شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوري در همایش سران قوا خبر داد:
آمادگی دولت برای همکاری در تدوین قانون جرم سیاسی
روحانی: حاکم در جامعه اسلامی قدرت سیاسی، نظامی و مالی نیست آملی‌لاریجانی: اصحاب قدرت و ثروت در پی دخالت در دستگاه قضا هستند علی لاریجانی: قوه قضائیه دستورالعملی برای مقابله با تخلفات انتخاباتی تهیه کند

روز گذشته همایش سالانه سران قوا آغاز شد. در این همایش روسای قوای اجرائیه، قضائیه و مقننه حضور داشتند. حجت‌الاسلام روحانی که در این همایش سخنرانی کرد، بخش عمده صحبت‌هایش را به چگونگی مبارزه با فساد اختصاص داد. او اولین قدم در مبارزه با فساد را پیشگیری دانست و درعین‌حال گفت که همه باید تلاش کنیم تا از وقوع فساد پیشگیری شود و این کار با قانون‌مداری، از بین رفتن امضاهای طلایی، ایجاد شفافیت در اطلاعات و از بین بردن یا به حداقل رسیدن استثنائات در قانون و نیز مدرن کردن نظام اداری و دولت الکترونیک محقق خواهد شد.
روحانی در همین زمینه ادامه داد: پیشگیری از بروز فساد امکان‌پذیر است و سه قوه در کنار هم می‌توانند با اجرای بهتر قانون و ایجاد شفافیت مانع از بروز فساد شوند و درعین‌حال اگر فسادی رخ داد باز این همکاری لازم است.
رئیس شورای اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر سختگیری‌ها بیش از حد شود، مدیریت متوقف خواهد شد، لذا نباید به گونه‌ای عمل کنیم که جرأت از مدیران جامعه گرفته شود.
رئیس‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: عملکرد دستگاه قضا باید برای همگان شفاف باشد. باید رویه‌های قضایی، شفاف و در اختیار مردم قرار بگیرد تا همه مردم و بخش‌های اجتماعی و سیاسی به خوبی حس کنند که قانون از دید قاضی چیست. دکتر روحانی با اشاره به این‌که تفسیرهای متعدد از یک قانون وجود دارد و استنباط قاضی از قانون با دلایل قانون‌گذار در نگارش آن متفاوت است، گفت: مقدمه حکم گاهی از خود حکم مهم‌تر است و استدلال‌های صدور احکام می‌تواند درس‌های آموزنده‌ای باشد و اعتماد مردم به دستگاه قضا را بیشتر کند. روحانی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که در دولت یازدهم و با کمک دو دستگاه بتوان جرایم سیاسی را تدوین کرد، گفت: باید با تدوین لایحه جرم سیاسی معلوم شود که جرم سیاسی و جرم امنیتی چیست تا نشاط سیاسی در جامعه افزایش یابد و وجهه کشور در دنیا بالا و بالاتر رود. او یادآور شد: ‌در جامعه اسلامی حاکم قدرت سیاسی و نظامی و مالی و هیچ‌یک از اینها نیست، بلکه حاکم در مسیر، حکم خدا و احکم الحاکمین واقعی عدل و داد و قانون است و این قاضی است که در اتاق قضاوت قانون و وجدان و خدا را می‌بیند و بر مبنای آن حکم صادر می‌کند.
روحانی همچنین با اشاره به همکاری‌های خوب سه قوه در مبارزه با مفاسد اقتصادی در ماه‌های گذشته گفت: قوه مجریه و قوه قضائیه همچنین در زمینه‌ بنگاه‌ها و موسسات مالی غیرمجاز فعالیت خوبی آغاز کردند و می‌توانیم در کنار یکدیگر فضایی ایجاد کنیم که ملت ما به نظام و آینده کشور بیش از پیش امیدوار باشد.
آملی‌لاریجانی: اصحاب قدرت و ثروت
در پی دخالت در دستگاه قضا هستند
آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه هم در این همایش به بیان گلایه‌هایی از صداوسیما و بیان اقدامات دستگاه قضا پرداخت. لاریجانی از فشار برخی اصحاب ثروت و قدرت به قوه قضائیه خبر داد و اظهار کرد: همان‌طور که می‌بینید اصحاب ثروت و قدرت تلاش می‌کنند به قوه قضائیه فشار وارد کنند. ما این مسأله را در مورد برخی پرونده‌ها دیده‌ایم ، اما قوه قضائیه تلاش خوبی داشته و قضات ما استقامت کردند تا از خود در مقابله با این فشارها و دخالت‌ها در نظام قضایی کشور نقش خوبی نشان دهند.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با یادآوری این‌که قوه قضائیه از انتقادهای سازنده استقبال می‌کند، عنوان کرد: برخی گفتند شما حق انتقاد دادید ، ما می‌خواهیم از آیین دادرسی کیفری جدید انتقاد کنیم که این مسأله به‌خصوص در ماده 48 صورت گرفت. ماده 48 درخصوص جرایم امنیتی است و آن درباره این است که وکلای افراد با انتخاب و تایید رئیس قوه قضائیه صورت بگیرد. این مسأله درخصوص جرائم امنیتی خارجی نیز مهم‌تر است. نمی‌شود اسراری که مربوط به نظام است، هر کسی از آن آگاه شده و سپس آن را افشا کند. از پیشنهادهای داده شده دراین‌باره تعجب می‌کنم. در یکی از این پیشنهادها آمده که این مسأله با حقوق متهمان متضاد است و درخواست بازپس‌گیری این پیشنهاد از سوی رئیس قوه قضائیه را داده است. از طرح این انتقادهای سخیف تعجب می‌کنم. این مسأله هم اینک خود به قانون تبدیل شده و دیگر نمی‌توان پیشنهادی را پس گرفت و از سویی این پیشنهاد رسمی قوه قضائیه نبوده که بخواهد آن را پس بگیرد.
او درباره روابط قوه قضائیه و رسانه هم گفت: ما در این روابط نقیصه‌ای داریم، ما نتوانسته‌ایم به شکل روشن مطالب خود را به شکل فراگیر بیان کنیم و البته این مسأله فقط مربوط به قوه قضائیه نیست و رسانه‌ها نیز باید همکاری کنند. البته صداوسیما همکاری‌هایی داشته و برنامه‌های خوب حقوقی و قضایی ساخته و در همین مدت نیز اهداف قوه قضائیه را بیان کرده است.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: البته دراین‌باره گلایه‌ای نیز وجود دارد و آن این‌که در انعکاس اخبار قضا و اخبار رئیس قوه و شورایعالی قضایی برخورد هتاکانه می‌شود، من از مسئولان صداوسیما می‌خواهم چاره‌ای کنند. چندی پیش برنامه‌ای قرآنی توسط معاونت فرهنگی انجام شد اما خبر آن به شکل درستی منعکس نشد و حتی یکی از دوستان گفت که خبر آن پس از خبر تکدی‌گری در تهران پخش شد ، یا خبر مسئولان عالی قضایی خبر بیست و چندم یکی از شبکه‌هاست، ولی خبر دیدار رئیس صداوسیما با نمایندگان یکی از استان‌ها خبر اول می‌شود که این قابل توجیه نیست.
آملی‌لاریجانی افزود: البته ما قصد ایجاد چالش با صداوسیما نداریم ولی صداوسیما در کنار اهتمام به سریال‌های مکرر و متعدد که معلوم نیست چه فوایدی داشته باشند، باید به این اخبار نیز اهتمام داشته باشند البته نماینده ما در شورای نظارت بر صداوسیما حضور دارد ولی ما نمی‌خواهیم کار به این‌جا برسد.
آملی‌لاریجانی همچنین بخش دیگری از صحبت‌هایش را به موضوع لغو کنسرت‌ها اختصاص داد و گفت: دراین‌باره شنیدم که یک روحانی در مجلس گفته بود که لغو کنسرت‌ها ، خلاف حقوق مردم است. من از این حرف تعجب می‌کنم حقوق مردم چند طرف دارد؛ یک طرف آن این است که این حقوق برخلاف موازین شرعی نباشد. متاسفانه در این مورد کار تبلیغاتی وسیعی در برخی رسانه‌ها صورت گرفت. گزارش شورای امنیت کشور نشان داد که از حدود 300 کنسرت، تنها 9 کنسرت لغو شده است. درحالی‌که این مقدار سر و صدای رسانه‌ای نداشت. متاسفانه فکر نادرستی در ذهن برخی وجود دارد، مبنی بر این‌که اگر ما مجوزی را دادیم، کسی حق ندارد آن را لغو کند این حرف نادرست است. مجوز شما مانع از انجام وظیفه دستگاه دیگر نیست. قوه قضائیه درخصوص تظاهر به حرام وظایفی دارد.
او گفت: شاید شما مجوزی را دادید و دستگاه‌های امنیتی اعلام کردند که قرار است بمبی در آن مراسم منفجر شود آیا بازهم به دلیل مجوز شما دستگاه قضایی نباید ورود کند اگر بگویید لغو این مجوزها باید حسب موازین باشد، ما هم می‌گوییم مجوز شما نیز باید حسب موازین باشد.
رئیس دستگاه قضا گفت: آیا این‌که اجازه بدهند یک کنسرت زمینه‌ای برای رقص مشترک برخی جوانان شود، حرام نیست. در قوه قضائیه بحث این بود که در مواردی که فضا ابهام‌آمیز است، خطر بروز چنین مسائلی وجود دارد خیلی وقت‌ها لغو کنسرت‌ها با توصیه شورای تأمین استان‌ها و مشورت دستگاه‌های امنیتی بوده، ما تذکر می‌دهیم که چنین حرفی را تکرار نکنند که به‌طور مثال اگر وزارت ارشاد مجوزی را داد کسی حق لغو آن را ندارد، هرکس باید وظیفه خود را انجام دهد.
قوه قضائیه دستورالعملی برای
 مقابله با تخلفات انتخاباتی تهیه کند
علی لاریجانی هم به‌عنوان رئیس قوه مقننه در این همایش پیرامون مسائل مهمی چون دور آخر مذاکرات ایران و 1+5 و تهیه برخی قوانین توسط دستگاه قضا خبر داد. علی لاریجانی خطاب به طرف‌های غربی و گروه 1+5، گفت: تصور نکنید امروز ایران نیازمند توافق است. ما از توافق استقبال می‌کنیم چون به نفع همه است اما فکر نکنید فشار بیش از این وارد کنید ایران تحمل می‌کند، ما را از راه مذاکره منصرف نکنید. او همچنین خطاب به غربی‌ها هشدار داد که بهتر است عاقلانه رفتار کنید. لاریجانی ادامه داد: دوباره اشتباه نکنید و تصور نکنید ایران امروز نیازمند توافق است. او گفت: ایران را از راه مذاکره منصرف نکنید. ایران را مجبور نکنید مسیر فناوری هسته‌ای را با شتاب بیشتری برود که آنگاه هزینه بیشتری می‌دهید. به تحمل در مسائل عادت کردیم اما رفتارتان سنجیده باشد و از گذشته پند بگیرید. لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین از بررسی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی بعد از تعطیلات مجلس هم خبر داد. او در همین راستا توضیح داد: در همین رابطه قوه قضائیه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس کار مشترکی را انجام داده که به نتیجه مطلوب رسیده‌اند مبنی بر این‌که سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد شود تا بررسی این پرونده‌ها را با سرعت و به‌طور تخصصی انجام دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به انتخابات خبرگان و مجلس، گفت: امسال سالی است که انتخابات خبرگان و مجلس در پیش است که برگزاری انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است. او توضیح داد: اگر می‌خواهید انتخابات سالم باشد باید قوه قضائیه از قبل سازوکاری برای مقابله با تخلفات فراهم کند تا با تخلفات برخورد شود. این‌که کسی تخلفاتی در انتخابات انجام داده و بعد از درج در پرونده در شورا رسیدگی شود بدان معناست که شرایط انتخابات بزن دررویی است. چون در لحظه نمی‌توان به تمامی این تخلفات رسیدگی کرد. حتی تجربه نشان داده که شورا نمی‌تواند 10 حوزه انتخابیه را باطل کند و مجبورند دو صندوق را باطل نمایند که درنهایت دودش به چشم مردم می‌رود. رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اگر با تخلفاتی همچون خرید و فروش رأی، توهین، دروغ، افترا و فریبکاری در هنگام وقوع توسط قوه قضائیه سریع برخورد شود، انتخابات سالم برگزار می‌شود. برای رسیدن این مهم قوه قضائیه باید دستورالعملی برای انتخابات سالم تدوین کند تا با تخلفات براساس قوانین داخلی و با سرعت رسیدگی شود، توصیه می‌کنم این دستورالعمل را تهیه کنید.


تعداد بازدید :  203