شماره ۶۰۴ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
معجزات و قهرمانی‌ها

شهروند| مردی که به فاصله چند روز از سالگرد تولدش، درگذشت، دومین بازیکن خوش‌تیپ یورو 2000 و یک معجزه بزرگ در اولین سال‌های پایان جنگ‌جهانی دوم، همه و همه، 13 تا 19 تیر را جذاب جلوه دادند.
درخشش  بهرامی
44‌سال پیش در روز 14 تیر، منصور بهرامی، استثنای تاریخ تنیس ایران در رده‌بندی بهترین تنیسورهای جهان، بالاترین جایگاه تاریخ کشورمان را به‌دست آورد. 39‌سال پیش در چنین روزی نونوگومژ، دومین بازیکن خوش‌تیپ یورو 2000 در پرتغال به‌دنیا آمد.
تولد   اسطوره‌ها
شاید نام جان‌پیرو بونیپرتی، برای نسل جدید هواداران ایرانی یوونتوس آشنا نباشد اما قطعا حرفه‌ای‌های موسفید کرده فوتبال، خیلی خوب یکی از بهترین بازیکنان تاریخ بانوی پیر را می‌شناسند. بونیپرتی تا‌سال 2010 به مدت نزدیک به 40‌سال رکورددار بیشترین بازی در تاریخ پرافتخارترین تیم ایتالیا بود و هنوز یازدهمین گلزن برتر تاریخ لیگ ایتالیاست. این ستاره، امروز 87 ساله شد. 89‌سال پیش در چنین روزی آلفردو دی‌استفانو، اسطوره فقید و محبوب‌ترین بازیکن تاریخ رئال‌مادرید به‌دنیا آمد. همچنین‌سال گذشته در روز 4 جولای(13 تیر) ایران بازی با لهستان در لیگ جهانی را 3 بر یک باخت. در همین روز با برتری 2 بر یک برزیل بر اسکاتلند، جام‌جهانی 1998 شروع شد. در این روز پرماجرا، آلمان به 5‌سال شکست‌ناپذیری مجارستان افسانه‌ای خاتمه داد و با برتری 3 بر2 مقابل آنها در فینال جام‌جهانی 1954 برای اولین‌بار قهرمان جهان شد. آلمانی‌ها با توجه به نکات مثبتی که این قهرمانی برای کشور ویران در جنگ‌جهانی دوم به وجود آورد، از فینال جام‌جهانی 1954 به‌عنوان معجزه(محل برگزاری بازی) نام می‌برند.
زولای دوست‌داشتنی
49‌سال پیش در تاریخ 14 تیرماه، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ چلسی در ایتالیا به دنیاآمد. زولا که در رده ملی به خاطر خراب کردن پنالتی در بازی سوم وحساس یورو 96 مقابل آلمان مشهورتر شد، روزگاری همبازی مارادونا در ناپولی بود و در چلسی بهترین بازی‌های دوران حرفه‌ای خود را انجام داد.
پایان افسانه
سال گذشته در روز 15 تیر، آلفردو دی‌استفانوی افسانه‌ای، 72 ساعت بعد از این‌که 88 ساله شد به دلیل تبعات ناشی از حمله قلبی جان خود را از دست داد.
روز ایتالیایی
18 تیرسال 1385، ایتالیا با پنالتی فابیوگروسو، فرانسه را شکست داد و برای چهارمین‌بار قهرمان جام‌جهانی شد. 51‌سال پیش در چنین روزی جان‌لوکا ویالی، ملی‌پوش سابق ایتالیا و ستاره یوونتوس و سامپدوریا به‌دنیا آمد؛ درست مانند پائولو دی‌کانیو هموطن جنجالی او، 4‌سال پس از تولد ویالی!
اساتید تنیس
ویرجینا وید، 19 تیر 70‌سال پیش به‌دنیا آمد. نقش این خانم تنیس‌باز بریتانیایی از این جهت پررنگ است که تا قبل از قهرمانی ماری در ویمبلدون 2012، تنها بریتانیایی قهرمان این رقابت‌ها بود. روز 109 تیرماه 50‌سال پیش، آرتور اش، دیگر تنیسور مطرح دنیا متولد شد. این برنده 3 گرنداسلم (او یک بار گرنداسلم‌های ملبورن، ویمبلدون و اوپن آمریکا را برد) در رولان‌گاروس تا بیش از مرحله‌یک‌چهارم‌نهایی پیشروی نکرد اما آن‌قدر ماندگار بود که نامش روی سالن اصلی محل برگزاری اوپن آمریکا گذاشته شده شود. 41‌سال پیش در این روز، بازی دوستانه استقلال و دینامسکو به تساوی 2 بر2 انجامید.


تعداد بازدید :  325