شماره ۶۱۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
خبر

تلفات حیات‌وحش هفتاد قله اراک به 311 رأس رسید
ایرنا| مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: تلفات حیات وحش هفتاد قله اراک براثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به 311 رأس رسید.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی ادامه داد: این بیماری از 14 خردادماه امسال در منطقه هفتاد قله اراک آغاز شده و همچنان نیز تلفات می‌گیرد.
او بیان کرد:  بیش از 95‌درصد از تلفات حیات وحش این منطقه مربوط به کل و بز و بقیه مربوط به قوچ و میش است و با توجه به این‌که محیط‌زیست کل و بز در مناطق سخت عبور و ارتفاعات بالا است پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات بیش از این تعداد باشد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد:  از زمان شیوع این بیماری در منطقه هفتاد قله اراک تاکنون چهار پایش کلی به منظور بررسی وضع در منطقه صورت گرفته و پایش روزانه و دفن بهداشتی لاشه‌های کشف شده نیز توسط محیط‌بانان به‌صورت مستمر انجام می‌شود.
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد:  تا هفته گذشته آبشخورهای منطقه هفتاد قله اراک به دلیل مشکل اعتبارات و هزینه‌های بالای مواد ضدعفونی قوی با آب‌آهک ضدعفونی می‌شد اما از پنج روز گذشته به‌دلیل حساسیت موضوع و همکاری مسئولان، از مواد ضدعفونی قوی و ماندگارتر استفاده می‌شود.  
او گفت:  با وجود کمبود امکانات و مشکلات از همان روزهای اول هر چه در توان داشتیم برای مبارزه با این بیماری در منطقه هفتادقله اراک انجام داده‌ایم و نگذاشتیم کار روی زمین بماند و امیدواریم این بیماری هر چه سریع‌تر کنترل شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد:  اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تاکنون همکاری بسیار خوبی برای کنترل این بیماری داشته و انتظار است این همکاری و حمایت سایر دستگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب افزایش یابد.
او افزود:  منطقه هفتاد قله اراک در قرنطینه کامل به سر می‌برد و ورود هر گونه دام، افراد متفرقه و گردشگر به منطقه ممنوع است.

فوق تخصص نوزادان خبر داد: 10‌درصد نوزادان ایرانی به بیماری‌های ریوی مبتلا هستند
شهروند| فوق تخصص نوزادان از ابتلای 10‌درصد نوزادان ایرانی به بیماری‌های ریوی خبر داد. به گفته او، یک‌درصد از این نوزادان نیاز به بستری دارند. شاهین نریمان در توضیح بیشتر به فارس گفت: «بیماری‌های ریه در نوزادان به دو دسته ویروسی و باکتریال تقسیم می‌شوند، شایع‌ترین این بیماری‌ها در اصطلاح عمومی ذات‌الریه نامیده می‌شود که در گروه بیماری‌های ویروسی قرار می‌گیرد و در اواخر بارداری از مادر به نوزاد منتقل می‌شود.» او افزود: «همچنین ممکن است نوزاد بعد از به دنیا آمدن به دلیل سهل‌انگاری در انجام مراقبت‌های لازم به این بیماری مبتلا شود.» به گفته نریمان، تردد زیاد در اتاق نوزاد و ملاقات طولانی با مادر، مصرف دخانیات و وجود دود در اتاق نوزاد، بردن نوزاد به مکان‌های شلوغ و استفاده از گل و عطر در اتاق، باعث بروز بیماری‌های ریوی در نوزادان می‌شود. او به علایم این بیماری در نوزادان اشاره کرد: « بد شیر خوردن نوزاد، تب، ناله‌های طولانی و فرورفتگی عضلات قفسه سینه از علایم این بیماری است. همچنین تنفس نوزادان به‌طور طبیعی 30 تا 60 عدد در دقیقه است که افزایش تنفس و به‌اصطلاح تندی نفس از مهم‌ترین علایم بروز بیماری‌های ریوی در نوزادان است.»
نریمان درباره راه‌های پیشگیری این بیماری هم توضیحاتی داد: «تغذیه نوزاد با شیر مادر یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیشگیری از این بیماری است و همچنین رعایت بهداشت در نوزادان و تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری از دیگر راه‌هایی است که می‌تواند جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرد.»  او به خانواده‌ها توصیه کرد: «در صورت مشاهده علایم بیماری به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنند. تأخیر در درمان این بیماری باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن نوزاد شده و اگر از ابتدا نوزاد دچار بیماری‌های ریه باشد، شانس ابتلا به بیماری تنفسی ازجمله آسم را در او افزایش می‌دهد، همچنین ممکن است آسیب به ریه منجر به آسیب دیدن دیگر اعضای بدن نوزاد ازجمله قلب شود.»


تعداد بازدید :  186