شماره ۶۰۴ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
نظر آمانو در سرنوشت نهایی مذاکرات تاثیرگذار است

گروه سیاسی| در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی، یوکیا آمانو رئیس سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای به ایران آمد تا با علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی و حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کند. سفر ناگهانی آمانو به تهران هنگام مذاکرات در رسانه‌های مختلف بازتاب‌های گوناگونی داشته است. برخی از رسانه‌های منتقد دولت حتی مدعی شده‌اند که یوکیا آمانو با طرحی جدید درباره حل مسأله PMD یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای به تهران سفر کرده است. عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اما می‌گوید:  این‌که آقای آمانو با طرحی جدید به ایران آمده باشد یا نه یک موضوع فرعی است. مهم این است که آمانو می‌تواند در سرنوشت نهایی مذاکرات تاثیرگذار باشد.
اهمیت سفر آمانو در این مقطع زمانی به تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مذاکرات به نقاط حساس و نهایی خود رسیده و یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های تاریخ مذاکرات هسته‌ای درحال بسته‌شدن است. در چنین مقطعی است که برخی از موضوعات می‌تواند در گام‌های نهایی کل مذاکرات را به مخاطره بیندازد. حضور رئیس آژانس در تهران روند مذاکرات را تسهیل می‌کند. او با مسئولان رده نخست کشور دیدار و نقطه نظرات خود را منتقل کرده و اظهارات آنان را شنیده است و فکر می‌کنم این ملاقات در این مقطع زمانی بسیار معنادار است.
این امکان وجود دارد که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قصد ارایه طرحی جدید به مسئولان ایرانی به تهران
 آمده باشد؟
در مذاکراتی به این گستردگی و پیچیدگی دو طرف به‌طور مداوم با پیشنهادها و طرح‌های جدید مواجه می‌شوند لذا این‌که آمانو طرح جدیدی داشته یا نه یک نکته فرعی است. درنهایت باید به این نکته توجه داشت که حضور آمانو در این مقطع در تهران بسیار مهم و تاثیرگذار بر روند مذاکرات خواهد بود.
فکر می‌کنید دیدارهای آقای آمانو می‌تواند بر گزارش‌های آتی آژانس تاثیرات مثبتی بگذارد؟
این دیدار می‌تواند در روند مذاکرات کارساز باشد. نقطه نظرات آمانو همچنین از این خصوصیت برخوردار است که می‌تواند بر سرنوشت کلی مذاکرات در وین هم تأثیر بگذارد.

 


تعداد بازدید :  227