شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
داعش(ISIS) در یک نگاه

|  سیدمجید روئین‌تن  |  

در 29 ژوئن سال 2014 میلادی داعش رسما اعلام موجودیت کرد و ابوبکر البغدادی خود را خلیفه مسلمین نامید. داعش بلافاصله پس از اعلام موجودیت به‌شدت از طرف سازمان‌ملل، دولت‌های مختلف و اکثر گروه‌های اسلامی مورد انتقاد قرار گرفت.
گروه تروریستی داعش به‌دلیل اعمال خشونت‌های متعدد، قتل و کشتار، نسل‌کشی و اعمال‌فشار به مردم خصوصا بانوان، با مخالفت شدید تمامی کشورهای عضو سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و عقیدتی روبه‌رو شد. داعش ابتدا تحت‌عنوان جماعت توحید و جهاد در سال 1999 آغاز به فعالیت کرد و خود را  از طرفداران و حامیان گروه‌القاعده معرفی کرد. این گروه پس از حمله آمریکا و متحدین این کشور به عراق، فعالیت‌‌های تروریستی خود را در این کشور آغاز کرد. در سال 2006 با دیگر گروه‌های سنی عراق مانند شورای مجاهدین سنی ائتلاف کرد و اولین دولت اسلامی عراق (ISI) را پایه‌گذاری کرد.
بعد از اعلام موجودیت در عراق تحت‌عنوان دولت اسلامی عراق و اعلام خلیفه‌گری ابوبکر بغدادی، گروه‌های متعددی به سوریه اعزام شدند تا گروه‌های سنی و مخالف در سوریه را به‌سمت خود جلب‌کنند؛ گروه‌هایی مانند جبهه النصره سوریه در مناطق سنی‌نشین این کشور.
در آوریل 2013 ابوبکر بغدادی خواستار اتحاد با ایمن الظواهری(القاعده) و ابومحمد جولانی، رهبران القاعده و النصره شد. درخواست ابوبکر بغدادی بعد از مدتی از طرف رهبران این دو گروه رد شد. رفته‌رفته و به‌دلیل اعمال خشونت‌آمیز و استفاده گسترده آنها از شبکه‌های اجتماعی و خبری جهان، این گروه شهرت بسیار زیادی کسب کرد، کشتار خبرنگاران غربی با فجیع‌ترین شکل ممکن (قطع‌سر با خنجر) یا کشتار دسته‌جمعی شیعیان یا گروه‌های مذهبی دیگر، به اسارت‌گرفتن زنان و کودکان و اعلام جهاد نکاح در مناطق تحت‌اشغال، همه‌وهمه باعث شد تا جهان‌اسلام با یک نگرانی عمیق روبه‌رو شود. به‌جای توجه به آنچه در بیت‌المقدس و سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، توجه مسلمانان و جهان به نفوذ و گسترش قدرت این گروه تروریستی جلب شد.
امروزه خبرهای مختلفی به گوش می‌رسد که گویای توطئه جدیدی علیه مسلمین جهان است. این گروه با پشتوانه مالی بسیار بالا و دارا بودن تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته و مدرن و با جلب جوانان مسلمان اروپا که نوعا با فناوری‌های جدید آشنا هستند، توانسته‌ است بر بخش‌های عظیمی از کشور عراق و سوریه دست یابد، آنها با فروش نفت و محصولات نفتی آن هم به قیمت پایین‌تر از بازار توانسته‌اند اقتصاد لرزان کشورهای منطقه را آسیب‌پذیرتر کنند.
رقابت کشورهای منطقه مانند ترکیه، عربستان‌سعودی و مصر با ایران ‌اسلامی باعث شده تا برخی مانند عربستان بخش عظیمی از توان و امکانات مالی خود را صرف تجهیزات گروه تروریستی کنند، از طرفی ترکیه که خود را تنها کشور پیشرفته مسلمان منطقه می‌داند و داعیه ورود به اتحادیه اروپا را دارد، نسبت به تجهیز عِده و عُده این گروه تروریستی سنگ‌تمام گذاشته است. چند هفته پیش انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نشانگر این واقعیت تلخ بود که چگونه ارتش ترکیه، برای گروه تروریستی داعش در بسته‌های دارویی و کمک‌های مردمی اسلحه و مهمات می‌فرستد.
داعش فعالیت خود را تنها در این منطقه متمرکز نکرده است. مدت‌هاست گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه به‌نیابت از آنها دست به قتل و کشتار و اسارت غیرمسلمانان زده است. گروه‌های مختلف تروریستی در لیبی، یمن، افغانستان و پاکستان با پیروی از سیاست‌های ارعاب و ترس خود را از حامیان و طرفداران گروه داعش می‌دانند.
این گروه تروریستی نه‌تنها به مردم بی‌دفاع مسلمان و غیرمسلمان رحم نمی‌کند که دست به تخریب کلیه آثار ملی و بین‌المللی زده‌است، به‌گونه‌ای که اخیرا در منطقه‌ای در سوریه(پالمیرا) مجموعه میراث‌ فرهنگی دوران امپراتوری رم باستان که در فهرست سازمان یونسکو قرار دارد را تخریب کرده است. آنها نه‌تنها به تفکر شیعیان بلکه به نوع تفکر بسیاری از اهل‌سنت اعم از صوفیان و گروه‌های سنی معتدل نیز حمله‌ور شده‌اند.
خراب‌کردن زیارتگاه‌ها و مقابر مشایخ اهل‌سنت نیز همچون زیارتگاه‌های شیعه در دستورکار آنها قرار گرفته است. آقای دکتر علی لاریجانی یک‌بار در سخنرانی رسمی گفت؛ این گروه داعش بلایی بود که بر سر مسلمانان جهان نازل شد.
به‌راستی که فتنه داعش، قطعا از مصادیق بارز و متقن فتنه‌های آخر زمان است که در اخبار و احادیث نه‌تنها شیعه که در بسیاری از اخبار و احادیث اهل‌سنت درخصوص آن هشدار داده شده است و انشاءالله در فرصتی مناسب به تجزیه و تحلیل تاریخی آن می‌پردازیم.
گروه داعش یا به تعبیر غربی آن (ISIS)، با عملیات وحشیانه و تروریستی خود نه‌تنها منطقه خاورمیانه را که حتی کشورهای غربی را هم در هاله‌ای از ترس و وحشت فرو برده است. حمله به روزنامه شارلی‌ابدو و کشتار نویسندگان آن یا حمله به سایر مناطق شهرهای اروپایی، اقلیت‌های مسلمان این کشورها را با بحران ‌هویت روبه‌رو کرده است. این گروه با اعمال وحشیانه‌ترین اعمال تروریستی و با وحشیانه‌ترین قرائت از اسلام، مدح اسلام‌هراسی را در غرب بالا برده است و زحمات چندین‌ساله علمای اسلام و روشنفکران مذهبی برای قرائت انسانی و مهربانانه از اسلام را به‌باد داده است، امروزه تلاش و کوشش جوامع اسلامی در غرب معطوف به آن شده که نه‌تنها این اعمال جنون‌آمیز را محکوم کنند، بلکه در جست‌وجوی راهی باشند تا این تارهای‌عنکبوتی جهل و خرافه و تحجر گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را از بین ببرند تا بتوانند بار دیگر به جهانیان اعلام کنند که این قرائت خشن و وحشیانه از اسلام هیچ پایه و اساسی در اسلام پیامبر مهر و آشتی ندارد. پروردگارا جوامع مسلمان را از آتش فتنه‌های این‌چنینی حفظ فرما.


تعداد بازدید :  277