شماره ۶۰۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

محکومیت جنایات جنگی اسراییل در غزه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل
شورای حقوق بشر سازمان ملل برای اولین بار با صدور قطعنامه‌ای ارتکاب جنایات جنگی در جنگ اخیر غزه از سوی رژیم صهیونیستی را بررسی کرد و خواهان مجازات و محاکمه عاملان ارتکاب جنایات جنگی در جنگ اخیر غزه شد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد که 41 کشور از مجموع 47کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل به این قطعنامه رأی موافق دادند، این درحالی است که 5 کشور دیگر ازجمله هند، اتیوپی، مقدونیه، کنیا و پاراگوئه رأی ممتنع دادند و آمریکا نیز رأی مخالف داد. این قطعنامه که پیش‌نویس آن از سوی فلسطین تهیه شده بود به گزارش اخیر سازمان ملل درخصوص محاکمه اسراییل و برخی گروه‌های فلسطینی که مرتکب جنایات جنگی در جنگ اخیر غزه شده‌اند، اشاره دارد. سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل این قطعنامه را به منزله بیانیه‌ای علیه اسراییل دانست. «ریاض مالکی»، وزیر خارجه فلسطین نیز از تصویب این قطعنامه استقبال و از تمامی کشورهایی که در تصویب آن نقش داشته‌اند، قدردانی کرد. وزیر خارجه فلسطین در این خصوص عنوان کرد: «این قطعنامه تأکیدی است بر لزوم پایبندی اسراییل به قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق بشر و ضرورت حل مسائل بنیادی‌ که موجب افزایش درگیری‌ها می‌شوند و تأثیر منفی بر حقوق بشر می‌گذارند ازجمله محاصره نوار غزه و شهرک‌سازی».

تشکیلات خودگردان فلسطین 100 عضو حماس را دستگیر کرد
دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، 100 تن از اعضای جنبش مقاومت اسلامی را در کرانه باختری دستگیر کردند. به گزارش ایرنا، این بزرگترین بازداشت گروهی اعضای حماس از‌ سال 2007 تاکنون به شمار می‌رود. «حسام بدران» سخنگوی حماس در بیانیه‌ای، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین را به تلاش و اقدام به نفع رژیم صهیونیستی متهم کرد و گفت که حماس شخص محمود عباس را مسئول این بازداشت‌ها می‌داند. وی افزود: «جنبش اسلامی به حملات خود علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری ادامه خواهد داد». اواسط اردیبهشت‌ماه امسال نیز سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین شمار زیادی از اعضا و طرفداران حماس و جهاد اسلامی را در استان‌های مختلف کرانه باختری بازداشت کردند. «صلاح بردویل»، یکی از رهبران حماس نیز آنچه را سیاست باج‌خواهی محمود عباس و تشکیلات خودگردان از جنبش حماس از طریق تشدید محاصره غزه و اعمال فشارهای بین‌المللی بر این جنبش با هدف واداشتن آن برای تن دادن به خواسته‌های سیاسی عباس با رژیم صهیونیستی نامید به شدت محکوم کرد و آن را مایه تأسف دانست. وی افزود: «کاملا واضح است که محمود عباس آشتی ملی را به بن‌بست کشانده و متاسفانه عمدا چنین کاری را انجام می‌دهد. او با هرگونه توافق و راه‌حلی برای سروسامان دادن به اوضاع داخلی فلسطین مخالف و همواره در تلاش برای تشدید محاصره غزه و غارت کمک‌های مالی ارایه شده به آن است».

شلیک راکت از سوی هم‌پیمانان داعش به اسراییل
گروه‌ تروریستی «ولایت سینا» که هم‌پیمانان داعش در مصر محسوب می‌شوند مسئولیت شلیک 3 راکت به اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی در روز جمعه را برعهده گرفت. افراطیون گروه تروریستی ولایت سینا که مدعی هم‌‌پیمانی با داعش هستند در صفحه توییتر خود اعلام کرده‌اند که شلیک این راکت‌ها در اعتراض به حمایت تل‌آویو از ارتش مصر صورت گرفته ‌است. این راکت‌ها عصر جمعه از شبه‌جزیره سینا در شمال مصر شلیک شد و تل‌آویو نیز اعلام کرده که دو راکت در مناطق جنوبی اسراییل به زمین برخورد کرده اما هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته است. شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که موشک‌های شلیک شده از سوی داعش به حوالی اشکول اصابت کرده است.

تأکید دوباره اردوغان بر احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه
رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی مجددا بر ناکارآمدی دولت اقلیت برای حل مشکلات این کشور تأکید کرد تا گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برگزاری یک انتخابات زودهنگام شدت گیرد. به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» ضمن تأکید بر وجود مشکلات جدی در ترکیه و ضرورت تصمیم‌گیری سریع و صحیح درباره این مشکلات خاطرنشان کرد: «دولت جدید باید برای بررسی این مسائل به اندازه کافی قدرتمند باشد». رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت: «من فکر نمی‌کنم که یک دولت اقلیت چنین قدرتی داشته‌ باشد، احزاب سیاسی که نمی‌توانند درباره مسائل اساسی توافق کنند نخواهند توانست برای مشکلات هم راه‌حلی   بیابند». رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه عنوان کرد: «اگر دولتی در این شرایط شکل نگیرد راه‌حل بحران، دوباره مردم هستند. اگر پارلمان نتواند این مسأله را حل کند دولت این کار را خواهد کرد».


تعداد بازدید :  339