شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
8روز مانده به اولتیماتوم زمانی معاون اول مطرح شد
نام هنرمندان و ورزشکاران در کنار دانه‌درشت‌های زمین‌خوار
رد پای آقازاده‌ها، شهرداری، شورای شهر و برخی نمایندگان مجلس در تصاحب ارزان زمین های مرغوب

گروه اقتصادی شهروند| حدود یک‌سال و نیم از بررسی پرونده زمین‌خواران و 10 ماه از وعده انتشار اسامی متخلفان در مجلس می‌گذرد و نماینده‌ها نه‌تنها اسامی متخلفان را منتشر نمی‌کنند که حالا فهرست جدیدی به پرونده قطور زمین‌خواری به‌عنوان بزرگترین فساد اقتصادی کشور اضافه می‌شود. بعد از دانه‌درشت‌ها، آقازاده‌ها، نمایندگان مجلس، وزارتخانه و شهرداری اکنون پای تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران برجسته به پرونده زمین‌خواری باز شده است. حال آن‌که در این خصوص دولت یازدهم 9 تیر 93 در ابلاغیه‌ای که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به 3 وزیر ارایه شد، خواستار بررسی موضوع زمین‌خواری و سوء استفاده از زمین‌های عمومی شده بود و حالا 8 روز مانده به پایان این اولتیماتوم (برای گزارش‌دهی) این خبر‌ها منتشر شده است.

زمین خواری در صدر مفاسد اقتصادی
کمیسیون اصل نود وعده داده بود تا یک ماه آینده اسامی زمین‌خواران کشور را بدون ملاحظه و در صحن علنی مجلس منتشر می‌کند اما این وعده هم‌اکنون 10ماهه می‌شود و همچنان خبری از انتشار نام زمین‌خواران بزرگ در دست نیست.
محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به این‌که زمین‌خواری در صدر مفاسد اقتصادی کشور قرار دارد گفته بود پرونده زمین‌خواران حدود 7 ماه است که در دست بررسی است که با تکمیل این بررسی‌ها یک ماه دیگر اسامی زمین‌خواران بدون ملاحظه در صحن علنی مجلس منتشر می‌شود. حالا حدود یک‌سال و نیم از بررسی پرونده زمین‌خواران در مجلس می‌گذرد و 10 ماه از وعده مجلسی‌ها برای انتشار اسامی گذشته است اما نمایندگان همچنان در مقابل اسامی زمین‌خواران سکوت کرده‌اند.
این در شرایطی است که پس از تأکید مقام معظم رهبری برای مبارزه قاطع با زمین‌خواران، انتشار اسامی دستمایه تهدید و حتی جنجال رسانه‌اي بسیاری از چهره‌های سیاسی کشور شد. از نامه‌ای که 6‌سال پیش در جیب احمدی‌نژاد بود تا وعده نمایندگان شهرهای مختلف که همچنان در رسانه‌ها منتشر می‌شود همه از اعلام اسامی خبر می‌دهد اما همچنان اسامی زمین‌خواران کشور محفوظ مانده است و کمیسیون اصل 90 گهگاه کدهای نامفهومی از این متخلفان درز می‌دهد.
متهم های اصلی کیستند؟
براساس گزارش 2 سال پيش کمیسیون اصل90، نام تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس نیز در فهرست زمین‌خواران قرار دارد. این نمایندگان زمین‌های مرغوب شمال تهران واقع در دارآباد، سوهانک، شمیران، حاجی‌آباد و... را با استفاده از رانت دولتی به یک‌هشتادم قیمت واقعی خریداری کرده‌اند. علاوه بر این در لیست رانتی واگذاری زمین‌های استان البرز و دماوند نام تعدادی از مقامات عالی وزارتخانه‌ها و فرزندان آنها دیده می‌شود. تعدادی از ارگان‌های دولتی نیز در قالب شرکت‌های تعاونی بخشی از زمین‌های کشور را به صورت رانتی و با قیمت‌های بسیار نازل به کارکنان خود واگذار کرده‌اند. به گزارش خانه ملت این در شرایطی است که به گفته پورمختار یکی از بزرگترین متهمان پرونده زمین‌خواری شهرداری‌ها، شورای شهر و نهادهای وابسته به آن هستند. پورمختار می‌گوید این ارگان‌های شهری در توجیه زمین‌خواری خود اعلام کرده‌اند کمبود اعتبارات برای توسعه و عمران شهر باعث فروش رانتی زمین توسط آنها بوده است. حالا علاوه بر نمایندگان مجلس، آقازاده‌ها، شهرداری و شورای شهر پای هنرمندان و ورزشکاران برجسته هم به پرونده زمین‌خواری کشور باز شده است. سیدرمضان شجاعی‌کیاسری نماینده مردم ساری در مجلس می‌گوید: مشاهده اسامی هنرمندان و ورزشکاران برجسته در لیست زمین‌خواران بزرگ کشور مایه تاسف است. این افراد با استفاده از نفوذ خود بخش قابل توجهی از منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی را به تصرف خود درآورده‌اند و در آن ساخت‌وساز کرده‌اند.

تحویل گیری به نام مسجد و فروش به دلال
شجاعی‌کیاسری به نحوه تخلف نهادهای دولتی در پروژه‌های زمین‌خواری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این ادارات و نهادها زمین‌ها را با عناوینی مانند ساخت مدرسه، کتابخانه یا مسجد تحویل گرفته‌اند و به دست دلالان سپرده‌اند و دلالان نیز در این زمین‌ها ویلاسازی و برج‌سازی کرده‌اند.
پرونده زمین‌خواران که سال‌هاست در مجلس مورد بررسی است حالا تبدیل به پرونده‌ای قطور شده است و مجلس حالا برخلاف تأکیدات رهبری نه به وعده انتشار اسامی عمل می‌کند و نه گزارش شفافی از نحوه رسیدگی به پرونده زمین‌خواران بزرگ را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.
بانک ها دلال زمین شدند
عزت یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز درباره ورود بانک ها به دلالی زمین و ملک هشدار می دهد و می گوید: در بحث رسیدگی مجلس به تخلفات بانک ها مشخص شد که آنها از وظایف بانکداری خارج شده و به دلالی زمین و ملک و تجارت کالا روی آورده اند به طوری که بانک ها دارای تعداد زیادی املاک از جمله هتل و مهمانسرا هستند که این املاک می تواند در بحث خارج از رکود فروخته شود و به عنوان تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد.


تعداد بازدید :  96