شماره ۶۰۷ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با کیومرث‌ هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک:
به المپیکی شدن فوتبال امید ندارم

حسین جمشیدی – شهروند| کمیته ملی المپیک از ‌سال گذشته بعد از گذر از بازی‌های آسیایی که با موفقیت نسبی کاروان ایران همراه بود، تلاش خود را برای حضور مقتدرانه در المپیک 2016 ریو آغاز کرد. البته به نظر می‌رسد با توجه به از بین‌ رفتن اختلافات سال‌های گذشته میان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، راه هموارتری برای موفقیت در کسب سهمیه و سپس مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان پیش‌رو باشد، اگرچه کمبود بودجه مشکلی است که همواره گریبان ورزش ایران را گرفته و ممکن است در این راه موانعی را ایجاد کند. با این وجود رئیس کمیته ملی المپیک کمبود بودجه را سدی برای موفقیت ورزشکاران نمی‌داند اما قولی هم برای افزایش تعداد مدال‌ها در ریو نمی‌دهد. در ادامه گفت و گوی «شهروند» را با کیومرث ‌هاشمی می‌خوانید: ‌
‌   به نظر می‌رسد مشکل اصلی کمیته المپیک در شرایط فعلی کمبود بودجه باشد. درست است؟
باید درک کنیم که کمبود بودجه در تمام کشور وجود دارد و ما باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم، نه این‌که به دنبال بهانه باشیم. باید کار بیشتری از نظر اقتصادی صورت بگیرد چون ورزش ما نشان داده که این ظرفیت را دارد. فدراسیون‌ها با حداقل بودجه‌ای که دارند درحال فعالیت هستند اما به آنها نیز اعلام کردیم که باید درآمدزایی کنند.
‌   تقریبا یک‌سال تا شروع رقابت‌های المپیک 2016 باقی مانده، به کسب سهمیه‌ها چقدر خوش‌بین هستید؟
با سیاست‌گذاری‌ که در کمیته المپیک داریم، به کسب سهمیه در اکثر رشته‌ها امیدواریم. به‌هرحال ما باید از نظر بودجه‌ای حمایت شویم که مطمئنم این اتفاق با توجه به حساسیتی که‌ سال           کسب سهمیه دارد، رخ می‌دهد. قطعا در هر رشته‌ای که سهمیه کسب کنیم، ورزشکاران به مسابقات اعزام می‌شوند و در ضمن پاداشی نیز برای آنها در نظر گرفتیم چون حضور در المپیک هم افتخار بزرگی است.
‌   نسبت به دوره گذشته که با 52 نفر در المپیک حضور پیدا کردیم، قول می‌دهید سهمیه بیشتری کسب کنیم؟
برای قول‌دادن درباره این‌که بگوییم چند سهمیه می‌گیریم و چند مدال کسب می‌کنیم، خیلی زود است. در برخی از رشته‌ها مثل دوومیدانی قطعا کمتر از دوره قبل سهمیه کسب می‌کنیم چون نحوه توزیع سهمیه در این رشته تغییر کرده اما از سویی در رشته‌های تیمی مثل والیبال و بسکتبال امید داریم. والیبال از ظرفیت بالایی برخوردار است و امیدوارم بعد از کسب سهمیه در المپیک هم بدرخشد.
‌   ‌ نامی از فوتبال نبردید، یعنی باز هم باید برای صعود به المپیک حسرت بخوریم؟
راستش را بخواهید، به فوتبال خیلی امید ندارم. البته جلسات زیادی انجام شده تا هماهنگی‌های لازم برای حمایت از تیم امید صورت بگیرد اما راه سختی در پیش است و همچنان یکسری موارد در این تیم بلاتکلیف مانده است. در ضمن خاکپور سرمربی این تیم هم مشکل بزرگی برای نشستن روی نیمکت دارد که البته درحال رایزنی هستیم تا این مشکل را حل کنیم.
‌   ‌ 2‌سال قبل کشتی در آستانه حذف از المپیک قرار گرفت. دیگر چنین بحثی مطرح نیست؟
با تلاش‌هایی که در آن دوره به‌ویژه از سوی ایران انجام شد، کشتی در المپیک حفظ شد وگرنه شاید اتفاق بدی در ورزش ما رخ می‌داد. از آن موقع هم فدراسیون جهانی این رشته با راه‌اندازی چند زیرمجموعه جدید به دنبال جذابیت بیشتر است. حداقل این رشته تا المپیک 2022 ماندگار است و نباید نگران باشیم.
‌   ‌ قبل از حضور شما در کمیته المپیک اختلافات فراوان این کمیته با وزارت ورزش به رشته‌های مختلف ضربه می‌زد. الان هم اختلافی وجود دارد؟
به هیچ‌وجه اختلافی نیست. ما ستاد بازی‌های المپیک را از مدتی قبل تشکیل دادیم که گودرزی نیز در آن حضور دارد. کسی به دنبال این حرف‌ها نیست و در کنار هم به رشد ورزش کمک می‌کنیم.
‌   ‌ اخیرا ورزش ایران میزبانی‌های با ارزشی مثل جام ملت‌های فوتبال آسیا و مرحله نهایی لیگ جهانی را از دست داد، برای کسب میزبانی‌های اینچنینی چه برنامه‌ای دارید؟
در بحث میزبانی‌ها در درجه اول مسئولیت آن برعهده فدراسیون‌هاست. البته مجموعه‌ای از عوامل در گرفتن میزبانی مسابقات بین‌المللی نقش دارند و صرفا این نیست که بگوییم ما می‌خواهیم میزبانی را بگیریم، نامزد شویم و بعد از آن از شکست در برابر کشورهای دیگر دلسرد شویم. متاسفانه تأمین مسائل مالی در فدراسیون‌ها به خوبی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و وقتی که در مرحله عمل قرار می‌گیرند، می‌گویند فلان کشور این کار را انجام داده است.
‌   ‌ حتی در آینده‌ای دور، امکان کسب میزبانی رویدادهای بزرگ مثل المپیک، بازی‌های آسیایی و جام‌جهانی فوتبال را نداریم؟
برگزاری این 3 رویدادی که گفتید در ایران اصلا امکانش وجود ندارد چون با توجه به محدودیت‌های کشورمان دنبال این مسائل نمی‌رویم. یکی از اهداف میزبانی این است که تیم‌ملی همان کشور نتیجه بگیرد و به نظرم اگر این اتفاق نیفتد، اصلا ضرورتی برای کسب میزبانی نیست. درواقع تمام میزبانی‌ها هم خوب نیست و باید فکورانه به فکر بهره‌گیری از شرایطی که داریم، باشیم.
‌   ‌ شما هم به فدراسیون‌ها کمکی برای کسب این میزبانی‌ها می‌کنید؟
اگر واقعا رویدادی امکان برگزاری‌اش در ایران وجود داشته باشد، ما فدراسیون‌ها را کمک می‌کنیم. البته این‌طور نیست که ما خودجوش به دنبال این موارد برویم و فدراسیون‌ها باید از ما کمک بخواهند. مثلا در چند ماه اخیر فدراسیون هندبال به دنبال میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا است و با وجود این‌که برای این کار خیلی دیر شده بود اما ما بلافاصله مکاتبات را انجام دادیم چون شیخ احمد، رئیس شورای المپیک آسیا، رئیس کنفدراسیون هندبال آسیا هم هست.


تعداد بازدید :  240