شماره ۶۰۷ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
واکنش سپاه پاسداران به ساخت‌وساز در پادگان ولی‌عصر(عج)
معاون امور مجلس سپاه: تنها ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند بگوید که ساخت‌وساز را متوقف کنیم

شهروند| معاون امور مجلس سپاه اعلام کرد دیوان عدالت اداری رأی بر عدم تخلف سپاه در ساخت و سازهاي میدان سپاه داده است و سپاه تنها زمانی نسبت به توقف این پروژه اقدام خواهد کرد که ستاد کل نیروهای مسلح دستور توقف را صادر کند و تصمیم‌گیری در این زمینه تنها در صلاحیت و اختیارات این ستاد است.
ساخت و ساز عظیمی که از ماه‌ها پیش در بخشی از اراضی پادگان ولی‌عصر(عج) آغاز شده و کار را به شکایت و طرح موضوع در مراجع قضایی کشانده همچنان محل چالش است. شورای شهر تهران و همچنین شهرداری می‌گویند ساخت‌وساز سازمان نیروی مقاومت بسیج در این بخش از تهران که درواقع داخل اراضی پادگان ولی عصر انجام می‌شود بدون دریافت مجوز از شهرداری تهران بوده است. به گفته مدیران شهری طبق پیش‌بینی‌های طرح تفصیلی در این منطقه نباید ساخت و سازی انجام می‌شد و بنا بر این طرح مصوب این بخش از تهران در آینده و با انتقال پادگان باید به فضای سبز شهری تبدیل شود. ماجرا بعد دیگری هم دارد و آن این‌که این سازه عظیم که گفته می‌شود بیش از 10 طبقه خواهد بود در حریم عمارت کلاه فرنگی که یک اثر تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی است انجام می‌شود، درحالی‌که طبق قوانین ساخت‌وساز در حریم آثار تاریخی محدودیت ارتفاع دارد. پیگیری‌ها درباره این پرونده درنهایت کار را به طرح شکایت در مراجع قضایی کشاند. شعبه 3 دادسرای دادگاه نظامی، خرداد امسال پس از بررسی این پرونده رأی به توقف این پروژه داد اما پیمانکاران همچنان کار را ادامه دادند. چند روز پیش هم با توجه به ادامه ساخت و ساخت‌ها، ضرب‌الاجل یک روزه برای توقف این پروژه صادر شد و سازمان میراث فرهنگی استان تهران هم از این‌که رأی مراجع قانونی نادیده گرفته شده و این ساخت‌وساز ادامه دارد، انتقاد کرد. دیروز اما پس از ماه‌ها و درحالی‌که مسئولان سپاه تاکنون درباره این پروژه سکوت کرده بودند، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه برای نخستین‌بار به این موضوع واکنش نشان داد و در سخنان مفصلی ضمن دفاع از سپاه اعلام کرد ساخت‌وساز این پروژه ادامه خواهد داشت.
محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» تاکید کرد، تشریفات اخذ مجوز برای ساخت‌وساز عشرت‌آباد رعایت شده است. او گفت: «مسئولان قضایی تنها می‌توانند دستور توقف ساخت‌وساز عشرت‌آباد را به ستاد کل نیروهای مسلح دهند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام ساخت‌وسازها براساس تشریفات خاص نیروهای مسلح عمل می‌کند، درخصوص ساخت‌وسازهای فعلی در عشرت‌آباد هم این تشریفات انجام گرفته، به‌طوری که مجوزهای لازم از ستاد کل نیروهای مسلح اخذ شده و ساخت‌و‌سازها بدون مجوز نیست؛ درواقع سپاه اجازه ندارد حتی یک متر بدون برنامه، مجوز، مصوبه مالی و بدون هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح اقدام به ساخت‌وساز کند.»
او ادامه داد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان و تسهیل تردد در شهر و سایر خدماتی که شهرداری به شهروندان در شهر ارایه می‌کند، با شهرداری همکاری کرده است به‌عنوان نمونه در ساخت اتوبان صیاد شیرازی از میدان سپاه به سمت شمال مجموعه سپاه بخشی از محدوده پادگان را رهاسازی کرده است.» این حرف درواقع انتقادی از مدیریت شهری بود که چرا به‌رغم همکاری‌های پیشین، حالا چوب لای چرخ کار سپاه گذاشته است.
یزدی با بیان این‌که سپاه پاسداران اقدامات قانونی برای ساخت‌وساز در عشرت‌آباد را انجام داده است، گفت:  پیش از این در تاریخ 30 مرداد‌ سال 92 با شهرداری تهران مکاتبه شده است و براساس این نامه مدیرکل پیگیری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در 13 شهریور 92 به شهرداری منطقه 7 اعلام کردند سپاه پاسداران مجاز به انجام اقداملات لازم خواهد بود در نتیجه سپاه به وظایف قانونی خود عمل کرده است.
 برای ساخت‌وساز اجازه
سازمان میراث فرهنگی لازم نیست
«یزدی» با انتقاد از این‌که پس از شروع ساخت‌وساز سپاه، متولیان مطالب خاصی را خارج از موضوع مطرح کردند، گفت:  متولیان گلایه کردند که سپاه پاسداران با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هماهنگی نکرده و گفتند به خاطر وجود عمارت کلاه‌ فرنگی باید فاصله قانونی رعایت می‌شد، این درحالی است که در هیچ جای کشور اخذ مجوز برای ساخت‌وساز نیازمند مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست بلکه شهرداری موظف است با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مکاتبه کند تا اگر نیاز به رعایت فاصله است آن را اعلام کند.
در حالی که ساخت‌وساز در حریم و مجاورت آثار تاریخی ضوابط کارشناسی پیچیده و کاملا تخصصی دارد اما آن‌طور كه معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران می‌گوید سپاه پاسداران براساس برداشت خودش با رعایت 130 متر فاصله با عمارت کلاه‌فرنگی اقدام به ساخت‌وساز کرده است.
او با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: متاسفانه تاکنون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میزان فاصله‌ای که با عمارت کلاه فرنگی باید رعایت شود را اعلام نکرده و این مجموعه تنها با بیان این‌که عمارت کلاه فرنگی خسارت خواهد دید شکایت کردند، این درحالی است که در این سال‌ها سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک ریال هم هزینه بابت تعمیر و بازسازی عمارت کلاه فرنگی نکرده است، سپاه پاسداران اما بارها در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکاتبه کرده است.
محدوده پادگان عشرت‌آباد باغ نبوده است
او با بیان این‌که محدوده ساخت‌وساز در عشرت‌آباد باغ نبوده است، گفت: در نقشه‌ها و عکس‌های هوایی سال‌های گذشته مشخص است که این مکان باغ نبوده و یک اصله درخت هم در این منطقه بابت ساخت‌وساز قطع نشده است، بلکه محوطه‌ای بوده که سال‌ها در کنار پارکینگ شهرداری تهران قرار گرفته بوده، بر این اساس اقدامات سپاه، قانونی است.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره اعلام نظر معاون شهرسازی شهردار تهران مبنی بر این‌که محدوده پادگان عشرت‌آباد (میدان سپاه) جزو محدودهG۳۲۱ است، گفت:  طرح جامع تهران مشخص است، از این رو زمانی که از شهرداری درخواست مجوز می‌شود، شهرداری باید ظرف یک ماه مقررات مستلزم کوتاه یا کاهش تراکم یا هر محدودیت دیگری را اعلام کند اما متاسفانه شهرداری در یک ماه قانونی خود و حتی تا اواخر ‌سال گذشته موردی را به سپاه اعلام نکرده و تنها در گفت‌وگو با رسانه‌ها به موضوع پرداخته‌اند.
دادسرای نظامی حکمی صادر نکرده است
یزدی با اشاره به این‌که تاکنون سپاه سعی داشته که ذهن شهروندان را به هم نریزد، گفت: دوستان به دادسرای نظامی مراجعه و از سپاه پاسداران شکایت کردند درحالی‌که این اقدام به دستور ستاد کل نیروهای مسلح بوده است، قاعدتا مسئولان قضایی باید از ستاد کل نیروهای مسلح درخواست توقف پروژه را داشته باشند، این درحالی است که تاکنون ابلاغ رسمی در این زمینه صورت نگرفته بود.
او با اشاره به گفت‌وگو با رئیس بازپرس پرونده، گفت: موضوع درحال بررسی است تا اقدام لازم صورت گیرد.
سردار یزدی با اشاره به این‌که حکم دادسرای نظامی قانونی است، گفت:  دادسرای نظامی حکمی صادر نکرده و تنها بازپرس شعبه 3 قراری را صادر کرده‌، از این جهت كه روز گذشته و امروز با دادستان سازمان قضایی و بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی مذاکراتی را داشته و خواهیم داشت تا اقدامات قانونی سپاه پاسداران مشخص شود.
یزدی درباره مذاکرات شهرداری تهران با سپاه پاسداران، گفت:  در این خصوص هیچ مذاکره‌ای با شهرداری تهران صورت نگرفته است، درواقع شهرداری اگر بخواهد طرحی را اصلاح کند با توجه به این‌که ساخت‌وساز عشرت‌آباد مصوب ستاد کل نیروهای مسلح است، باید با آنان وارد مذاکره شود؛ این درحالی است که بارها اعلام شده سپاه براساس دستورات قانونی و تاکیدات مقام معظم رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح گام بر می‌دارد.
ساخت‌وساز در شب‌های قدر متوقف می‌شود
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجلس نهم، با بیان این‌که در هفته جاری و در شب‌های قدر ساخت‌وسازها متوقف خواهد شد، گفت: توقف رسمی مستلزم دستور ستاد کل نیروهای مسلح است اما با توجه به هماهنگی با بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی در شب‌های قدر، ساخت و سازها متوقف می‌شود تا نتیجه‌گیری حاصل شود، اگر تخلفی صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداری نباشد، کار ادامه خواهد یافت اما در صورتی که تخلف برای ستاد کل نیروهای مسلح محرز شود، ساخت‌وساز متوقف می‌شود چرا که سپاه پاسداران خلاف قانون اقدامی نخواهد کرد.
تکلیف نهایی تا هفته آینده مشخص می‌شود
او با اشاره به این‌که ستاد کل نیروهای مسلح باید مجوز ادامه یا توقف ساخت‌وساز را بدهد، یادآور شد: امروز با نماینده مسئول مهندسی ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان تهران و بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی جلسه خواهیم داشت و در این جلسه نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.
یزدی با یادآوری جلسه با آیت‌الله منتظری رئیس دیوان عدالت اداری، گفت: روز شنبه ساعت 8:30 صبح با رئیس دیوان عدالت اداری جلسه‌ای گذاشته شد که عدم تخلف سپاه به اطلاع ریاست دیوان عدالت اداری رسید، همچنین جلسه‌ای با ریاست کمیسیون اصل نود مجلس گذاشته شد و عدم تخلف سپاه از مقررات را به اطلاع ایشان نیز رساندیم، آیت‌الله منتظری و آقای پورمختار تایید کردند که سپاه پاسداران تخلفی انجام نداده است.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: حدود دستگاه‌های امنیتی و دفاعی با عقبه شهدا باید رعایت شود، این درحالی است که زمانی که شخصی در کشور تخلف می‌کند، روزنامه‌ها و مسئولان به خود اجازه نمی‌دهند اسم متخلف و متهم را کامل ببرند بلکه به صورت مخفف از آن نام برده می‌شود اما چطور در ارتباط با سپاه پاسدارانی که در مقابل دشمنان به دفاع از کشور پرداخته و اجازه نمی‌دهد به حریم کشور تعرضی صورت بگیرد، اجازه داده می‌شود تا افراد و رسانه‌ها این نهاد را به چالش بکشانند.
یزدی باز هم از رسانه‌ها انتقاد کرد: چرا مکاتبات و اقداماتی که در دادسراهای نظامی در حال انجام است، کمتر از نیم ساعت توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود اما درخصوص سایر تخلفات چنین نیست.
حرف آخر معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همان حرف اولش بود، او گفت:  نمی‌توان سلایق افراد را در ساخت‌وساز دخیل کرد، اگر روزی ستاد کل نیروهای مسلح دستور توقف طرح مصوب را بدهد، ساخت‌وساز متوقف خواهد شد.


تعداد بازدید :  225