شماره ۶۰۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
«شهروند» در گفت‌وگو با مدیرعامل هلال‌احمر مازندران اجرای طرح امدادونجات تابستانه را بررسی می‌کند
انتظارات ملی؛ امکانات استانی
در ‌سال 93 شاهد کاهش 52درصدی غریق نسبت‌ به ‌سال 92 بودیم شنا کردن در دریا با شنا کردن در استخر متفاوت است

شهروند| گردشگرانی كه به گذران اوقات فراغت خود در كنار دريا و جنگل علاقه دارند، معمولا در ایام تابستان شهرهای استان مازندران را برای گردش انتخاب می‌کنند؛ بی‌شک یکی از دلایل آنها وجود سواحل در این استان است، از آن‌جا که دریا به‌عنوان یکی از عوامل اصلی گردشگران برای ورود به این استان انتخاب می‌شود، اهمیت ارایه خدمات و ایمن‌سازی آن یک انسجام و برنامه‌ریزی ملی را می‌طلبد. به همین منظور ستاد ویژه‌ای متشکل از اداره‌های مختلف استان وظیفه آموزش و ارایه خدمات به مسافران را برعهده دارد. جمعیت هلال‌احمر یکی از اعضای این ستاد است که به‌عنوان پشتیبان فعالیت می‌کند. روزنامه شهروند نیز به همین منظور گفت‌وگویی با مهدی ولی‌پور رئیس جمعیت هلال‌احمر استان مازندران داشته است. مهندس ولی‌پور در این گفت‌وگو ضمن ارایه آمارهایی درخصوص طرح امدادونجات تابستانه در این استان، از ضرورت ارایه آموزش همگانی به صورت متمرکز در کشور می‌گوید؛ آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگو است.
 طرح امدادونجات تابستانه از چه تاریخی در مازندران اجرا شده است؟
طرح تابستانه در استان مازندران زودتر از دیگر استان‌ها یعنی از ابتدای خردادماه آغاز شده است. علاوه بر 33 پایگاه ثابت که در استان فعالیت می‌کند؛ 16 پست امدادونجات ساحلی را هم در نقاط مجاز شنا فعال کرده‌ایم؛ 10پست موقت ایمنی و سلامت ساحلی را نیز در مبادی ورودی شهرهای ساحلی ایجاد کردیم که خدمات مورد نیاز را به مسافران محترم ارایه دهند. جمعا در هر روز 250 نفر امدادگر در طرح امدادونجات تابستانه فعالیت می‌کنند؛50 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه خودروی نجات و 30دستگاه موتورسیکلت امدادی نیز در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 آماری از خدمات ارایه شده در ماه اول اجرای این طرح دارید؟
به‌طور کلی در خردادماه 527 عملیات امدادونجات شامل امدادونجات جاده‌ای، ساحلی، کوهستانی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و گمشدگی از سوي امدادگران و نجاتگران جمعيت هلال‌احمر در سطح استان انجام شده است. طی این مدت 2‌هزار و 672 نفر حادثه‌دیده داشته‌ایم؛ یک‌هزار و 426 نفر در سواحل و یک‌هزار و 246 در جاده‌ها و نقاط کوهستانی از خدمات جمعیت هلال‌احمر مازندران بهره‌مند شدند که از این تعداد 2‌هزار و 44 نفر به‌صورت سرپایی مداوا و 209 نفر نيز به مراکز درمانی منتقل شدند. از تعداد 2‌هزار و 44 مصدومی که به‌صورت سرپایی مداوا شدند، یک‌هزار و 402 نفر در سواحل و 642 نفر در جاده‌ها و نقاط کوهستانی بودند؛650 تیم عملیاتی با بکارگیری 333 خودروی عملیاتی متشکل از 2‌هزار و 143 نفر امدادگر و نجاتگر آموزش‌دیده هلال‌احمر روزانه این خدمات را ارایه کردند که یک‌هزار و 256 نفر در سطح سواحل و 885 نفر در جاده‌ها، نقاط کوهستانی و سایر مناطق بودند.
  آیا با توجه به ایجاد پست‌های ایمنی و سلامت و ارایه خدمات آموزشی و اطلاع‌رسانی به گردشگران، کاهشی در میزان افراد غرق شده در استان داشته‌ایم؟
بله؛ در بحث کاهش غریق، ما در ‌سال 93 کاهش 52درصدی غریق را نسبت به‌ سال 92 داشتیم. سال 92، 198 نفر در سواحل مازندران غرق شدند. ما با ورودی که در بحث پیشگیری داشتیم در ‌سال 93 این رقم را تا 97نفر کاهش دادیم. در طرح امدادونجات نوروزی نیز امسال شاهد کاهش 30‌درصدی فوتی‌ها حین تصادف بودیم. مطمئنا این کاهش‌ها نتیجه تعامل و هماهنگی دستگاه‌های مختلف استان و آموزش‌های ارایه شده بوده است. اما امسال جمعیت هلال‌احمر در نقاط ممنوعه ورود نداشته، اما در پست‌های ایمنی و سلامت، نقشه‌های سواحل ایمن و سواحل غیرمجاز به گردشگران ارایه داده می‌شود و به صورت چهره به چهره نیز آموزش‌های لازم توسط داوطلبان آموزش دیده به مسافران داده می‌شود.
 عملکرد جمعیت هلال‌احمر استان مازندران را در ارایه مسائل آموزشی چطور ارزیابی می‌کنید؟
ما در ‌سال گذشته در حوزه آموزش در استان با طرح‌هایی همچون دادرس در حدود 40‌هزار نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه را تحت آموزش قرار دادیم. 15‌هزار نفر در استان آموزش‌های همگانی در حوزه‌های مختلف امدادی و کمک‌های اولیه دیده‌اند. با مشارکت صداوسیما برنامه رادیویی و تلویزیونی در بخش کودک و چند برنامه مسابقه محور تهیه شد؛ در این برنامه‌ها سعی شد از زبان کودکان آموزش‌های لازم ارایه داده شود.
 آیا پژوهشی درخصوص میزان اثربخشی این آموزش‌ها در استان صورت گرفته است؟
این که بگوییم یک سنجش دقیق با محوریت همین طرح... خیر؛ اما یک طرح پژوهشی‌ سال 91 در سطح شهر ساری صورت گرفت که در قالب آن طرح پرسشنامه تنظیم و میزان آشنایی مردم با مفاهیم امدادی بررسی شد. در آن‌ سال میزان آگاهی مردم 50‌درصد بود، مطمئنا باید این طرح مجددا در سطح استانی اجرا و اگر بودجه لازم مهیا شود، این طرح جزو اولویت‌های جمعیت هلال‌احمر است. مطمئنا با توجه به آموزش‌های ارایه شده، این آمار و ارقام تغییر کرده و آگاهی مردم در این زمینه افزایش یافته است. اتفاق مهمی که در زمینه آموزش در ‌سال‌جاری در جمعیت هلال‌احمر شکل گرفت، تشکیل معاونت آموزش، پژوهش و فناوری بود؛ تشکیل این معاونت یک اقدام ضروری به حساب می‌آمد، که توسط ریاست جمعیت مصوب شد. مطمئنا با سیاست‌گذاری کلان و متمرکز می‌توانیم در زمینه آموزش و پژوهش پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم. انجام برنامه‌های آموزشی به صورت واحد، متمرکز و با سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری مشخص و نظارت صحیح مطمئنا منتج به افزایش آگاهی و اطلاعات نیروهای هلال‌احمر و افزایش آگاهی عمومی در سطح جامعه می‌شود.
 به‌طور خاص چه برنامه‌های آموزشی برای مسافران و گردشگران استان در نظر گرفته‌اید؟
در ایستگاه ایمنی و سلامت که در قالب طرح‌های فصلی تشکیل می‌شود، جوانان و داوطلبان هلال‌احمر اقدام به توزیع بروشور، لوح فشرده و آموزش‌های چهره به چهره می‌کنند. توافقنامه‌ای با صداوسیمای استان مازندران هم شکل گرفته و در همین راستا برنامه‌های مختلف تولید و پخش می‌شود.
 امدادگران هلال‌احمر در چند نقطه در استان مستقر هستند؟
ما در این طرح دستگاه پشتیبان هستیم؛ وظیفه اصلی نجات‌غریق به عهده ستاد نجات غریق استان است. امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان مازندران با توجه به امکانات خود در 16 منطقه مجاز شنا حاضر هستند. ما ‌سال گذشته در نقاط ممنوعه شنا نیز حاضر بودیم که جمعا بیش از 10‌میلیارد ریال هزینه برای ما داشت. این هزینه باید توسط استان تأمین اعتبار می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ما امسال نیز اعلام آمادگی کردیم در صورتی ‌که تأمین اعتبارات و امکانات برای حضور در مناطق ممنوعه فراهم شود در این مناطق حاضر می شویم. تعامل بین دستگاه‌های مختلف در استان مثبت است اما انتظارات در سطح ملی و امکانات در سطح استانی است، ما خودمان به‌عنوان پشتیبان‌کننده باید هم در سواحل حاضر باشیم و هم در محورهای مواصلاتی، وظایف مختلفی در جمعیت هلال‌احمر داریم. 9 استان مجاور با ما همکاری داشتند، سازمان امدادونجات تعدادی آمبولانس در اختیار ما قرار داده است؛ اما برای حرکت با شتاب بیشتر نیازمند همکاری فراتر از همکاری استانی یا همکاری محدود به جمعیت هلال‌احمر هستیم، باید نگاه به امدادرسانی و مدیریت بحران از سطح استانی یا سطح سازمانی به سطح ملی تبدیل شود.
 در پایان اگر نکته خاصی دارید، بفرمایید.
من همیشه در مصاحبه‌های مختلفی که داشتم، از مردم عزیز و مسافران محترمی که وارد استان می‌شوند درخواست می‌کنم که به این نکته توجه کنند که شنا کردن در دریا با شنا کردن در استخر متفاوت است، شنا در نقاط ممنوعه حتی برای کسانی که آشنایی کامل هم با دریا دارند به دلیل جریان شتابنده‌ای که وجود دارد خطرآفرین است؛ بسیاری از قهرمانان و ناجیان غریق قربانی این مسأله شده‌اند. به هیچ وجه نباید در نقاط ممنوعه شنا کرد؛ به هشدارهایی که توسط تیم‌های امدادی یا ماموران انتظامی داده می‌شود توجه کنید؛ آنها چیزی جز سلامتی و حفظ جان مسافران را نمی‌خواهند. حضور در دریای طوفانی مساوی با مرگ است. نکته دیگر هم درخصوص گرمازدگی است، ما امسال یک گرمای بی‌سابقه را تجربه می‌کنیم، مردم باید در ساعات میانی ظهر از حضور در محیط باز و زیر آفتاب پرهیز کنند تا یک سفر با نشاط و به دور از هر کسالت را تجربه کنند.


تعداد بازدید :  320