئه برای سقوط دولت این کشور گفت: «آنان که در اندیشه سقوط دولت وحدت ملی هستند، باید بدانند که جایگزین آن، داعش یا طالبان خواهد بود».

تحویل ۴ فروند جنگنده «اف ۱۶» آمریکایی به بغداد
وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات‌متحده آمریکا 4 فروند جنگنده «اف ۱۶» در اختیار بغداد قرار داده است. به گزارش مهر، وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا  4 فروند جنگنده «اف ۱۶» در اختیار بغداد قرار داده است. براساس بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع عراق، این جنگنده‌ها در پایگاه نظامی «البلد» واقع در استان صلاح‌الدین به زمین نشستند. گفتنی است، مقامات عراقی بارها از بدعهدی مقامات ایالات متحده در پایبندی به تعهدات خود مبنی بر ارسال کمک‌های نظامی برای بغداد انتقاد کرده‌اند. این جنگنده‌ها از مجموع 36 فروندی هستند که تحویل عراق می‌شود و بغداد پول آنها از مدتها قبل پرداخت کرده است.

رایزنی‌های نخست‌وزیر ترکیه برای تشکیل دولت ائتلافی آغاز شد
احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روز گذشته مذاکرات خود با رهبران احزاب سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی را از دیدار با کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق آغاز کرد. به گزارش ایرنا، داوداوغلو درحالی‌که نعمان کورتولموش معاون نخست‌وزیر و شماری از نمایندگان حزب عدالت و توسعه وی را همراهی می‌کردند در ساختمان مرکزی حزب جمهوریخواه خلق در آنکارا با کمال قلیچدار اوغلو رهبر این حزب وارد مذاکره شد. این رایزنی‌های امروز نیز در دیدار با دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی و فردا در دیدار با صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها ادامه می‌یابد. گفته می‌شود، مذاکرات داود اوغلو با قلیچدار اوغلو و دولت باغچه‌لی برای تشکیل دولت ائتلافی با مشکلات ناشی از ارایه شرط از سوی احزاب یاد‌شده روبه‌رو خواهد شد. احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی خواهان پیگیری پرونده‌های فسادهای مالی در دوران نخست‌وزیری اردوغان و عدم مداخله اردوغان به امور اجرایی دولت هستند که پذیرش این شرایط برای حزب عدالت و توسعه دشوار به نظر می‌رسد. حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها نیز هرگونه همکاری با حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی را رد کرده است.

اعلام آمادگی مشروط تل‌آویو برای گفت‌وگو با اتحادیه اروپا
مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند حاضرند درباره اوضاع کرانه باختری با اتحادیه اروپا وارد گفت‌وگو شوند اما به شرطی که در این گفت‌وگو‌ها به موضوع شهرک‎سازی‌ها پرداخته نشود. به گزارش تسنیم، روزنامه ‌هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد اسراییلی نوشت که اتحادیه اروپا می‌خواست درباره اقداماتی که ممکن است راه‌حل 2 دولت را تهدید کند، بحث و گفت وگو نماید اما اسراییل تنها حاضر است درباره بهبود اوضاع اقتصادی کرانه باختری و غزه وارد بحث شود. این مسئول اسراییلی که اشاره‌ای به نام وی نشده است، گفت که شرط اجرای گفت‌وگوها این است که در سطح فنی برگزار شوند و به مسائل راه حل نهایی بین فلسطینیان و اسراییل و نیز موضوع شهرک‌سازی‌ها پرداخته نشود.


تعداد بازدید :  177