شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
گلایه‌های روحانی در جمع مردم اردبیل
رسانه ملی با دولت همراهی نمی‌کند
رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست

شهروند| سفر دو روزه رئیس‌جمهوری به استان اردبیل علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی و دیدار با مردم استان فرصت مناسبی بود تا طی آن حسن روحانی به بیان برخی از سیاست‌های کلان دولت و ریاست‌جمهوری در آینده بپردازد، ازجمله مهم‌ترین نکاتی که روحانی در این سفر به آن اشاره کرد تأکید بر مسئولیت ریاست‌جمهوری در اجرای قانون اساسی بود. چنانکه روحانی گفته است در آینده نزدیک باید شاهد ورود رئیس‌جمهوری به این حوزه و طبیعتاً اعتراضاتی از سوی بخشی از سیاسیون به این اعمال قدرت قانونی رئیس‌جمهوری باشیم. چنانکه خود روحانی نیز پیش‌بینی کرده «اجرای این وظیفه برای خیلی‌ها خوشایند نیست و ممکن است ناراحت و عصبانی شوند اما قانون اساسی کشور باید اجرا شود.» روحانی در این سفر همچنین همزمان با تمجید از فعالیت دکتر فرجی‌دانا در وزارت علوم بر پذیرفتن رأی مجلس نیز تأکید کرد موضوعی که بیش از پیش اهتمام دولت را بر اجرای مُر قانون اساسی اثبات می‌کند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حسن روحانی روز پنجشنبه در ادامه سفر خود به استان اردبیل در دیدار با نخبگان، جانبازان و برگزیدگان استان اردبیل با انتقاد از روندی که طی آن چشم مردم به دولت و چشم دولت به چاه‌های نفت باشد، تصریح کرد: چاه‌های نفت، دایم یا ابدی نیستند بلکه سرمایه‌ای بین نسلی و برای فرزندان‌مان است و باید به سرمایه‌ای مولد و نه به حقوق کارمندان تبدیل شود. رئیس‌جمهوری افزود: کشور از یک‌سری معضلات بزرگ که برخی از آنها مشکلات ساختاری است و مربوط به ۵۰ تا ۷۰‌سال پیش است، رنج می‌برد که باید با این مشکلات مبارزه و آنها را حل کنیم .
کسی نباید از نتیجه استیضاح عصبانی شود
روحانی ضمن تأکید بر احترام به قانون اساسی و رأی و نظر مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد: يك وزیر رأی می‌گیرد، وزیر دیگری استیضاح می‌شود؛ کسی نباید عصبانی شود؛ همین است و همه ما آن‌را پذیرفته‌ایم و می‌خواهیم با هم کار کنیم.  خیلی دوست داشتم دکتر فرجی‌دانا، مجدداً از مجلس رأی اعتماد بگیرد، چرا که او از چهره‌های فرهیخته و دانشگاهی بوده و هست که دیروز به‌عنوان وزیر و امروز به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند. رئیس‌جمهوری درحالی‌که اظهاراتش مبنی بر انتصاب دکتر فرجی‌دانا به سمت مشاور رئیس‌جمهوری با تشویق حاضران روبه‌رو شد، تأکید کرد. در عین حال هیچ‌کس نباید ناراحت شود، ما در چارچوب قانون به رأیی که مجلس می‌دهد، احترام می‌گذاریم. برخی قوانین هستند که مجلس تصویب می‌کند و شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند، اما دولت چندان از این قوانین رضایتی ندارد، اما به‌عنوان رئیس‌جمهوری مؤظف به ابلاغ آنها برای اجرا هستم. نمی‌توانیم از این چارچوب خارج شویم، چراکه لج‌بازی‌ها و مقاومت کردن نابجا ضررش بیشتر است؛ امروز باید همه و هر سه قوه در کنار هم بایستیم و به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کنیم تا کار پیش برود و به مقصد برسیم.
انتقاد   رئیس‌جمهوری
 از رویکرد‌های صدا و سیما
رئیس‌جمهوری با تأکید مجدد بر این‌که کارهای بسیار بزرگی به‌رغم این تحریم‌ها در کشور انجام شده، گفت: رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است. روحانی گفت: متأسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی‌شود و این بر خلاف تأکید امام راحل است.  امام راحل همواره تأکید می‌کردندکه دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و خدمات دولت باید در صداوسیما به خوبی منعکس شود و رسانه‌ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند اما درباره این‌که چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت. رئیس‌جمهوری افزود: در کدام دولت بوده که در زمینه مسأله اقتصادی در عرض یک‌سال با آن معضلاتی که دولت را تحویل گرفتیم، کارهایی به این بزرگی انجام شده باشد.
بر اجرای قانون اساسی مصمم هستیم
روحانی در ادامه «ریاست قوه اجرایی کشور» و از آن مهم‌تر «مسئولیت اجرای قانون اساسی» را دو وظیفه مهم رئیس‌جمهوری دانست و اظهارداشت: زمانی که خواستم انجام وظیفه مسئولیت اجرای قانون اساسی را شروع کنم، برای مردم توضیح خواهم داد چرا این کار با تأخیر انجام می‌گیرد. رئیس‌جمهوری گفت: اجرای این وظیفه از آن کارهای مهمی است که برای خیلی‌ها خوشایند نیست و ممکن است ناراحت و عصبانی شوند اما قانون اساسی کشور باید اجرا شود و هر کسی در این کشور با هر مسئولیتی باید بداند این دولت به حول و قوه الهی در ادامه راه، برای اجرای قانون اساسی مصمم خواهد بود. روحانی افزود: وقتی دولت اعلام کند فلان دستگاه یا نهاد دارد از قانون اساسی تخلف می‌کند، ممکن است برای آن نهاد یا دستگاه خوشایند نباشد اما این وظیفه رئیس‌جمهوری است و من به وعده‌هایم به مردم عمل خواهم کرد و در این راه هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع شود. رئیس‌جمهوری اظهارداشت: «مردم با رأی و اعتماد خود، وظیفه مهمی را به رئیس‌جمهوری محول کردند.  مردم رأی ندادند که رئیس‌جمهوری رئیس دستگاه اجرایی باشد، رأی دادند که اول مجری قانون اساسی باشد. مسئولیت اجرای قانون اساسی در کشور برعهده رئیس‌جمهوری است.»


تعداد بازدید :  147