شماره ۶۰۱ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير
صفحه را ببند
زاینده رود پس از 10‌ سال به تالاب گاوخونی رسید

شهروند| آب زاینده رود، بالاخره به تالاب گاوخونی رسید. زاینده رود با پشت سر گذاشتن سفری 140 کیلومتری و طولانی که چند ماه طول کشید، بالاخره به تالاب گاوخونی رسید و لب‌های خشک تالابی را که 10‌سال از آب زاینده رود دور بود، ‌تر کرد.
صبح دیروز، آب زاینده رود با عبور از بند
شاخ کنار، به گاوخونی رسید و شادی را همچون روزی که آب در زاینده رود جاری شده بود، به میان مردم منطقه شرق اصفهان آورد. برخی ساکنان شرقی استان اصفهان عصر روز یکشنبه و شامگاه دوشنبه را به همراه خانواده‌های خود در کنار تالاب گاوخونی گذراندند تا شاهد ورود آب به این تالاب پس از یک دهه باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست اصفهان «پاما»، در کنار این خوشحالی و استقبال از زاینده رود، کشاورزان منطقه برای انتقال آب به این تالاب، در هفته‌های اخیر
 به صورت خودجوش بخش‌هایی از مسیر رودخانه را برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب لایروبی کردند.
 به گفته رضا خلیلی ورزنه، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبيعي ورزنه، «آب زاینده رود با تلاش‌های بی‌وقفه مردم شرق اصفهان برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، به تالاب گاوخوني رسید و 30 نفر در 13 روز از مسیر بند گلی تا بند مروان به دنبال کارهای مربوط به آن بودند.»
در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، زاینده رود از هر شهر و منطقه‌ای که گذر کرد، شادی را به میان ساکنان مناطق مختلف اصفهان آورد.
زنده رود، پیش از رسیدن به گاوخونی، با عبور از شهر ورزنه مردم این منطقه را روی پل ورزنه یعنی آخرین پل تاریخی مسیر زنده رود کشاند. ساکنان این شهر با برافراشتن پرچم بر روی این پل خواستار جریان همیشگی آب در رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی شده بودند.  
وعده پر آب شدن گاوخونی و جریان داشتن آب در زاینده رود که به زنده شدن گاوخونی منتهی خواهد شد، مدت‌هاست که از سوی مسئولان محیط‌زیست استان اصفهان و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، داده شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در گردهمایی مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست در اصفهان، با استناد به مصوبه اخیر شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته حوضه زاینده رود، گفته بود که «وضعیت زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی از نظر ابعاد زیست محیطی در این شورا بررسی خواهد شد.»
 او تأکید کرده بود که «این شورا نوید داده است، زاینده رود جاری خواهد ماند. ما تأکید داریم که آب در همه قسمت‌های زاینده رود از سرچشمه تا گاوخونی جریان داشته باشد.» همچنین دراین‌باره حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اواخر هفته گذشته با اشاره به این‌که آب زاینده رود به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌رسد، گفته بود که «با مشارکت مردم و دستگاه‌های مرتبط و اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید، پس از 10‌سال آب رودخانه زاینده رود به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌رسد.»


تعداد بازدید :  281