شماره ۶۱۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
بعید می‌دانم کسی قوانین حاکم بر کشور را نداند

آزاده صمدی بازیگر

شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در هفته گذشته رسانه ملی را موظف کرد تا با هنرمندان و گویندگانی که شئونات اخلاقی و رسانه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی رعایت نمی‌کنند قطع همکاری داشته باشد. پس از آن، کمیسیون فرهنگی مجلس هم از این مصوبه حمایت کرد و از رئیس سازمان صداوسیما خواست که با این شورا همکاری کنند. به همین دلیل به سراغ هنرمندان رفتیم تا نظرشان را درباره این مصوبه بدانیم.
نمی‌دانم این مصوبه و این همه حساسیت به چه دلیل ایجاد شده، چرا که بعید می‌دانم همکارانم شئونات اسلامی را در هیچ‌جایی حتی فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی رعایت نکنند. همه ما می‌دانیم در چه کشوری زندگی می‌کنیم و چه قوانین یا خط قرمزهایی را باید رعایت کنیم. تا جایی که من صفحه چند تن از همکارانم را در شبکه اینستاگرام دنبال می‌کنم، تاکنون ندیده‌ام آنها جز گذاشتن مطالبی درباره نظرات شخصی‌شان یا تبلیغات پروژه‌هایی که در آن همکاری دارند، اقدام خلاف یا متفاوت از عرف جامعه انجام دهند.
واقعا نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که تصویب این مصوبه چه تبعاتی دارد. اصولا استفاده از جبر، زبان خوشایندی نیست. حالتی از یک تهدید دارد و تهدید اتفاق قشنگی نیست. چون این ماجرایی است که همه بر آن آگاهی دارند و رعایتش می‌کنند. اگر هم مشکلی باشد، ناشی از عدم نظارت صحیح بر جرایم اینترنتی است. چون هنوز بسیاری از کاربران دنیای مجازی فرهنگ استفاده از این فضا را نمی‌دانند و گاه برای هنرمندان هم دردسرهایی درست می‌کنند.
اما مشکل بزرگ این مصوبه، این است که چارچوب روشنی ندارد. ما باید چه چیزهایی را رعایت کنیم؟ منتشر کردن چه مطالبی با شئونات اسلامی آن‌طور که شورای نظارت می‌خواهد، مغایر است؟ کاش منظورشان را واضح‌تر و روشن‌تر بیان می‌کردند. امیدوارم با این مسأله سلیقه‌ای برخورد نشود. هرچند که من دوست دارم جنبه مثبت قضیه را ببینم و فکر کنم حتما این اتفاق برای حفاظت از خود هنرمندان در فضای مجازی افتاده است و آنها می‌خواهند هنرمندان کمتر آسیب ببینند. می‌خواهم خوشبین باشم.


تعداد بازدید :  90