شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:
درباره استانی شدن انتخابات نوعی ترس میان مسئولان وجود دارد

گروه سیاسی| طرح استانی شدن انتخابات سرانجام پس از تصویب در مجلس توسط  شورای نگهبان رد شد. حالا غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس با ابراز امیدواری نسبت به تأیید طرح در شورا و  فضای تعاملی میان مجلس و شورای نگهبان گفته است بالاخره همه باید بپذیریم که نظام پارلمانی ما ایراداتی دارد. به گفته آقای جعفرزاده مسئولان از این طرح می‌ترسند اما باید کمک کرد ترسشان بریزد تا ثمراتش درک شود.
آقای جعفرزاده شما از طرفداران سرسخت استانی شدن انتخابات در مجلس بودید. فکر می‌کنید با وجود مخالفت شورای نگهبان نمایندگان مجددا طرح را اصلاح و به شورا ارجاع می‌دهند؟
من فکر می‌کنم در یک فضای تعاملی میان شورای نگهبان و مجلس اشکالات این طرح برطرف شود به نفع کشور است. به خدا نظام پارلمانی ما ضعف‌هایی دارد که باید اصلاح شود. باید به سمت تخصصی‌تر شدن این نظام پیش برویم و از این مسائل بومی و منطقه‌ای فاصله بگیریم.
اگر ایراداتی را که شورای نگهبان گرفته، رفع کنید درنهایت فکر می‌کنید طرح، منویات نخستین نمایندگان را برآورده می‌کند؟
به‌ هرحال از این فضایی که الان در مجلس داریم یک پله بالاتر می‌رویم و از این وضع خارج می‌شویم. من فکر می‌کنم درحال حاضر یک نوع ترس از استانی شدن وجود دارد اما اگر به مرور این کار را انجام بدهیم این ترس هم می‌ریزد و مزه و ثمرات آن زیر زبان دلسوزان نظام هم می‌رود. مسئولان نظام نباید از این طرح بترسند.
الان وضع رأی آوردن نمایندگان چگونه است که چنین طرحی را تعقیب و تصویب کردید؟
فردی در منطقه خود مسئول درمان کمیته امداد می‌شود، مقداری به مردم رسیدگی می‌کند، بعد میان مردم شناخته می‌شود؛ درنهایت به او رأی می‌دهند و به مجلس می‌آید. به نظر من این فرد خیلی هم قابل احترام است اما شأن نهاد قانون‌گذاری کشور این نیست که به این صورت بتوان به آن ورود کرد. همه حرف ما در استانی شدن انتخابات همین بود.

 


تعداد بازدید :  190