شماره ۶۰۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
نماینده سابق مجلس:
فعالیت‌های غیر رسمی انتخاباتی در شهرستان‌ها افزایش یافته است

روز گذشته معاون سیاسی وزیر کشور درباره فعالیت‌های غیر رسمی انتخاباتی هشدار داد و گفت که با آنها برخورد می‌شود. اما این‌که این فعالیت‌ها در چه سطحی است و اصولا چرا فردی که می‌خواهد یک قانونگذار باشد، دست به کارهای غیرقانونی می‌زند، ازجمله سوالاتی است که داریوش قنبری در گفت‌وگو با «شهروند» به آنها پاسخ گفت. داریوش قنبری می‌گوید: «در شهرستان‌ها هر روز بیشتر از روز گذشته فعالیت‌های غیر رسمی انتخاباتی صورت می‌گیرد که بر آنها نظارتی هم صورت نمی‌گیرد.» مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.
آقای مقیمی، معاون سیاسی وزارت کشور، از آغاز فعالیت‌های غیر رسمی انتخاباتی خبر داده‌اند. در شهر و استانی که شما هستید، آیا چنین فعالیت‌هایی وجود دارد و این فعالیت‌ها در چه سطحی است؟
این فعالیت‌ها به صورت فراگیر وجود دارد و چون نظارت دقیق و درستی نیست، هر روز هم بیشتر می‌شود. تبلیغات انتخاباتی برخی کاندیداها شروع شده است و من بسیار متأسفم که افرادی که می‌خواهند فردا بر کرسی قانونگذاری در مجلس بنشینند خودشان قانون را رعایت نمی‌کنند و دست به چنین کارهایی می‌زنند. آن چیزی که در ایلام متاسفانه چندان خوشایند نیست و گروهی ماه‌هاست که چنین فعالیت‌هایی می‌کنند.
این جلسات غیر رسمی معمولا در چه قالب‌هایی برگزار می‌شود؟
معمولا در قالب میهمانی و جلسات خانگی است. همان‌طور هم که گفتم یکی از مشکلات این جلسات خانگی این است که چون نظارتی بر آنها نیست، معمولا کاندیداها و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، وعده‌هایی می‌دهند که با چهارچوب‌ها و اختیارات نمایندگی سازگاری ندارد. همین مسأله در آینده پایه‌های نارضایتی میان مردم را می‌گذارد و آسیب‌های جدی به نماینده و مجلس شورای اسلامی وارد می‌کند.
چه آسیب‌هایی؟
این افراد معمولا چون وعده‌هایشان تطابقی با وظایف نمایندگی ندارد، در صورتی که به مجلس راه یابند نمی‌توانند از پس آنها برآیند و به وعده‌هایشان عمل کنند. همین مسأله موجب می‌شود که به شخصیت و شأن نماینده آسیب وارد شود. چراکه مردم توقع دارند، نماینده‌شان به حرف‌هایی که زده، عمل کند اما واقعیت این است که مثلا انجام فلان کار بیش از آن‌که از نماینده برآید از وزیر برمی‌آید و همین مسأله باعث می‌شود که مردم فکر کنند نماینده به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند. متاسفانه وعده‌های غیرقانونی که توسط برخی کاندیداها به مردم مخصوصا در شهرستان‌ها که مشکلات زیادی دارند؛ داده می‌شود نوعی فرهنگ سیاسی خاصی پدید آورده است که تماما آسیب‌زاست. حتی شاهدیم برخی نمایندگان مثلا به یک روستا وعده می‌دهند که قیمت فلان محصول کشاورزی‌شان را ارتقا دهند. مشخص است که این کار در اختیار نماینده نیست و کسی که این حرف را زده فقط قصد کسب رأی داشته است. از طرفی متاسفانه علاوه بر وعده‌های غیر قانونی کارهای غیر اخلاقی همانند تخریب رقبا هم صورت می‌گیرد که اصلا زیبنده نیست.
این جلسات غیر رسمی در استان شما از سوی چه گروهی برگزار می‌شود؟
برگزاری این جلسات قائم به اشخاص هستند و نه افرادی که خودشان کاندیدا هستند. چون شهرها در استان ما کوچک هستند، خبرهای موثقی می‌رسد که جلسه افطار یا شام در منزل معتمد روستا برگزار می‌شود که در آن‌جا به مردم وعده‌های نادرستی می‌دهند که در حیطه اختیارات نماینده نیست.
فکر می‌کنید بهترین راه برای جلوگیری از این اقدامات چیست؟
متأسفانه در این مورد خاص ما خلأ قانونی داریم. اما راهش این است که هنگام بررسی صلاحیت‌ها این موارد در نظر گرفته شود.


تعداد بازدید :  103