شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تکذیب همزمان یک خبر توسط سخنگو‌های وزارت خارجه ایران و آمریکا
یک مقام وزارت خارجه ایران اظهارات منتسب به دکتر محمدجواد ظریف مبنی بر همکاری ایران و آمریکا در عراق در ازای رفع تحریم‌ها را رد کرد. به گزارش ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخبار منتشره به نقل از وزیر امور خارجه در برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر همکاری ایران با آمریکا در عراق در ازای رفع تحریم‌های ایران در شورای امنیت، صحیح نیست و چنین موضوعی طرح نشده است و اخبار منتشره در این زمینه بی‌اساس است. ماری‌هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: اظهارات منتسب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آمادگی تهران برای کمک به عراق علیه داعش در صورت لغو تحریم‌ها علیه آن به شکلی نادرست منعکس شده است. وی گفت: «ظریف درواقع از نیروگاه‌های هسته‌ای اراک صحبت می‌کرد نه عراق. البته سخنگوهای فارسی‌زبان دولت آمریکا از این امر مطمئن شدند.» ‌هارف در ادامه با تعجب گفت که این امر را تقریبا نمی‌توان باور کرد.

نگرانی نتانیاهواز لغو تحریم‌ها علیه ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اتهاماتش علیه ایران اعلام کرد که گزینه نظامی برای موفقیت مذاکرات درباره مسأله هسته‌ای ایران لازم و ضروری است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در موسسه بروکینگز درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: راه‌حل دیپلماتیک بهتر از گزینه نظامی است اما گزینه نظامی برای دیپلماسی لازم است. به همین دلیل باید تحریم‌های قدرتمند برای تحت فشار قراردادن طرف مقابل اعمال شود. او ادامه داد: در مذاکرات با ایران گام‌هایی باید برداشته شود که از لغو بیشتر تحریم‌ها، جلوگیری کند زیرا درنهایت تحریم‌ها یکی از ابزار مهم و ضروری برای تلاش بین‌المللی در جهت نابودی بعد نظامی برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. ما نباید فرض کنیم که تحریم‌های محکم‌تر و بیشتر نمی‌تواند ما را به توافق بهتری (با ایران) برساند.

نشست شورای امنیت با عنوان پیشگیری از جنگ
رایزن ایران در سازمان ملل: پیشگیری از جنگ باید با احترام به حق حاکمیت ملی کشورها باشد
شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه بحث آزاد با عنوان «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی: پیشگیری از جنگ» را برگزار کرد. به گزارش ایسنا، در این نشست که به ابتکار انگلیس که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد برگزار شد، بان‌کی‌مون، دبیرکل و ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز شرکت کردند و علاوه بر کشورهای عضو شورای امنیت مجموعا 59 کشور دیگر در این بحث مشارکت داشتند. جواد صفایی، رایزن نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این جلسه به نمایندگی از سوی جنبش غیرمتعهدها مواضع کشورهای عضو این جنبش در مورد پیشگیری از جنگ را تبیین کرد. نماینده کشورمان در سخنرانی‌اش با اشاره به هزینه‌های عظیم جانی و مالی ناشی از جنگ‌ها و مخاصمات مسلحانه برای جامعه بشری تأکید کرد که لازم است اقدامات پیشگیرانه از بروز جنگ بر اقدامات مقابله با پیامدهای جنگ اولویت داشته باشد.

پنتاگون: دکترین نظامی ایران تدافعی است
پنتاگون با وجود جوسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر این‌که برنامه نظامی ایران تهدیدآمیز است، در گزارشی اعلام کرد دستاوردهای نظامی ایران برای اهداف دفاعی است. به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، در ادامه این گزارش آمده است: دکترین نظامی ایران تدافعی است و برای جلوگیری از هرگونه حمله، دفع متجاوز و تلاش برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای خصومت‌ها طراحی شده است. این گزارش پنتاگون اتهاماتی  راکه این روزها توسط رسانه‌های صهیونیستی علیه ماهیت برنامه نظامی جمهوری اسلامی ایران وارد کرده بود رد کرده است. به نوشته این گزارش، ایران توانسته است پیشرفت‌هایی در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک داشته باشد. همچنین تهران قابلیت موشکی خود را برای مورد هدف قراردادن سراسر منطقه در دست دارد.  

نیویورک‌تایمز خبر داد
یک عکاس ایرانی- آمریکایی آزاد شد
منابع خبری از آزادی یک عکاس
ایرانی- آمریکایی خبر دادند. به گزارش نیویورک‌تایمز، یک عکاس زن ایرانی - آمریکایی که در ایران به‌طور رسمی عکاسی می‌کرد و چندی پیش به همراه جیسون رضاییان و همسرش که خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه آزاد شد. آنها از ارایه هرگونه اطلاعاتی درباره هویت این زن خودداری کردند. به نوشته این روزنامه، این عکاس به همراه همسرش دستگیر شد که همسر وی زودتر آزاد شده بود.


تعداد بازدید :  90