شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:
عربستان می‌داند که ایران تهدید نیست

آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی درباره ترس عربستان از رسیدن ایران به توافق اظهار کرد: اگر هم می‌ترسند، راهش همان است که باید از راه صداقت در بیایند. البته عربستان و احتمالا دیگر کشورهای منطقه اشتباه می‌کنند٬ چون ‌ما که ترس نداریم؛ ما که بمب هسته‌ای را تحریم کردیم؛ چرا از ما بترسند. از اسراییل باید بترسند. به نوشته ایلنا، ‌هاشمی‌رفسنجانی، تأکید کرد: البته عربستانی‌ها قبل از ما موشک‌های 3هزار کیلومتر برد را از چین و جاهای دیگر خریدند؛ سلاح‌های بسیار پیشرفته، هواپیما و موشک‌ها و رادارهای پیشرفته و همه چیز هم دارند. پایگاه نظامی هم آن‌جا دارند؛ ‌عربستان اصلا می‌داند که ایران تهدید نیست؛‌ ما اگر واقعا به فکر قطع کردن روابط‌مان با عربستان بودیم از آن 500–400 نفری که در آن فاجعه مکه شهید دادیم به آسانی نمی‌گذشتیم؛ ولی بعد برای این‌که روابط دو کشور عادی باشد آن‌طور رفتار کردیم. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روابط ایران و عربستان هم گفت: 6سال پیش در دولت گذشته آخرین سفری که برای زیارت به عربستان رفته بودم. از من خواسته شده بود در این سفر مسائل اختلافی با عربستان را حل کنیم. تصمیم بر این شد که علمای دو طرف یک کمیسیون داشته باشند و اختلافاتی را که ظاهرا شیعه و سنی دارند، بررسی کنند و راه‌حل برایش انتخاب کنند و مسئولان دو کشور هم پشت این نظریات بمانند تا مشکلات را کاهش بدهیم.
او ادامه داد: این تصمیم خوبی بود که گرفتیم؛ هر دو گفتیم این راه نجات منطقه از اختلافات است ولی خب من که آمدم این‌جا کسانی که باید این کارها را اجرا می‌کردند، نخواستند انجام شود و آقای سعود فیصل هم به دنبال من آمد که پیگیری کند و پیگیری‌هایی هم شد و جلسه سفر اول‌شان خوب بود ولی بعد، هم در آن‌جا یک مقداری مشکلاتی پیدا کرد و یک مقدار هم که ما مشکلاتی داشتیم و عملا به‌هم خورد.
هاشمی یادآور شد: من این را می‌دانم که اگر الان در عربستان اراده‌ای به وجود بیاید و اگر کار مشترکی را شروع کنیم، در همه دنیای اسلام می‌توانیم اختلاف بین شیعه و سنی را کم کنیم. چون سوریه یک کشور مستقلی است؛ نه ما و نه عربستان حق نداریم برویم و سرنوشت آنها را رقم بزنیم ما باید مواظب باشیم که آن‌جا اختلافات شیعه و سنی و این مسائل نباشد، خودشان و مردم خودشان مسائل‌شان را حل کنند و به حل مشکلات کمک کنیم.


تعداد بازدید :  208