شماره ۶۰۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
گزارش تحلیلی «شهروند» از عملکرد تیم‌ملی والیبال در لیگ‌جهانی 2015
پیش به‌سوی المپیک

شهروند|  تیم‌ملی والیبال با وجود نمایش شایسته در 2 بازی پایانی خود مقابل روس‌ها در تهران از صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی 2015 بازماند تا نتواند برای دومین ‌سال متوالی در جمع 6 تیم برتر این رقابت‌ها جای بگیرد. البته قطعا با توجه به نتیجه به‌دست آمده هیچ انتقادی به شاگردان کواچ از نظر کسب نتیجه وارد نیست و شاید حتی حذف از این مرحله لیگ جهانی به نوعی به سود ایران شود تا بتواند خودش را بهتر برای رقابت‌های معتبرتر جام‌جهانی آماده کند.
نمودار صعودی شاگردان کواچ
با این‌که ایران شروع خوبی در لیگ جهانی 2015 نداشت اما خیلی زود به خودش آمد و حتی تا هفته پایانی شانس صعود به دور بعدی را برای خودش حفظ کرد. بلندقامتان ایران 6 بازی خارج از خانه مثل‌ سال گذشته انجام دادند و با 7 امتیاز به تهران بازگشتند. این درحالی است که‌ سال قبل که کواچ روزهای نخست خود را در کنار والیبال ایران سپری می‌کرد، تیم‌ملی کشورمان فقط 4 امتیاز از دیدارهای خارج از خانه خود کسب کرده بود. همچنین با وجود عدم صعود به مرحله نهایی میزان امتیازات ایران که‌ سال گذشته 19 بوده، افزایش داشته و این نشان از صعودی بودن نمودار رشد والیبال ایران است.
4 تغییر و یک هشدار
ترکیب 14 نفره ایران نسبت به‌ سال قبل تقریبا 4 تغییر را به خود می‌دید. برخی از این تغییرات مثبت و البته برخی هم چندان مثبت نبودند. ظریف، تشکری، مباشری و فیاضی از ترکیب ایده‌آل کواچ خارج شدند و به جای آنها مرندی، صنوبر، معنوی‌نژاد و زرینی پیراهن تیم‌ملی را در لیگ جهانی 2015 بر تن کردند. البته به جای معنوی‌نژاد در چند بازی آخر از شفیعی استفاده شد. نکته‌ای که در این میان زنگ خطر را برای والیبال ایران به صدا درآورده، بالا رفتن سن بسیاری از بازیکنان اصلی ایران است. درحالی‌که در والیبال نهایت سن بازیگری 32، 33‌سال به حساب می‌آید، نفراتی چون معروف، غلامی، مهدوی، علیزاده، موسوی، زرینی، مرندی و حتی محمودی نزدیک به 30‌سال سن دارند. میانگین سنی تیم کواچ امسال 5/26‌سال بود اما‌ سال قبل این میانگین سنی عدد 8/25 را نشان می‌داد. درحالی‌که انتظار می‌رفت کواچ بعد از یکسال حضورش به جوانان اعتماد بیشتری کند، این اتفاق رخ نداد. این مسأله درحالی‌که به نظر می‌رسد المپیک نقطه پایان یکسری از این ستاره‌ها باشد، زنگ خطری برای والیبال ایران است.
حذف خوشحال کننده؟!
با این‌که حذف تیم‌ملی والیبال ایران از لیگ جهانی به کام مردم تلخ شد اما با بررسی برنامه‌های آینده تیم‌ملی به این نکته می‌رسیم که از جهاتی هم کنار رفتن ایران در این بخش از لیگ جهانی، می‌تواند شاگردان کواچ را دارای برتری‌هایی از نظر آماده‌سازی برای جام‌جهانی کند. جام‌جهانی که به دلیل توزیع سهمیه المپیک از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به لیگ جهانی برخوردار است، تقریبا 2 ماه دیگر در ژاپن برگزار می‌شود. ایران از امروز می‌تواند آماده‌سازی خود را برای این رقابت‌ها آغاز کند اما رقیب‌های ایران نظیر آمریکا، لهستان، برزیل، ایتالیا و صربستان باید حداقل تا 15 روز دیگر به کار خود در لیگ جهانی ادامه دهند.
مظفری: تفکرات کواچ، باعث حذف شد
ایرج مظفری، کارشناس والیبال کشورمان درباره دلایل نزول جایگاه ایران در لیگ جهانی نسبت به ‌سال گذشته به «شهروند» می‌گوید: «در مجموع عملکرد بازیکنان نسبت به‌ سال گذشته بهتر بود اما به نظرم این تفکرات کواچ بود که باعث حذف ایران شد. مربی صربستانی زمان زیادی در ایران حضور نداشت و با این‌که گفته می‌شود فیلم بازی‌های لیگ را می‌بیند اما از یکسری بازیکن شایسته در لیگ مثل فیاضی و رضایی استفاده نکرد. نکته دوم دیدارهای تدارکاتی ایران پیش از حضور در لیگ جهانی در کشورهای چک و فنلاند بود. جدا از این‌که این 2 کشور سطح بالایی در والیبال جهان ندارند، از نظر مسافتی این اردوها حتی به ضرر ایران شد. باید این اردو در جایی برگزار می‌شد که مسافت طولانی تا آمریکا را کمتر می‌کرد.»
وی همچنین می‌افزاید: «بعد مسافت و خستگی بازیکنان در گروه ایران حرف اول را می‌زد. دیدید که آمریکا بعد از 6 برد به ایران آمد و 2 شکست داشت. همچنین لهستان بعد از 4 برد به آمریکا رفت و باخت. ضعف روی نیمکت ایران نیز باعث شد کادرفنی دست به ریسک‌هایی بزند که به هیچ‌وجه جواب نداد.
استفاده از 2 لیبرو در بازی با لهستان و 2 تعویض‌هایی که بازی ایران را رو به نزول می‌برد. درنهایت هم باید گفت که این تیم به دلیل این‌که هیچ نیروی جوانی نسبت به ‌سال گذشته به آن تزریق نشد، برخی اوقات کم آورد و باید دلواپس آن باشیم چون در رده‌های سنی پایه هم وضع خوبی نمی‌بینیم.»
کارخانه: باید فکری به حال شروع بد کرد
مصطفی کارخانه، کارشناس والیبال ایران عملکرد بازیکنان ایرانی در لیگ جهانی 2015 را مثبت ارزیابی کرده و به «شهروند» می‌گوید: «با این‌که بازی‌های زیباتری را نسبت به ‌سال قبل شاهد بودیم و در گروه سخت‌تری هم قرار داشتیم اما به‌هرحال یادمان نرود که ما‌ سال قبل چهارم لیگ جهانی شدیم و الان از مرحله اول بالا نرفتیم. البته نتایج نشان می‌دهد که ما اختلاف چندانی با لهستان و آمریکا نداریم و از طرفی روسیه که قهرمان المپیک بوده، بدترین نتایج را کسب کرده است. در کل انتظار بیشتری می‌رفت چون توقع مردم از این تیم بالاست.»
وی همچنین می‌افزاید: «نقطه‌ضعف مشترک ایران در 3 سالی که در لیگ جهانی حاضر شده، شروع بد بازی‌هاست که درنهایت ایران را در روزهای پایانی دچار مشکل می‌کند. این نشان می‌دهد که باید از نظر آمادگی جسمانی جدی‌تر کار کنیم. البته شاید اگر در یک بازی مقابل لهستان پیروز بودیم، الان همه چیز تغییر می‌کرد. نتایج نشان می‌دهد که بازیکنان ما هنوز به مرز خودباوری نرسیده‌اند و این نقیصه باید رفع شود.»
چیزی از دست ندادیم
با این‌که رتبه ایران نسبت به‌ سال گذشته در لیگ جهانی نزول داشته اما باید جایگاه تیم‌هایی که بلندقامتان کشورمان با آنها همگروه بودند را از یاد نبریم. شاید نگرانی مهم در آغاز لیگ جهانی این بود که یک تیم به سطح دو این رقابت‌ها صعود می‌کرد اما ایران از هفته‌ها قبل بقای خود در سطح یک را تثبیت کرد. از همین حالا باید به فکر رقابت‌های جام‌جهانی بود که با توجه به حضور تیم دوم ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا، می‌تواند یک شانس خوب برای شاگردان کواچ برای قطعی کردن اولین حضور در المپیک باشد.


تعداد بازدید :  283