شماره ۶۰۷ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
مربی پرافتخار آلمانی، سرمربی آسمانخراش‌ها شد
بائرمن، سفیر آرزوهای بسکتبال ایران

شهروند| سرانجام بعد از ماه‌ها انتظار، بسکتبال ایران سرمربی جدید خود را شناخت؛ البته وقتی نام این مربی را می‌شنویم و از افتخاراتش با‌خبر می‌شویم، تا حدی نگرانی‌های قبلی به دلگرمی تبدیل می‌شود.
رد گزینه‌های ایرانی
با این‌که محمود مشحون بعد از بازگشت به صندلی ریاست فدراسیون بسکتبال خبر از انتخاب مربی ایرانی داده بود اما به نظر می‌رسد جامعه بسکتبال در شرایط فعلی قابلیت پذیرش مربیان ایرانی را روی نیمکت تیم‌ملی ندارند. در همین راستا از یکماه پیش مذاکراتی با 20 مربی خارجی آغاز شد که با بررسی رزومه این مربیان در نهایت، «دیرک بائرمن» به‌عنوان گزینه‌نهایی به ایران آمد.
رزومه
دیرک بائرمن، مربی 58ساله و زاده شهر اوبرهازن در‌ سال 1979 در درفت NBA قرار داشت اما انتخاب نشد. او از‌ سال 1975 تا 1981 در تیم بی‌بی‌سی‌کرفلد بازی کرد. سرمربیگری در تیم‌های بایرلورکوزن، بایرن مونیخ، تیم‌ملی آلمان و لهستان و قهرمانی‌های متعدد در لیگ بسکتبال آلمان باعث شده کارنامه این مربی پربار باشد؛ تا جایی که او از مهمت بچیروویچ سرمربی سابق تیم‌ملی بسکتبال هم پرافتخارتر است. نایب قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی اروپا در ‌سال 2005 و همچنین انتخاب به‌عنوان بهترین مربی ‌سال آلمان برای 4 بار از دیگر افتخارات بائرمن به‌حساب می‌آید.
معارفه بائرمن
شاید خیلی از هواداران بسکتبال ایران تا لحظه امضای قرارداد باور نمی‌کردند بائرمن حاضر شده به ایران بیاید ولی این اتفاق رخ داد و او دیروز پس از جلسه‌ای طولانی‌مدت با محمود مشحون و توافق نهایی قراردادش را به امضا رساند. او بعد از امضای قرارداد خیلی‌ هم خوشحال به نظر می‌رسید: «تمام توانم را برای رسیدن به المپیک ریو به کار خواهم گرفت. بازی‌های ایران در مسابقات جام‌جهانی اسپانیا را دیدم، تیم‌ملی ایران بازیکنانی دارد که تا سر حد توان می‌جنگند و مثل کشور آلمان که در آن، کار تیمی معنای خاصی دارد، همکاری گروهی خیلی خوبی با هم دارند. برای رسیدن به المپیک  ریو نیازمند کار تیمی هستیم از طرفی نیز انجام برنامه‌هایی که برای تحقق این هدف در نظر دارم، حمایت صد‌درصد می‌طلبد.» او البته جمله‌ای هم برای توجیه ناکامی‌های احتمالی بیان کرد:  «قبول کردن هدایت تیم‌ملی ایران با توجه به 2 ماه زمانی که در اختیار ما است ریسک بزرگی است اما پتانسیل بالای بازیکنان ایران باعث شد تا این مسئولیت را قبول کنم و اعتقاد دارم رسیدن به المپیک ریو دور از دسترس نیست.»
خوشحالی مشحون
حرف‌های محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال در مراسم معارفه دیرک بائرمن خطاب به این مربی، نشانگر امید بسیاری است. این جملات را بخوانید: «ایران 12 سرباز جنگنده در اختیار شما قرار می‌دهد؛ مطمئنا شما قبل از قبول این مسئولیت با مطالعه و شناخت کافی از بسکتبال ایران وارد تهران شدید. هدف اصلی ما، دفاع از عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و کسب سهمیه المپیک ریودو ژانیرو برزیل است. از نظر من، شما بهترین گزینه برای هدایت تیم‌ملی ایران هستید.»


تعداد بازدید :  286