شماره ۶۰۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ولایتی: ایران با تمام وجود از دولت‌های قانونی در برابر تروریسم حمایت می‌کند
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود از دولت‌های قانونی منطقه در برابر تروریست‌ها حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، «علی‌اکبر ولایتی» درخصوص بروز پدیده ترور و تروریسم در منطقه اظهار کرد: «متاسفانه در برخی کشورهای منطقه ما شاهد ترورهای کور تروریست‌های مورد حمایت غرب هستیم». وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود از دولت‌های قانونی منطقه در برابر تروریست‌ها حمایت می‌کند». عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره علل افزایش تروریسم در منطقه اظهار کرد: «علت افزایش این پدیده این است که تروریسم، مورد حمایت آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه است. هم به آنها پول می‌دهند، هم اسلحه و هم آموزش و از این طریق از آنها حمایت  و سعی می‌کنند آنها را مشروع جلوه دهند، این باعث می‌شود تا تروریسم رشد پیدا کند».

عضو تیم پیشین مذاکرات هسته‌ای: مشکل اساسی مذاکرات زیاده‌خواهی غرب است
«حسین موسویان»، عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای ایران با شرکت در گفت‌وگو با شبکه PBS آمریکا مشکلات باقی‌مانده در مسیر مذاکرات را زیاده‌خواهی‌هایی عنوان کرد که بسیار فراتر از ان.‌پی‌.تی است. به گزارش ایرنا، موسویان در جریان گفت‌وگوی یک‌ساعته با «چارلی رز»، روزنامه‌نگار و مجری آمریکایی برنامه‌های گفت‌وگو درخصوص شرایط فعلی مذاکرات عنوان کرد «2 طرف در مورد همه موارد در قالب معاهده ان.پی.تی توافق دارند؛ یعنی این‌که ایران از نظر شفافیت در برنامه هسته‌ای در سقف حداکثری چارچوب مقررات بین‌الملل عمل خواهد کرد زیرا از نظر مقررات بین‌الملل چیزی بالاتر از پروتکل الحاقی نداریم». موسویان افزود: «ایران همه موارد اعتمادساز در مورد
عدم ساخت بمب هسته‌ای از طریق غنی‌سازی را پذیرفته است؛ بنابراین ایران با پذیرش این تعهدات حداکثر حسن نیت خود را به خرج داده تا جامعه جهانی اطمینان داشته باشد که ایران به دنبال ساخت بمب نیست». با این حال عضو پیشین مذاکرات هسته‌ای در ادامه عنوان کرد: «اما مشکل باقیمانده در مورد زیاده‌خواهی‌هایی است که بسیار فراتر از
ان.پی.تی است». موسویان در ادامه با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص این‌که «اجرای تعهدات 2طرف باید متناظر و متناسب باشد» گفت: «بی‌اعتمادی غرب بسیار فراتر از موضوع هسته‌ای است».

لاریجانی انتخاب رئیس مجلس ترکیه را تبریک گفت
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی انتخاب «عصمت ایلماز» را به‌عنوان رئیس مجلس ترکیه تبریک گفت. به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» در این پیام با یادآوری نقش مهم همکاری‌های پارلمانی 2 کشور در توسعه و گسترش روابط دوستانه در عرصه‌های گوناگون بر انجام مشورت‌های منظم پارلمانی میان مجالس ایران و ترکیه تأکید کرد. عصمت ایلماز وزیر دفاع پیشین ترکیه در چهارمین دور انتخابات مجلس جدید ترکیه به پارلمان راه یافت و با کسب بیشترین آرا و پیروزی بر رقیب خود «دنیز بایکال» به‌عنوان بیست‌وششمین رئیس پارلمان ترکیه انتخاب شد.

معاون وزارت خارجه:ایران هیچ مستشار نظامی در یمن ندارد
معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ مستشار نظامی در یمن ندارد». «حسین امیرعبداللهیان» در ادامه گفت: «سفارت ایران در صنعا صرفا دارای فعالیت آشکار و رسمی‌ است». این اظهارات امیرعبداللهیان در واکنش به ادعای شبکه تلویزیونی «العربیه» مبنی بر کشته شدن چند کارشناس نظامی ایرانی در یمن صورت گرفت. این دیپلمات ایران همچنین با اشاره به حملات نظامی عربستان به یمن و محاصره آن منطقه گفت: «تداوم محاصره انسان، ایجاد فاجعه انسان و جنایت جنگی علیه مردم بی‌دفاع یمن هیچ توجیهی ندارد».

ابراز امیدواری کلینتون نسبت به حصول توافق هسته‌ای
«هیلاری کلینتون»، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا درخصوص دستیابی واشنگتن و دیگر قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای جامع با ایران ابراز امیدواری کرد. کلینتون گفت امیدوار است آمریکا بتواند تا هفته آینده به موضوع هسته‌‌ای ایران پایان دهد و دستیابی به توافق را «گامی فوق‌العاده در مسیر درست» خواند. کلینتون در ادامه با تکیه بر ادعای بی‌اساس غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بیان کرد: «من کاملا امیدوارم که ما می‌توانیم در هفته پیش رو به توافقی برسیم که به برنامه‌ هسته‌ای تسلیحاتی ایران پایان می‌دهد». وی همچنین گفت که حتی در صورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای و حصول یک توافق باز هم مشکلات اساسی کشورش با ایران باقی خواهد ماند.


تعداد بازدید :  288