شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
کشف زاغه مهمات زیر خانه‌های کارگر شمالی
کارشناسان احتمال داده‌اند این مهمات مربوط به دوران جنگ جهانی باشد

گروه حوادث| گودبرداری خانه در حال ساخت پرده از تونل انبار مهمات جنگی در قلب پایتخت برداشت. وقتی کارگران مغنی در حال گودبرداری خانه در حال ساخت بودند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد با حفر 12 متری زمین، زاغه مهمات جنگی در زیر خانه های ساکنان کوچه فکوری خیابان فاطمی کشف شود.
عقربه ساعت 12 ظهر صبح روز پنجشنبه 30 مرداد ماه را نشان می‌داد.گل محمد کارگر افغانی وقتی برای شروع کارش به داخل چاه ساختمان در حال ساخت رفت با صحنه عجیبی روبه‌رو شد. راهی شبیه تونل در زیر این چاه او را در برابر زاغه مهمات جنگی قرار داد.دیدن خمپاره، گلوله و توپ های زنگ زده جنگی آن‌قدر هولناک بود که او بلافاصله خودش را به بالای چاه رساند. کارگران دیگر را درجریان پیدا شدن مهمات جنگی  قرار داد. ترسیده بودند. کارگران بلافاصله با تلفن های همراهشان این خبر را به پلیس گزارش دادند. چند دقیقه بیشتر طول نکشید که صدای آژیر نیروهای پلیس در کوچه فکوری شنیده شد. ماموران نیروی انتظامی و ماموران چک و خنثی، اولین گروهی بودند که در محل حاضر شدند. تا رسیدن ماموران خبر گوش به گوش چرخیده بود و تعداد زیادی از ساکنان محله در اطراف خانه‌ای که مهمات جنگی درآن کشف شده بود، جمع شده بودند.
 وقتی ماموران چک و خنثی به داخل چاه رفتند  با تعدادی گلوله سنگین و خمپاره 120 جنگی، روبه‌رو شدند  اما با جست‌و‌جوی این محل ناگهان ورق برگشت. آنها که برای خارج کردن مهمات کشف‌شده به داخل چاه رفته بودند، هرگز تصور نمی‌کردند با تونلی که انشعاب آن معلوم نبود، روبه‌رو شوند.تونل پر بود از مهمات و ادوات جنگی پوسیده و زنگ زده. شرایط عجیب و هولناکی بود، ماموران بلافاصله به خانه‌های ساکنان محله رفته و از آنها خواستند تا خانه‌هایشان را تخلیه کنند. ساکنان کوچه با دریافت این خبر وحشت‌زده خانه‌هايشان را ترک کردند. خیابان بسته شده  بود و نیروهای امدادی و اورژانس در محل حاضر شده بودند. عملیات خنثی‌ سازی و تخلیه و انتقال مهمات توسط ماموران کلید خورد.
شاهدان ماجرا
عملیات ماموران که از ظهر روز پنجشنبه آغاز شده بودتا روز جمعه همچنان ادامه داشت. شنیده ها حاکی از آن بود که انشعاب انبار مهمات کشف شده معلوم نیست. خیابان با نوارهای زرد رنگ بسته شده بود و مردم عادی حق نزدیک شدن به صحنه را نداشتند. ساکنان محله می‌گفتند شانس آورده ایم. معلوم نیست در زیر خانه‌های ما هم این انبار وجود دارد یا نه؟! یک زن 28 ساله که با شوهرش چند خانه آن طرف‌تر از خانه مرموز زندگی می‌کند به خبر نگار «شهروند» گفت: پنجشنبه شب بود که پلیس زنگ خانه‌مان را زد و گفت خانه‌مان را تخلیه کنیم. وقتی شوهرم علت را پرسید، متوجه شدیم در زیرزمین خانه همسایه یک انبار مهمات جنگی کشف شده ،  وحشت کردیم. شایعه شده بود که اگر این مهمات منفجر شوند تا میدان فاطمی پیش می‌رود. ما هم خانه‌مان را تخلیه کردیم. اما جایی برای ماندن بیشتر از یک شب نداریم. حالا که دوباره برگشتیم به ما می‌گویند این انبار یک تونل است که معلوم نیست دالان‌هایش در زیر کدام خانه ها قرار گرفته باشد.
 مغنی جوان به خبرنگار «شهروند» گفت: از آنجایی که با چاه 12 متری آشنا بودم من هم در کنار ماموران  برای کمک داخل چاه رفته بودم. زمانی که من در آنجا بودم ، 30 تا 40 خمپاره زنگ زده از این تونل بیرون کشیده شد.
سردار حسین ساجدی‌نیا با اشاره به آخرین اخبار از گلوله‌های کشف شده در پایتخت، گفت: با توجه به اینکه گلوله‌های به دست آمده مربوط به سال ۱۹۳۵ است، این احتمال وجود دارد که این انبار مربوطه به زمان جنگ جهانی دوم باشد. سردار حسین ساجدی‌نیا در گفت‌وگو با تسینم، در تشریح آخرین آخبار از کشفیات عصر روز پنجشنبه و تسلیحات قدیمی به دست آمده از چاه یک ساختمان در محدوده خیابان فاطمی اظهار داشت: طبق آخرین اخبار گلوله‌های کشف شده مربوط به سال 1935 یعنی 79 سال پیش است.وی ادامه داد: با توجه به اینکه این گلوله‌ها مربوط به جنگ جهانی دوم است احتمال آن می‌رود که محل گلوله‌های به دست آمده یک انبار زاغه مهمات در جنگ جهانی دوم بوده باشد. ساجدی‌نیا با تاکید بر اینکه هنوز عملیات جمع‌آوری گلوله‌ها ادامه دارد، گفت: تاکنون 20 مرمی و 44 گلوله توپ از محل مذکور کشف شده است.


تعداد بازدید :  134