شماره ۶۰۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
وزیر اقتصاد یونان:
اروپا نمی‌تواند آتن را رها کند
«کاری که وام دهندگان انجام می‌دهند تروریسم است»

شهروند| وزیر اقتصاد یونان در اظهارات روز گذشته خود مدعی شد در صورتی که اروپا مانع از سقوط یونان نشود، هزاران ‌میلیارد یورو ضرر خواهد کرد و وام‌دهندگان را به «ارعاب» مردم یونان برای پذیرش ریاضت اقتصادی در رفراندوم امروز متهم کرد. پس از شکست مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی درخصوص اصلاحات اقتصادی و تعطیلی بانک‌های یونانی و سهمیه‌بندی پول نقد در این کشور، مردم یونان امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا نظر خود درخصوص پذیرش، یا رد شرایط ارایه شده از سوی وام‌دهندگان بین‌المللی برای تسهیل در بازپرداخت بدهی‌های این کشور را ابراز کنند. «الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر چپ‌گرای یونان نیز در سخنرانی اخیر خود که در حضور بیش از 50‌هزار نفر از شهروندان این کشور برگزار شد از مردم خواست تا زیر بار شرایط ارایه شده از سوی وام‌دهندگان نروند و هشدار مقامات اتحادیه اروپا را که مدعی‌اند رأی منفی به اصلاحات مورد نظرشان دری به سوی خروج یونان از این اتحادیه و مشکلات بیشتر است، نادیده بگیرند. «یانیس واروفاکیس»، وزیر اقتصاد یونان نیز در مصاحبه با روزنامه «ال‌موندو» و در اظهاراتی هم‌سو با نخست‌وزیر این کشور گفت: «من مطمئنم که این مسأله برای یونان و اروپا به یک میزان اهمیت دارد و اگر اقتصاد یونان درهم بشکند هزاران‌ میلیارد یورو از دست می‌رود که مبلغ زیادی ‌است و تصور نمی‌کنم اروپا بتواند از آن صرف نظر کند».
در سوی دیگر 18 متحد آتن در منطقه یورو مدعی‌اند که به آسانی از پس عواقب خروج یونان از اتحادیه اروپا بر‌خواهند آمد. یونان نزدیک به 2‌درصد از تولید اقتصادی این اتحادیه را برعهده دارد که شاید جبران آن چندان دشوار نباشد. با این حال خروج یونان از اتحادیه اروپا ضربه سختی را به اعتبار اتحادیه اروپا و پروژه آنها برای تشکیل اروپایی واحد و شکست‌ناپذیر وارد خواهد کرد و مسیر خروج را برای دیگر اعضای ناراضی این اتحادیه هموار خواهد کرد.
وزیر اقتصاد یونان در سخنان روز گذشته خود اعتباردهندگان بین‌المللی را به ایجاد وحشت در بین شهروندان یونان متهم کرد و گفت: «کاری که آنها انجام می‌دهند تروریسم نامیده‌ می‌شود». واروفاکیس در ادامه عنوان کرد: «بروکسل و تروئیکا به دنبال رأی آری به اصلاحات مورد نظرشان هستند تا بتوانند یونان را تحقیر کنند». وی با تأکید بر این موضوع عنوان کرد که وام‌دهندگان در نظر دارند با این کار یونان را به مثالی برای دیگر کشور‌ها نظیر اسپانیا بدل کنند که میزان حمایت‌ها از احزاب چپ رادیکال در آن درحال افزایش است.

 


تعداد بازدید :  239