شماره ۶۰۴ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
روي خط خبر

احمد مسجدجامعی: مزایده خانه معین‌التجار به علت کوتاهی میراث فرهنگی رخ داد
شهروند| عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این‌که طرح خرید و بازسازی خانه معین‌التجار در مرحله اول با طرح یک فوریت تصویب شد، از عدم ثبت این خانه توسط میراث فرهنگی انتقاد کرد.
احمد مسجدجامعی درباره به مزایده گذاشتن خانه بوشهری‌ها که قرار بود به خانه خلیج فارس تبدیل شود، گفت: پس از بازدیدی که در ‌سال 92 از خانه بوشهری‌ها در خیابان لاله‌زار داشتیم، از میراث فرهنگی درخواست کردیم که این خانه را ثبت کند و از شهرداری نیز خواستیم که این بنای قدیمی را خریداری کند.
او ادامه داد: بلافاصله طرح یک فوریت آن را در شورای شهر مطرح کردیم و بنا شد که بودجه‌ای برای این امر در نظر گرفته شود.  اما لحظه آخر در شورای شهر به تصویب نرسید.
مسجدجامعی درباره دلیل به تصویب نرسیدن طرح خانه معین التجار در شورای شهر تهران، اظهار کرد: در شورای شهر این بحث مطرح شد که اگر این خانه مهم و تاریخی است، چرا میراث فرهنگی آن را به ثبت نرسانده است و اگر ارزش میراثی داشت باید این امر اتفاق می‌افتاد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اتفاقی که این روزها رخ داده و این خانه تاریخی به‌عنوان «اراضی مسکونی و تجاری» به مزایده گذاشته شده، به دلیل کوتاهی میراث فرهنگی است.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران: 90‌درصد پدهای هلی‌کوپتر تهران غیراستاندارد هستند
ایسنا| نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اعلام کرد: 90‌درصد پدهای بالگرد پایتخت غیراستاندارد هستند.
مهندس محمدمهدی تندگویان، با بیان این‌که واقعا نگران بروز حادثه در ساختمان‌های بلند مرتبه هستیم؛ گفت: هر روز تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران افزایش می‌یابد و ظاهرا زندگی در تهران چاره‌ای جز بلند مرتبه‌سازی ندارد، اما این درحالی است که امکانات سازمان آتش‌نشانی به هیچ وجه برای ساختمان‌های بیش از هفت طبقه پاسخگو نیست.
او با بیان این‌که احداث پد بالگرد می‌تواند برای تأمین امنیت ساختمان‌های بلندمرتبه راهگشا باشد، گفت: سازمان هواپیمایی کشور چند سال پیش طی نامه‌ای استانداردهای ساخت پد را به شهرداری اعلام کرده بود اما متاسفانه در بررسی‌ها مشخص شد که این استانداردها در حین ساخت و سازه از سوی شهرداری رعایت نشده است.
تندگویان با بیان این‌که حالا پس از چند سال سازمان‌ هواپیمایی کشور مجددا، طی نامه‌ای به شهرداری اعلام کرده که پدهای ساخته شده استاندارد فرود بالگرد امدادی را ندارد، افزود: پد فرود بالگرد امدادی از لحاظ ابعاد و سازه متفاوت است که این مسأله در پدهای پایتخت رعایت نشده است.
به گفته این عضو شورای شهر، درحال حاضر با پدیده‌ای مواجه هستیم که بسیاری از ساختمان‌ها پد دارند، ولی قابل بهره‌برداری نیست و این نوعی کلاهبرداری است، چرا که وقتی فردی، ساختمان را می‌خرد به این آیتم‌ها نیز توجه می‌کند اما در واقعیت این پدها، غیرقابل بهره‌برداری است.
نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این‌که تقریبا 90‌درصد پدها غیراستاندارد هستند، اظهار کرد:  پدهای درحال ساخت و ساخته شده باید به سمت استانداردسازی پیش بروند و شهرداری نیز باید تدبیری برای ساختمان‌های ساخته شده بیندیشد تا نسبت به اصلاح پد بالگرد خود اقدام کنند.
تندگویان با بیان این‌که در موضوع ساخت پدهای غیراستاندارد، مقصر شهرداری است، گفت: شهرداری بر رعایت استانداردهای ساخت پد هنگام ساخت نظارت نکرده است.
به گفته تندگویان، مسأله سازمان هواپیمایی کشور در ابعاد پد است و باید پایه‌ای اضافه شود و ابعاد پد روی سازه اصلاح شود.
او با بیان این‌که استانداردهای ساخت پد از ‌سال 86 رعایت نشده است، گفت: 90‌درصد ساختمان‌های پددار استانداردها را رعایت نکرده‌اند.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد چرایی عدم ورود شورا برای اجرای این استانداردها نیز گفت:  شورا در جریان نبود و مکاتبه مستقیما از سوی سازمان هواپیمایی کشور به شهرداری بوده است.
او در مورد مناطقی که بیشترین قصور در آن رخ داده است، گفت:  گزارش شهرداری نشان می‌دهد که بیشتر موارد برای منطقه 22 است، چرا که مجتمع‌های زیادی در این منطقه ساخته شده است ولی در مجموع در شهر 100 سازه بلندمرتبه پددار وجود دارد که استاندارد نیستند.
او به نامه قالیباف استناد کرد و گفت:  نامه شهردار تهران نشان می‌دهد که توان آتش‌نشانی در امداد هوایی صفر است که در تحقق این هدف، بودجه مهم‌ترین مسأله است اما بحث نگهداری، آشیانه، اجازه پرواز و...  پیرامون خرید بالگرد امدادی است.
تندگویان با بیان این‌که باید در به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی، خرید بالگرد را نیز لحاظ کرد، گفت: امیدواریم شهرداری دستورالعمل اصلاح‌ سازه پدهای بالگرد را سریعا ابلاغ کند.


تعداد بازدید :  292