شماره ۶۰۴ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

مخالفت فرانسه با درخواست پناهدگی آسانژ
دولت فرانسه درخواست پناهندگی جولیان آسانژ، مؤسس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس را رد کرد. به گزارش پرس‌تی‌وی، دفتر «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه در بیانیه‌ای که چند ساعت پس از نامه سرگشاده درخواست پناهندگی آسانژ به دولت فرانسه منتشر شد اعلام کرد: «‌فرانسه نمی‌تواند به این درخواست پاسخ مثبت دهد». در ادامه این بیانیه‌ آمده ‌است «وضعیت آقای آسانژ خطر فوری ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، وی مشمول یک حکم بازداشت اروپایی است». آسانژ در نامه خود به رئيس جمهوري فرانسه که دیروز در روزنامه لوموند منتشر شد خود را «روزنامه نگاری تحت تعقیب» توصیف کرد که «با تهدید مرگ از سوی مقامات آمریکا به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش» مواجه است. آسانژ 44 ساله بیش از 3‌سال است که به منظور جلوگیری از استرداد به سوئد، در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد. درخواست آسانژ برای پناهندگی به دولت فرانسه به دنبال افشای جاسوسی سازمان‌های امنیتی آمریکا از رئیس‌جمهوری و وزرای فرانسه در سال‌هاي اخیر منتشر شد.

ترکیه: طرحی فوری برای مداخله نظامی در سوریه نداریم
«احمد داوود اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی عنوان کرد: آنکارا درحال حاضر طرحی فوری برای مداخله نظامی در سوریه ندارد. این اظهارات درحالی مطرح شد که منابع امنیتی در ترکیه اعلام کرده‌اند، ارتش این کشور سربازان و تجهیزات بیشتری در طول مرز با سوریه مستقر کرده‌ است. به گزارش ایسنا، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با کانال 7 تلویزیون این کشور گفت: «این درست است که ما برای حفاظت از مرزمان تدابیر احتیاطی را در پیش گرفته‌ایم. دستوراتی به منظور اقدام درخصوص بروز هرگونه وضعیتی در طول مرزمان که امنیت ترکیه را تهدید کند، داده شده اما هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد که ترکیه فردا یا در آینده‌ای نزدیک وارد خاک سوریه شود». داوود اوغلو ادامه داد: «اگر اتفاقی بیفتد که امنیت ترکیه را تهدید کند ما نباید منتظر فردا باشیم ما بلافاصله وارد می‌شویم. اما وقتی چنین ریسکی وجود ندارد این انتظار غلطی است که ترکیه دست به یک مداخله یک‌جانبه به‌طور سریع بزند». َبه گفته مقام‌های ژاپنی، 13 تن از اتباع این کشور از‌سال 1970 تا 1980، بعد از آن‌که به ژاپن سفر کردند، از سوی کره‌شمالی ربوده شده و دیگر به کشور بازگردانده نشدند

تکذیب موافقت ریاض با برقراری آتش‌بس در یمن
یک منبع در ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان توافق برای برقراری آتش‌بس را تکذیب کرد، این درحالی بود که خبرنگار شبکه المیادین در روز جمعه از موافقت وزیر خارجه عربستان‌سعودی با آتش‌بس در یمن خبر
 داده ‌بود.
 به گزارش ایسنا، خبرنگار المیادین اعلام کرد که «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان در تماسی با «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل موافقت خود را با آتش‌بس در یمن اعلام کرده که این آتش‌بس از جمعه آغاز می‌شود. این درحالی است که یک منبع مسئول در ائتلاف عربی موافقت عربستان برای آغاز آتش‌بس به مدت 5 هفته را تکذیب کرد. وی تصریح کرد که دبیرکل سازمان ملل درحال تماس‌های پی‌درپی با مسئولان در کشورهای ائتلاف است و آنها را به همکاری برای رساندن کمک‌ها ترغیب می‌کند و تصمیم برقراری آتش‌بس نیز به دولت مستعفی یمن و کشورهای ائتلاف برمی‌گردد.
در همین حال، «جان کربی»، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش همچون سازمان ملل و جامعه بین‌الملل خواهان دستیابی به آتش‌بس انسانی هرچه سریع‌تر در یمن تا عید فطر است.

دستور ویژه نخست‌وزیر ژاپن برای افزایش فشار‌ها بر کره‌شمالی
ژاپن روز جمعه اعلام کرد که به دلیل عدم دریافت پاسخ شفاف از وضع اتباع ربوده شده خود در کره‌شمالی، دست به اعمال تحریم‌های جدیدتری علیه پیونگ یاسنگ خواهد زد.
 به گزارش ایرنا، به دنبال انتشار این خبر «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن گفت که به وزیران خود دستور داده است به کره‌شمالی فشار بیشتری وارد آورند تا به سرعت در مورد بازگرداندن ژاپنی‌های ربوده شده اقدام کند. نخست‌وزیر ژاپن که روز جمعه در مجلس نمایندگان سخن می‌گفت، اعلام کرد که کره‌شمالی به ژاپن اطلاع داده است که گزارش مربوط به سرنوشت اتباع ربوده شده و دیگر ژاپنی‌های گمشده در آن کشور را به ژاپن نمی‌دهد. امروز اولین سالگرد شروع تحقیقات کره‌شمالی در مورد اتباع ربوده شده و دیگر ژاپنی‌های گمشده در کره‌شمالی است و مناقشه دو کشور در این‌خصوص تحریم‌های شدید ژاپن علیه کره‌شمالی را در پی داشته است.


تعداد بازدید :  265