شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

سالگرد نبرد چالدران
500‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم آگوست 1514 میلادی، دشت چالدران در نزديكي خوي صحنه نخستين و درعين‌حال معروف‌ترين جنگ عثماني و ايران بود. در جنگ چالدران شاه اسماعيل به دليل نداشتن اسلحه آتشين از سلطان سلیم اول شكست خورد. سلطان سليم يكم پس از پيروزي در نبرد چالدران به سوي تبريز پيش راند و 14 شهريور وارد اين شهر شد، اما بر اثر مقاومت مردم و جنگ و گريز نيروهاي محلي وفادار به شاه‌اسماعيل مجبور به بازگشت شد. جنگ چالدران بزرگترين جنگ شمشير با تفنگ در طول تاريخ است.

مصالحه آلمان و شوروی
75‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم آگوست 1939 میلادی، آلمان و شوروی با یکدیگر قرارداد عدم تجاوز امضا کردند. براساس اين قرارداد، دو کشور متعهد شدند به مدت 10‌سال به خاك يكديگر تجاوز نكنند. استالين كه از نيت هيتلر در تصرف لهستان مطلع شده بود در اين مذاكرات خواهان معامله بر سر خاك لهستان شد و نواحي شرقي اين كشور را طلب كرد. پس از اين توافق، آلمان با اطمينان از جانب شوروي، حمله خود را به لهستان آغاز کرد. با اين حال، اين پيمان دو‌سال بعد با حمله آلمان به شوروي در ژوئن 1941 میلادی نقض شد.

آغاز‌به‌کار کابینه کودتا
61‌سال پیش، برابر با یکم شهریور 1332 خورشیدی، سرلشكر زاهدي با تشکیل کابینه کودتا، به بسياري از كساني كه او را در رسيدن به قدرت ياري داده بودند مقام و منصب و امتيازهاي متعدد داد. در همين روز، كِرميت روزولت مامور ارشد «سيا» كه از او به‌عنوان يکي از مجريان اصلي طرح براندازي حكومت دكتر مصدق نام مي‌برند با شاه ملاقات كرد. روزنامه‌هايي که پس از فرار شاه، مطالبي بر ضد او نوشته بودند توقيف شدند و دستگیری و برکناری مقامات دولتی ادامه یافت.

 


تعداد بازدید :  112