شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
والیبال ایران در حساس ترین مسابقه ناکام شد
بازنده سربلند
فرهاد ظریف در گفت و گو با «شهروند»: یادمان نرود به قهرمان جهان باختیم

شهروند| سالنی که 3 ساعت زودتر پر شده بود، تاب هیچ نتیجه‌ای غیر از پیروزی ایران را نداشت. این بار ورزشگاه آزادی در ساعت  18 و 30 دقیقه پرشد و رکورد قبلی که در ساعت 19 شکل گرفت را شکست. در این شرایط، ست اول با درخشش کوبیاک شروع شد. درخشش او برتری مقطعی لهستان را در پی داشت اما ایران با اتکا به دریافت‌ها و ضربات شهرام محمودی به بازی برگشت و ست اول با برتری 25 بر 23 ایران خاتمه یافت. نکته جالب این ست، انفعال سرمربی لهستان بود. در شرایطی که کواچ به محض از دست دادن چند امتیاز، تایم اوت می‎‌گرفت، آنتیگا، سرمربی لهستان اصلا اعتقادی به وقت استراحت نداشت. در این بین اعتراض کواچ و معروف از ست اول شروع شد. در حالی که کواچ به درخواست میرزاجانپور تقاضای بازبینی کرده بود، تاخیر زیاد داوران در اعلام نتیجه اعتراض شدید سرمربی ما و معروف را دربر داشت. هنوز ست اول به پایان نرسیده بود که برخورد بد با خبرنگاران به یاد آورده شد. هنگامی که خبرنگاران برای ادای فریضه نماز مغرب و عشا می‌خواستند به نمازخانه بروند با در بسته نمازخانه سالن 12 هزار نفری روبه‌رو شدند. وقتی آن‌ها قصد داشتند به جایگاه مخصوص خود برگردند با برخورد بد مأموران نیروی انتظامی و حراست مواجه شدند. نصب دوربین مدار بسته برابر جایگاه خبرنگاران از اتفاق های جدید رخ داده در سالن دوازده هزار نفری بود.
ناامیدی پس از درخشش
آن اعتماد به نفسی که قبل از آغاز بازی به بچه‌های تیم ملی اجازه داد با توپ والیبال روپایی بزنند، در ست دوم دیده نشد و بازیکنان لهستان اینبار با درخشش کوبیاک که در سراسر ست دوم بازی خوبی ارائه می‌کرد، 25 بر 20 این ست را برد. ضعف در توپ‌گیری از سوی ما و سرویس‌های کشنده بازیکنان لهستان از ست دوم به ست سوم هم منتقل شد.
انفعال ایران و برتری لهستان
در اواسط ست سوم بازیکنان ما به کلی بازی را رها کرده بودند و این لهستانی‌ها بودند که مدام امتیاز می‌گرفتند. این برتری در تک‌تک دقایق ست سوم همراه تیم شرقی بود. کواچ هم انگار علاقه‌ای به تعویض نداشت و نتیجه این انفعال رقم خوردن نتیجه‌ای مشابه ست دوم بود؛ برتری 25 بر 20 لهستان. اوایل ست چهارم بازی بسیار پایاپای دنبال شد. در مقاطعی با دفاع و دریافت‌های مناسب، از رقیب پیش افتادیم اما تداوم لازم (آنچه در سراسر بازی وجود داشت) را نداشتیم و دوباره لهستان با اختلاف پیش افتاد. هیجان ویژه گودرزی، وزیر ورزش و جوانان، حسین فریدون، برادر رئیس جمهور، سردار آزمون و مهدی طارمی، فوتبالیست‌های ملی‌پوش کشورمان، امیدوارمان کرده بود اما باز هم در اواسط ست چهارم ابتکار عمل را به رقیب دادیم و نتیجه‌اش را دیدیم؛ برتری رقیب درست چهارم با نتیجه 25 بر 19 و دیدن 3 امتیاز شیرین در دستان لهستان. حتی فریاد به گوش رسیده از بلندگوها با مضمون «این تیم ایرانه...» بچه‌های افت کرده تیم ملی والیبال را به خود نیاورد. در نهایت در رقابتی که استحقاق پیروزی نداشتیم و واقعا بد ظاهر شدیم، حتی یک امتیاز هم به‌دست نیاوردیم تا برای ادامه راه نگران‌تر از همیشه شویم.
رویای صعود کمرنگ شد
شکست تلخ مقابل لهستان، ایران را در گروه B در چه شرایطی قرار می‌دهد؟ تیم ملی والیبال کشورمان این شانس را داشت تا در صورت گرفتن یک‌ست دیگر جایگاه بهتری در جدول به‌دست آورد اما با شکست 3 بر یک، امیدهای صعود بسیار کمرنگ‌ شد. ملی‌پوشان کشورمان از 10 بازی گذشته خود 5 پیروزی و 5 شکست به‌دست آورده‌اند و با توجه به اینکه تعداد بردهای لهستان به عدد 7 رسید برای صعود به مرحله نهایی باید چشم به اتفاقات عجیب ببندیم. با توجه به تغییر قوانین لیگ‌جهانی، امتیازات هرگز اهمیتی برای تیم‌ها ندارد و ما فقط در صورتی به دور بعدی می‌رسیم که هردو بازی خود مقابل روسیه را با برد پشت سر بگذاریم و لهستان مقابل آمریکا دو شکست را متحمل شود. در عین حال باتوجه به اینکه آمریکا صعودش به دور بعد قطعی شده(بازی دوم آمریکا و روسیه با نتیجه 3 بر یک به سود یانکی‌ها به پایان رسید)، شاید در دو بازی پایانی مقابل لهستان به نفرات اصلی خود استراحت بدهد و این مساله کار حریف اصلی ایران برای صعود را راحت‌تر می‌کند. در هر حال تیم ایران باید با همان روحیه‌ای که 3 بازی ابتدایی خود در تهران را با برد پشت سر گذاشت، به مصاف روسیه برود و چشم به اما و اگرها ببندد تا شاید رویای صعود از این گروه دشوار تحقق یابد؛ هرچند که عدم صعود به مرحله بعدی نیز چیزی از ارزش‌های ملی‌پوشان والیبال کشورمان کم نمی‌کند و آن‌ها باید روحیه خود را برای مسابقات آینده(قهرمانی آسیا و جام‌جهانی) حفظ کنند.
ظریف: یادمان نرود به قهرمان جهان باختیم
فرهاد ظریف،‌ لیبروی تیم ملی والیبال که چند بازی است از ترکیب تیم ملی دور مانده بعد از باخت ایران مقابل لهستان و کمرنگ شدن رویای صعود به «شهروند» می گوید: «بازیکنان در چند بازی اخیر شدیدا فشار را روی خودشان تحمل کرده بودند و در این دیدار واقعا بدن بچه ها کم آورد. بعد از بازی اول مقابل لهستان که بیش از 3 ساعت به طول انجامید،‌ من به اردوی تیم ملی والیبال رفتم و مثل این بود که در میان بازیکنان بمب ترکانده بودند. اینقدر خستگی در میان بازیکنان دیده می شد که در این دیدار از همان ست دوم کم آوردند. با این حال باید به تمام بازیکنان تبریک گفت و این باخت چیزی از ارزش های آنها کم نمی کند.»
وی همچنین می افزاید:‌ »این تیمی که ما یک بار آنها را بردیم و در این دیدار مقابل آنها شکست خوردیم، قهرمان دنیا بود و نباید این موضوع یادمان برود. قطعا لهستانی ها چون قبلا در ایران بازی کرده بودند، در این 2 دیدار خیلی راحت تر از آمریکا مقابل ایران بازی کردند. همچنین لهستان به معنای واقعی یک تیم بود و نمی‌توان آنها را با آمریکایی مقایسه کرد که فقط به واسطه یکی،‌ 2 ستاره خود نتیجه می گیرد.» ظریف در پایان با اشاره به کاهش شانس صعود ایران خاطرنشان می‌کند: «از روز اول که ما در این گروه قرار گرفتیم،‌ تمام اعضای تیم ملی می دانستند که کار سختی برای صعود داریم و شانسمان زیاد نیست. با این حال گرفتن 6 امتیاز از آمریکا مدافع عنوان قهرمانی در تهران کار ساده ای نبود. در این دیدار به واسطه اینکه بازیکنان می دانستند اگر این بازی را واگذار کنند،‌ شانس زیادی برای صعود ندارند،‌ استرس زیادی را تحمل می کردند و این روی ایرانی ها که خیلی احساسی هستند،‌ بسیار
تاثیرگذار است.»

 


تعداد بازدید :  252