شماره ۶۰۷ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
صرف کردن فعل خواستن در یونان

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

نه بزرگ و تاریخی. مردم یونان یک نه بزرگ به اروپا گفتند. بعضی‌ها در اروپا این همه‌پرسی را به بازی دو سر باخت تشبیه کردند و برخی دیگر به بازی برد و باخت یا دو سر برد. گفتیم نظر برخی شهروندان غربی را درخصوص این برد و باخت‌ها جویا شویم:
اوناسیوس از آتن یونان: بازی برد – برد، یعنی وقتی اروپایی‌ها ما را بردند بقیه هم ازجمله روس‌ها هوس می‌کنند ما را ببرند. ما در کانون بازی برد- برد شرق و غرب هستیم. از شما خواهش می‌کنم به آنها بگویید بروند جلوی خانه خودشان بازی کنند.
کلودیا از میلان ایتالیا: اصلا این‌که کی در یونان برد مهم نیست. مهم اینه که این اسب (در اروپا شتر یافت می‌نشود.) دو روز دیگه جلوی در خانه ما می‌خوابه. اصلا اسبش هم تروا باشه که با فرهنگ یونان جور در بیاد .
ماکسیم از سنت پترزبورگ روسیه: هر بردنی مهم نیست. بردنی که با خوردن همراه بشه خوبه. ویتنام، آمریکا را برد اما آمریکا را نخورد که. ولی ما شبه جزیره کریمه را بردیم و خوردیم. یک آب هم از چشمه‌های آن‌جا روی آن سر کشیدیم به چه گوارایی.
مانوس – تسالونیکی یونان در صف عابر بانک: ‌ای آقا. اون که برد. فلانی هم که خیلی برد. بهمانی هم برد خوب هم برد. ایکس هم که از اول می‌برد. ایگرگ هم که این جوری برد. به این میگن بازی برد - برد. یعنی هر کی دستش رسید برد و چیزی برای ما باقی نگذاشت. حالا ما ماندیم و حوضمان که آن هم می‌گویند «آب هست ولی کم است». پس یک حوض بی‌آب و تماشای بازی برد- برد برای ما باقی مانده.
ربکا از اوهایو ایالات متحده: چطور می‌شود بحث بردن و خوردن مطرح است و پای کشور ما وسط نیست؟ وزارت خارجه آمریکا این‌قدر مشغول مذاکرات هسته‌ای با ایران شده که دخالت در همه جا را از یاد برده. اوباما حیا کن کاخ‌سفید را رها کن. همه جای جهان سرای من است.
ژوزه بنفیکا پرتغال: این بردن با آن بردن یورویی هفت سنت فرق دارد. نمی‌دانی چه کسی را تشویق کنی؟ اروپای واحد را؟ یونان را؟ خودت را؟ الان یونان در اروپا نیست؟ اگر هست چرا اروپا با یونان کاری ندارد؟ اما مهم‌تر از همه اینها این است که به قول گزارشگران تلویزیونی این برد و باخت ورزشی باشد و چیزی از ارزش‌های یونان کم نکند.
لوکاس از ایپروس یونان: بنده قبلا در تیم دولت چپ یونان بودم. اما الان نیستم. خواستم اولا از همین تریبون اعلام کنم مردم دنیا به‌ویژه خاورمیانه از اوضاع ما درس عبرت بگیرید و دل به چپ نبندید. بگذریم. قبلا من مسئول بودم خبر نداشتم اوضاع چگونه است. از وقتی با تعدیل نیرو حزب چپ بیکار شده و به آغوش ملت برگشته‌ام تازه می‌فهمم بازی برد- برد چقدر مهم است. این اشتباه بود که فقط ما در بدنه دولت یونان می‌بردیم. الان ما ملت هستیم و باز هم باید ببریم.
یاروش از لهستان: برد- برد که نمی‌شود. اصلا در والیبال برد- برد نداریم. پس در سیاست هم نداریم. اما اگر هم می‌خواهند ببرند باید اولا فعل بردن را جوری صرف کنند که کسی نتواند نطق بکشد. در ضمن طوری ببرند که بعدا مثل قضایای فیفا گندش در نیاید.
نخست‌وزیر چپگرای یونان: مشکل ما این است که دوستان قبلی به بردن عادت کرده بودند و هی بردند و بردند و بردند و ناغافل دیدیم چیزی در یونان نمانده که قابل بردن باشد.


تعداد بازدید :  401