شماره ۶۰۷ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
آمریکا با کلی رکورد‌شکنی قهرمان جام‌جهانی بانوان شد
غرش زنانه

شهروند| زنان برای این‌که ثابت کنند در ورزش بیشتر مردانه‌ای به نام فوتبال هم مقابل جنس مخالف کم نمی‌آورند به یاد نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2014، این‌بار در فینال، کیسه گلی جدید به دنیای فوتبال معرفی کردند! اگر در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2014، آلمان با هر چشم به هم زدن تماشاگران در نیمه‌اول دروازه برزیل را باز می‌کرد، این‌بار نوبت آمریکا بود که در 45دقیقه اول فینال هفتمین دوره جام‌جهانی زنان، 4 بار دروازه ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی و برنده فینال دوره قبلی بین 2 تیم را باز کند. درنهایت برتری 5 بر2 زنان ینگه دنیا، سومین قهرمانی آنها بعد از فتوحات ‌سال 1991 و 1999 رقم زد و باعث شد حالا به تنهایی در صدر جدول پرافتخارترین تیم‌های جام‌جهانی زنان قرار بگیرد اما این برتری، موجب اتفاقات جالبی شد.
یک‌طرفه‌ترین
آنچه با چشم دیده می‌شد، قابل باور نبود. آمریکا به جبران شکست در ضربات پنالتی دوره قبلی، این بار در همان نیمه اول 4گل زد تا نامش به‌عنوان عامل به‌وجودآورنده بیشترین اختلاف در نیمه اول همه فینال‌های تورنمنت‌های ملی مهم تاریخ فوتبال (کوپاآمریکا، جام‌ملت‌های زنان و مردان اروپا و جام‌جهانی مردان و زنان و جام‌ملت‌های مردان آسیا) ثبت شود. شاید نزدیک‌ترین مورد به این اقتدار عجیب در 45 دقیقه یک فینال مهم، بازی نهایی جام‌جهانی 1938 باشد؛ جایی که ایتالیا در نیمه اول 3 بر یک از یوگسلاوی پیش افتاد و درنهایت با برتری 4 بر 2، اولین و تاکنون یکی از تنها 2 تیم دارای 2 قهرمانی متوالی در جام‌جهانی مردان نام گرفت. جالب این‌که آنها به خاطر وقوع جنگ‌جهانی دوم و برگزار نشدن 2 دوره رقابت‌ها، رکورد دست‌نیافتنی در اختیار داشتن جام به مدت 12‌سال را به نام خود ثبت کردند‍! برتری 3 بر صفر نیمه اول آلمان مقابل نروژ در فینال جام‌ملت‌های زنان اروپا در‌ سال 1989 نمونه دیگری از برتری مقتدرانه در نیمه اول فینال است اما پیش از این در تاریخ فوتبال سابقه نداشت تیمی در نیمه اول فینال یک تورنمنت ملی مهم با 4 گل از رقیبش پیش بیفتد.
دومین هت‌تریک تاریخ
این جام در نام زنی به نام «کارلی روید» خلاصه می‌شد. او با هت‌تریک در فینال پس از «سرجف‌هورست» انگلیسی به دومین فوتبالیست رقم زننده هت‌تریک در فینال یک تورنمنت ملی تاریخ فوتبال در 2 بخش زنان و مردان تبدیل شد و با 5 گل به سلیا ساسیچ آلمانی 6 گله در صدر جدول گلزنان رسید. طبیعی بود که عنوان بهترین بازیکن جام هم به او برسد. «کادیشا بوچنان» با آن اسم دشوارش، کانادای میزبان را روسفید کرد و جایزه پدیده تورنمنت را تصاحب کرد. هوپ سولو، دروازه‌بان آمریکا به پاس دریافت تنها 3 گل(2 گل در فینال) دستکش طلایی یا همان عنوان برترین دروازه‌بان تورنمنت را به‌دست آورد. 146 گل در 52 بازی (میانگین 2.81 گل در هر بازی) نشان داد از این به بعد فیفایی که فقط به قصد فروش بیشتر بلیت و بدون لحاظ کردن سیدبندی قانونی، عامل برخورد بزرگان در مراحل ابتدایی حذفی شد باید با احترام بیشتری به توانایی‌های زنان نگاه کند؛ مانند مردان فوتبالیستی که رکوردهایشان در این جام شکسته شد و درست مانند انگلیس که زنانش، رویای 49‌سال اخیر مردانشان را برآورده کردند؛ سومی جام‌جهانی.

 


تعداد بازدید :  295