شماره ۶۱۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
جوکوویچ با شکست فدرر بر بام تنیس دنیا ایستاد
چمن‌خوار جام‌ربا

شهروند| دویدن پرشتاب راجر فدرر افسانه‌ای به قصد پرکردن حفره 3‌سال زندگی بدون گرنداسلم پس از معرفی علی نیلی، شخصیت ورزشی ایرانی‌الاصل آمریکایی به‌عنوان داور وسط فینال تنیس ویمبلدون 2015 شروع شد اما این نواک جوکوویچ بود که مانند اندی ماری در المپیک 2012 و به یاد فینال‌ سال گذشته در گام آخر، پرافتخارترین تنیسور تاریخ گرنداسلم‌ها را ناکام گذاشت.
نهمین گرنداسلم جوکو
ست اول پایاپای پیش رفت؛ درست مانند ست دوم و درنهایت راجرفدرر با بازگشت فوق‌العاده در گیم آخر ست دوم، شکست در ست اول را جبران کرد. مثل فینال دوره گذشته، فدرر در 2 ست بعدی به دلیل بالا رفتن سن، اندکی کم آورد و نوله (لقب جوکوویچ) با دیکته قدرتش، برای سومین‌بار (دومین‌بار متوالی) باارزش‌ترین جام سالانه تنیس را تصاحب کرد؛ آنچه دومین گرنداسلم امسال نایب‌قهرمان رولان‌گاروس 2015 در سومین تورنمنت مهم ‌سال این رشته بود و شمار گرنداسلم‌های مرد شماره یک دنیا را به عدد 9 رساند؛ 5 قهرمانی در ملبورن (رکورددار مشترک در این گرنداسلم)، 3 قهرمانی در ویمبلدون و یک قهرمانی در اوپن آمریکا. حالا با این قهرمانی نواک در عرصه فتح گرنداسلم‌ها به 5 قدمی نادال دارای 14 قهرمانی (دومین تنیسور پرافتخار تاریخ گرنداسلم‌ها همراه پیت سمپراس) رسید. او پس از برتری در پنجمین فینال تکراری تاریخ ویمبلدون در 2‌سال متوالی از لذت چمن‌خواری گفت؛ کاری که به‌طور سنتی پس از هر قهرمانی در ویمبلدون انجام می‌دهد. او گفت: «انگار این‌بار چمن ویمبلدون خوشمزه‌تر بود! مقابل تنیسوری به برتری رسیدم که داخل و خارج از زمین دست‌نیافتنی است. فدرر برای من و همه هم‌نسل‌هایم یک الگوی تغییر‌ناپذیر است.» فدرر هم پس از تداوم ناکامی‌اش در فتح گرنداسلم از انگیزه برای بازگشت گفت: «مقابل بهترین تنیسور حال حاضر دنیا شکست خوردم و این اصلا تاسف ندارد. این شکست، انگیزه من برای درخشش در تورنمنت‌های بعدی را بیشتر کرد.» راجر فدرر پس از تداوم رکورد صد‌درصد پیروزی در 10 حضور در نیمه‌نهایی ویمبلدون به پیرترین تنیسور مرد حاضر در فینال این رقابت‌ها از زمان نایب‌قهرمانی کن‌‌راس‌وال 39ساله در ‌سال 1974 تبدیل شد اما از تبدیل شدن به پیرترین و پرافتخارترین تنیسور تاریخ این رقابت‌ها بازماند.
برتری مطلق سرنا
در بخش زنان مطابق انتظار سرنا ویلیام با درخشش خیره‌کننده بیست و یکمین گرنداسلم، ششمین قهرمانی در ویمبلدون و چهارمین گرنداسلم متوالی خود را به‌دست آورد. برتری 2 برصفر مقابل موگوروزایی که بدترین ناکامی سرنا در تاریخ گرنداسلم‌ها را در رولان‌گاروس 2014 رقم زد، او را یک قدم دیگر به اشتیفی گراف، همسر آندره آغاسی معروف و دارنده 22 گرنداسلم نزدیک کرد. هر تنیسور مرد و زنی که 4 گرنداسلم متوالی را ببرد، نام خود را ابتدای کلمه «اسلم» قرار می‌دهد و این بار نوبت به تمرین تلفظ «ویلیامز اسلم» رسید!


تعداد بازدید :  270