شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی با شعر و موسیقی برگزار شد
یک متر و هفتاد صدم از خاک این خانه منم

شهروند| پیکر بانوی غزل ایران، سیمین بهبهانی درحالی در بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد که چهره‌‌های ادبی و موسیقی بزرگی در مراسم تشییعش بارها و بارها غز‌ل‌های او را برای شرکت‌کنندگان در این مراسم خواندند و یادآوری کردند که بانوی غزل که جان دیگری به غزل پارسی بخشید، تا ابد در اشعارش زنده خواهد ماند.
مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی صبح جمعه،31 مردادماه با حضور جمع زیادی از مردم در محوطه تالار وحدت برگزار و برای خاکسپاری در مقبره خانوادگی شماره 72 راهی بهشت‌زهرا(س) شد. در این مراسم محمود دولت‌آبادی‌، محمدرضا شجریان‌، جواد مجابی‌، ابوالحسن تهامی‌ (دوبلور و داماد سیمین بهبهانی) و علی بهبهانی (پسر ارشد سیمین بهبهانی) سخن گفتند. همچنین شهرام ناظری‌، همایون شجریان و صدیق تعریف قطعاتی از شعرهای سیمین بهبهانی را به صورت آواز اجرا کردند. چهره‌های دیگری همچون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، نسرین ستوده، ضیاء موحد، فرهاد فخرالدینی، محمد بسته‌نگار، علی دهباشی، اکبر زنجانپور، علی میرزايی، علی باباچاهی، یغما گلرویی، محمد نوری‌زاد، فاطمه راکعی، محمود معتقدی، ناصر فیض، ساعد باقری، عبدالحسین مختاباد، گوهر خیراندیش، رویا نونهالی، مهناز افشار،‌ سیروس ابراهیم‌زاده، مریم بوبانی، محمد متوسلیان و ناهید توسلی در مراسم تشییع این شاعر غزلسرا حاضر بودند.
جمعیت حاضر که خیلی از آنها عکس‌های سیمین بهبهانی را در دست داشتند و از مراسم عکس و فیلم می‌گرفتند، در فواصل مختلف برنامه «درود بر سیمین بهبهانی» و «سیمین بهبهانی در قلب ما می‌مانی» می‌گفتند. همچنین در آغاز و پایان مراسم سرود «ای ایران» را خواندند و هنگام خروج از تالار وحدت «یار دبستانی» را زمزمه کردند. ابوالحسن تهامی، دوبلور و داماد سیمین بهبهانی، حضور مردم را در مراسم تشییع این شاعر شگفت‌انگیز خواند و از طرف خانواده بهبهانی از آنها سپاسگزاری کرد. او سیمین بهبهانی را آغاز زندگی جاودانه غزل ‌بانوی شعر پارسی خواند و گفت: «سیمین از رهگذر داستان و غزل و گفتارش همیشه مانند حافظ و مولانا و سعدی، لامارتین و شکسپیر زنده خواهد ماند پس پیکر او را که خدا آفریده است تا به خاک برود چه باک که در این گورستان به خاک سپرده شود یا تربت گورستان دیگری.» تهامی در ادامه با حزن و اندوهی که در صدایش پیچیده بود، غزل «یک‌متر و هفتادصدم افراشت قامت سخنم/ یک متر و هفتاد صدم از خاک این خانه منم» را که سیمین بهبهانی حدود 18 سال پیش سروده بود، خواند. سپس محمود دولت‌آبادی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «بهبهانی انسانی پیروز میان دو عدم است. او مانند همه آدم‌ها لحظات گوناگون و متنوعی در زندگی خود داشته و در آنها آثار متنوعی آفریده است. از آثاری صریحا اجتماعی تا صریحا تنهایی، آثاری مشخصا درباره آزادی زنان و مشخصا در اعتراض به ستم اجتماعی و آثاری درباره لحظات   ناب انسانی.»
محمدرضا شجریان که در این مراسم حاضر بود، پشت تریبون آمد و با بیان این‌که از جانب هنرمندان خانه موسیقی به ساحت مادری و زنیت بهبهانی که در ادب و غزل ایران تاریخ‌ساز شده است تسلیت می‌گوید، گفت: «بهبهانی زنی بود که همه جهان را به شکل خانواده خود دید و آنها را به صلح و صفا دعوت کرد. او با پشتکار خود پشتوانه حقوق زن و مادری شد.»
در ادامه این مراسم همایون شجریان پشت تریبون قرار گرفت و قطعه «رفت این سوار کولی» سیمین بهبهانی را از آلبوم جدیدش خواند. شهرام ناظری هم بخشی از غزل «دوباره می‌سازمت وطن» سیمین بهبهانی را به آواز خواند که مردم هم با او همراهی کردند. در ادامه این مراسم پیکر سیمین بهبهانی روی دوش تشییع‌کنندگان که تمام محوطه تالار وحدت را پر کرده بودند تشییع و برای خاکسپاری به مقبره خانوادگی شماره 72 واقع در بهشت‌زهرا(س) منتقل شد. سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه،
 28 مردادماه، در 87سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.


تعداد بازدید :  76