شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

صالحی: توافق در دسترس است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «اگر طرف مقابل به تفاهم لوزان پایبند باشد و زیاده‌خواهی نکند، توافق در دسترس است». به گزارش ایرنا، «علی‌اکبر صالحی» روز یکشنبه در حاشیه همایش قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به معیارهای توافق خوب افزود: «به هر حال طرف مقابل برای خود یک توافق ایده‌آل را درنظر دارد و ما نیز یک توافق ایده‌آل در نظر داریم که به‌طور قطع هیچ یک از ما نمی‌توانیم به آن توافق ایده‌آل برسیم».
وی ادامه داد: «2 طرف در وسط راه باید در جایی با یکدیگر تفاهم کنند». رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «از نظر ما توافق باید به‌گونه‌ای باشد که نشاط فعالیت‌های هسته‌ای پابرجا بماند و هیچ یک از فعالیت‌ها را تعطیل و یا با کندی مواجه نکند». صالحی ادامه داد: «فعالیت‌های ما نیز باید گسترش یابد که این موضوع به بحث وسیعی نیاز دارد».
 رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «ضمن این‌که طرف مقابل نیز نگرانی‌هایی دارد که با استفاده از نظرات بین‌المللی می‌توانیم این نگرانی‌ها را رفع کنیم». صالحی با بیان این‌که طرف مقابل به ناحق یکسری نگرانی‌های را مطرح می‌کند، گفت: «بارها گفتیم پرونده هسته‌ای ایران فنی است و با استفاده از مقررات بین‌المللی مانند آژانس انرژی بین‌المللی اتمی حاضریم از این ابزارها استفاده کرده و نگرانی آنها را رفع کنیم». صالحی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی برای خود مرزهایی را تعیین کرده و خطوط قرمزی دارد و از آنها عبور نمی‌کنیم».

رضایی: مذاکرات هسته‌ای سنگ بنای سیاست خارجی کشور خواهد شد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی عنوان کرد که در مذاکرات هسته‌ای برای نخستین‌بار پس از انقلاب سنگ بنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی گذاشته خواهد شد و رویه‌ای که در این‌خصوص پیش گرفته شود بر باقی مسائل نیز تاثیرگذار خواهد بود. محسن رضایی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما درخصوص ویژگی‌های یک توافق خوب گفت: «حفظ پیشرفت هسته‌ای، ادامه داشتن تحقیق و توسعه هسته‌ای و حذف همه تحریم‌ها، ازجمله الزامات توافق خوب از نظر جمهوری اسلامی است و امیدواریم تیم مذاکره‌کننده ایران که امین نظام و فرزندان انقلابی ملت ایران هستند با شجاعت مذاکرات را پیش ببرند و به توافق خوب دست یابیم».
رضایی با اشاره به این‌که مذاکرات هسته‌ای 2 بُعد دارد که یکی از آنها کسب سرمایه حاصل از استفاده انرژی هسته‌ای است گفت: «بعد دیگر این است که با مذاکرات برای نخستین‌بار بعد از انقلاب، سنگ‌بنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گذاشته خواهد شد.
در زمان مذاکرات قطعنامه 598 به دلیل آن‌که ظرفیت آن، صرفا بین 2کشور همسایه بود چنین امری نمی‌توانست صورت گیرد. رضایی افزود: «مذاکرات هسته‌ای اولین مذاکرات ایران درسطح بین‌المللی است و ظرفیت آن را دارد که سنگ‌بنای سیاست خارجی ایران بر آن گذاشته شود؛ بنابراین هر نوع رویه‌ای که در این مذاکرات پیش گیریم بر روی بقیه مسائل و پرونده‌های ایران هم اثر خواهد گذاشت. وی ادامه داد: «درحقیقت آینده سیاست خارجی ایران نیز از دل این مذاکرات شکل می‌گیرد و حد و حدود ایران در روابط بین‌الملل رقم خواهد خورد».

قائم مقام وزارت امورخارجه در دیدار با همتای کره‌ای تأکید کرد: ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله با افراط‌گرایی
مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت امورخارجه کشورمان با «جو ته یونگ»، قائم مقام وزیر امور خارجه کره‌جنوبی که در کشورمان به سر می‌برد دیدار کرد. به گزارش ایسنا، مرتضی سرمدی در این ملاقات روابط ایران و کره‌جنوبی در بخش‌های مختلف را مثبت خواند و افزود: «در طول 53‌ سال تأسیس مناسبات سیاسی بین دو کشور هیچ جنبه تاریکی در روابط نبوده هر چند فراز و نشیب داشته است».
وی ابراز امیدواری کرد که مناسبات دو کشور بار دیگر روند صعودی به خود گیرد. در ادامه قائم‌مقام وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که مناسبات 2 کشور نباید صرفا در موضوعات تجاری متمرکز شود و با اشاره به اهمیت برقراری توازن در همه ابعاد روابط بر ضرورت همکاری‌های مشترک و رایزنی درخصوص موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای و ازجمله همکاری برای مقابله با گسترش افراط‌گرايی و تروریسم تأکید کرد.
قائم‌مقام وزارت امورخارجه کره‌جنوبی نیز با اشاره به رشد افراط‌گرایی گفت: حتی کشورهای دوردست نسبت به کانون ترویج افراط‌گرایی در منطقه، از آسیب‌های وارده ازجمله پیوستن شهروندان خود یا تلاش برای پیوستن به داعش مصون نیستند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: «دولت کره‌جنوبی تمام تلاش خود برای ازسرگیری مناسبات همه‌جانبه با ایران را در دستور کار قرار داده است».


تعداد بازدید :  314