شماره ۶۰۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
در 13 روزی که از تابستان گذشت 6 آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور رخ داد
یک روز در میان آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور

شهروند| آتش که به جان آبیدر یاسوج افتاد، تعداد آتش‌سوزی‌ها به 6 عدد رسید؛ 6 آتش‌سوزی در 13 روز. وقتی تقویم از آغاز تابستان حکایت کرد، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور هم به سریال تبدیل شد. آتش‌سوزی‌هایی که هر چند محدوده بسیار وسیعی را طعمه نکرد اما به ‌هرحال درختان و مراتعی را سوزاند و خاکستر کرد.
پارک ملی پابند (هزار جریب) مازندران، نخستین آتش‌سوزی تابستان 94 بود. آتش، 8 هکتار از بکرترین عرصه‌های جنگلی این پارک را به خاکستر تبدیل کرد تا داستان آتش‌سوزی‌ها شروع شود. به گفته علی کلانه، رئیس پارک ملی پابند، محدوده وقوع آتش‌سوزی جزو بکرترین و بهترین نقاط پارک ملی پابند بوده و زیستگاه اصلی مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، پلنگ و سایر گونه‌های جانوری باارزش است. پوشش گیاهی این قسمت از جنگل عمدتا درختان راش و ممرز و با تراکم کمتر نمدار، بلوط، گیلاس وحشی و درختچه ارزشمند خاس بوده است که بر اثر آتش‌سوزی آسیب جدی دیده‌اند.
پس از آن چند روزی آرامش برقرار بود تا این‌که دهم و دوازدهم تیرماه، آتش تند شد و به جان 5 نقطه از مناطق جنگلی و مرتعی کشور افتاد. دهم تیرماه بود که 7 هکتار از جنگل‌های کلاردشت در آتش سوخت و این درحالی بود که همزمان خبر آتش‌سوزی در اراضی جنگلی دودانگه ساری و سوادکوه منتشر شد.   دهم تیرماه، اراضی جنگلی مازندران دو آتش‌سوزی دیگر را هم تجربه کرد. علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران، درباره این آتش‌سوزی با اعلام این‌که منطقه‌ای که آتش‌سوزی در آن رخ داده، سخت گذر بوده از سوختن دو هکتار از منطقه دودانگه‌سازی و‌ هزار مترمربع از جنگل‌های سوادکوه خبر داد. او بالا بودن درجه هوا را عامل آتش‌سوزی اعلام کرد. براساس گزارش هواشناسی مازندران دمای هوا در روزی که آتش‌سوزی‌های مازندران اتفاق افتاد، 41 درجه بالای صفر بود. پس از آن یک روز خبری از آتش‌سوزی در اراضی ملی نبود تا این‌که دو آتش‌سوزی دیگر اتفاق افتاد. این‌بار نوبت مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بود، بخش‌هایی از آبیدر سنندج و کوه خامی گچساران خاکستر شدند که دلیل آن هم می‌تواند گرمای هوایی باشد که خود را به بالای 40 درجه رسانده و خشکی زمینی که خشکسالی رمقی برای آن باقی نگذاشته است.  به گفته مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، آتش‌سوزی کوه خامی حدود 15 هکتار از جنگل‌های این منطقه را که عمدتا درخت بلوط هستند، طعمه حریق کرد. او خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی‌ها در استان را غیرقابل جبران عنوان کرده و گفته بود که «در ‌سال گذشته در مجموع ۱۱۰فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داد و‌ هزار و 140 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در این آتش‌سوزی‌ها طعمه حریق شدند که می‌توان گفت آتش‌سوزی‌های‌ سال گذشته بیش از ۲۰۰‌میلیارد تومان به منابع طبیعی این استان خسارت وارد کرد.» ششمین آتش‌سوزی در تابستان 94، حریقی بود که دوازدهم تیرماه، جنگل آبیدر سنندج را سوزاند و سنندجی‌ها را برای مهار آتش بسیج کرد تا با هرچه در دست دارند، آتش را مهار کنند.
به گزارش ایسنا، آبیدر در سال‌های گذشته هم بارها در اثر بی‌احتیاطی دچار آتش‌سوزی شد اما این بار شدت آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترده‌تر از دفعات قبل بود به گونه‌ای که تمام اقشار مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان برای نجاتش با کمترین امکانات تلاش می‌کردند. از همان ساعات اولیه که خبر آتش‌سوزی در آبیدر در گروه‌های مجازی پیچید، مردم شهر سنندج بدون منتظر ماندن برای کمک و یاری مسئولان با کمترین امکانات خود به این مکان رفتند. چند ساعت بعد، پس از اطلاع از این‌که آتش‌سوزی همچنان درحال گسترش است، افراد بیشتری به این مکان شتافته و با حداقل امکانات خود سعی می‌کردند سهمی در مهار آتش داشته باشند. هرچند که هنوز دلیل آتش‌سوزی گسترده آبیدر مشخص نیست اما حسن خدابنده‌لو، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به گستره وسیع آتش در آبیدر می‌توان ادعا کرد دلیل آتش‌سوزی عمدی بوده چرا که آتش در نقاط مختلفی شعله‌ور شده که نمی‌توان گفت در اثر وزش باد پراکنده شده است.»  هنوز مشخص نیست که چند هکتار از اراضی جنگلی آبیدر در آتش سوخته و خاکستر شده اما ششمین آتش‌سوزی تابستان امسال، 20 مصدوم داشت. به گزارش ایرنا از نشست ستاد مدیریت بحران استان کردستان در سنندج، طیب قدیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این نشست گفته است که «آتش سوزی آبیدر 20 مصدوم داشت که 10 نفر آنها در محل مداوا شدند و 10 نفر دیگر هم به مراکز درمانی منتقل شدند. از 10 نفری هم که به مراکز درمانی اعزام شدند 9 نفر آنها شب ترخیص شدند و تنها یک نفر که بیماری آسم دارد هنوز بستری است.»  هنوز زمان زیادی از تابستان نگذشته و آتش‌سوزی‌ها خود را به سریالی تبدیل کرده‌اند که در 13 روز، 6 منطقه را سوزانده‌اند. به نظر می‌رسد تابستان امسال، تابستان سختی باشد و آتش‌سوزی‌های بسیاری را رقم بزند. در این شرایط رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از خریداری 186 دستگاه اطفای حریق مخصوص جنگل‌ها خبر داده و به فارس گفته است که «این دستگاه‌ها تا 2 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.» زمانی که دیگر تابستان به پایان رسیده و آتش کمتر به جنگل‌ها و مراتع کشور سر می‌زند.


تعداد بازدید :  309