شماره ۶۰۴ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
ششمین جشن کانون کارگردانان خانه سینما
از 1136 شهر بدون سینما تا قضاوت بیهوده هیأت نظارت

شهروند| ششمین جشن کانون کارگردانان سینما برعکس جشن کانون تهیه‌کنندگان که هفته پیش بدون سخنرانی برگزار شد، با انتقاداتی همراه بود. انتقاداتی از سوی محمدرضا درویش و داریوش مهرجویی درباره حاشیه‌سازان سینما و مشکلات اکران فیلم‌ها. چهارشنبه شب گذشته،
 10 تیرماه بود که اعضای کانون کارگردانان سینمای ایران گردهم در پردیس سینمایی ملت جمع شدند تا بیست و پنجمین سالگرد تأسیس این کانون را جشن بگیرند.
در ادامه این مراسم محمد بزرگ‌نیا و علیرضا رئیسان کارگردان سینما نیز به‌عنوان یکی دیگر از روسای سابق کانون کارگردانان تقدیر شدند. در ادامه مراسم طبق روال دوره‌های قبلی جشن کانون کارگردانان، از ۳ نسل از کارگردانان سینمای ایران تقدیر شد؛ ایرج طهماسب و حمید جبلی، به‌عنوان کارگردانان نسل سوم، احمدرضا درویش به‌عنوان کارگردانان نسل دوم و داریوش مهرجویی به‌عنوان کارگردانان نسل اول. درویش در این مراسم، از وضع سینمای ایران صحبت کرد، به اعتقاد او حال بخشی از سینمای ایران خوب نیست: «از آن جمله می‌توان به بخش‌هایی چون تولید آثار، پشتوانه فنی، اقتصادی و نمایش فیلم اشاره کرد که در این بخش‌ها دچار بحران هستیم.» درویش که حالا منتظر اکران آخرین فیلمش «رستاخیز» است، می‌گوید: «مدیران سینمای ایران گرفتاری‌های بسیاری دارند و دو‌سوم انرژی خود را صرف پاسخگویی به مشکلاتی می‌کنند که ربطی به سینمای ایران ندارند و نمی‌توانند به سینما برسند.» او در ادامه صحبت‌هایش، پرسش‌هایی مطرح کرد، پرسش‌هایی که مدیران باید به جای پاسخ‌دهی به حاشیه‌های غیرضروری به آنها جواب دهند: «در عرصه بین‌المللی اصلا خبری از ما نیست. سهم سینمای ایران کجاست؟! سهم سینمای ایران از قدرت اقتصادی این هنر که بتواند سینما را روی پای خود نگه دارد، کجاست؟ سهم سینمای جمهوری اسلامی ایران از عرصه سپهر نمایش دنیای اسلامی کجاست؟» درویش همچنین به عدالت فرهنگی اشاره کرد، این‌که ما هم‌اکنون 1200 شهر داریم و تنها 64 شهر دارای سالن سینما هستند: «مدام از عدالت فرهنگی می‌شنویم درحالی‌که بسیاری از مردم امکان دیدن تولیدات فرهنگی سینما را ندارند و از آن محروم هستند و این چنین است که فضای فرهنگی کشور در اختیار بیرون از مرزها است.
به‌هرحال اصلی‌ترین کسانی که می‌توانند روشنگری کنند، ما و شما هستیم و امیدوارم همه به مسئولیت خود عمل کنیم.»  مازیار پرتوی برای تقدیر از کارگردان نسل اول روی صحنه آمد و از داریوش مهرجویی به‌عنوان کارگردان نسل اول تقدیر کرد. مهرجویی هم همچون درویش انتقاداتی داشت. او گفت: «چرا تولیداتی که از قبل سناریوشان مهر تأیید خورده و امضا شده و در جشنواره‌ها شرکت کرده و جایزه هم برده است، در نمایش دچار مشکل می‌شوند؟! این وظیفه صنف است که در مقابل این نوع نگرش بایستد چرا که این شیوه بی‌حرمتی به اعضای هیأت نظارتی است که پای مجوزهای مختلف امضا زده‌اند و این‌گونه تلقی می‌شود که قضاوت‌شان بیهوده است.» بعد از آن هم مهرجویی به منتقدانی که قصد دارند کارهای او و هم‌نسلانش همچون کیمیایی و تقوایی را نقد کنند، اشاره کرد و گفت: منتقدانی باید به این سمت بروند که دارای شعور هنری بالایی باشند. همایون اسعدیان، رخشان بنی‌ اعتماد، محمد متوسلانی و محمد بزرگ‌نیا از دیگر سخنرانان این مراسم بودند. بازار گرفتن عکس‌های سلفی هم در این مراسم داغ بود و بسیاری از کارگردانان در گوشه و کنار با هم عکس سلفی می‌گرفتند تا در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارند. محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، داریوش فرهنگ‌، سیروس حسن‌پور‌، مازیار میری‌، جعفر پناهی‌، ابوالحسن داودی‌، محسن امیریوسفی‌، سیدضیاءالدین دری‌، غلامرضا آزادی‌، منوچهر محمدی‌، تهمینه میلانی‌، جهانگیر کوثری‌، غلامرضا موسوی‌، بیژن امکانیان‌، فاطمه معتمدآریا‌، نیکی کریمی‌، منوچهر شاهسواری‌، مسعود رایگان‌، رویا تیموریان‌، فرشته طائرپور، جمال ساداتیان‌، محمد اطبایی‌، حبیب اسماعیلی‌، حبیب ایل‌بیگی‌، روح‌الله حجازی‌، نادر مقدس‌، علی شاه‌حاتمی‌، عباس یاری‌، بیتا منصوری، مصطفی کیایی‌، رضا درمیشیان‌، محمد حیدری‌، مهدی نادری‌، علیرضا زرین‌دست، هوشنگ گلمکانی، آرش معیریان، علی شاه‌حاتمی، بیژن میرباقری، مسعود ده‌نمکی و... ازجمله سینماگران حاضر در این مراسم بودند.


تعداد بازدید :  250