شماره ۶۰۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

پارلمان یونان طرح همه‌پرسی توافق با وام‌دهندگان بین‌المللی را تصویب کرد
پارلمان یونان لایحه برگزاری همه‌پرسی درباره خواسته‌های وام‌دهندگان بین‌المللی را تصویب کرد.  دست‌کم 179 نماینده پارلمان یونان به طرح پیشنهادی دولت برای برگزاری همه‌پرسی درباره رد یا قبول خواسته‌های وام‌دهندگان بین‌المللی درازای کمک مالی به یونان رأی مثبت دادند. احزاب چپ رادیکال، حامی اصلی دولت یونان، ملی‌گراها و راست‌های افراطی ازجمله احزاب موافق طرح این همه پرسی بودند که قرار است یکشنبه آینده، 5 جولای برگزار شود. این تصمیم پارلمان درحالی اتخاذ می‌شود که وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو نیز در نشستی از تمدید برنامه کمک مالی به یونان خودداری کردند. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز برگزاری همه‌پرسی یکشنبه آینده را به دلیل پایان مهلت بازپرداخت بدهی‌های یونان به این نهاد مالی بین‌المللی، بی‌اهمیت خواند. 30 ژوئن مهلت پایانی یونان برای پرداخت بدهی‌هایش است.

حریت: 12‌هزار سرباز ترکیه آماده ورود به خاک سوریه‌اند
روزنامه «حریت» ترکیه فاش کرد که دولت این کشور به بهانه مبارزه با افراطی‌ها به دنبال مداخله در سوریه است. به گزارش ایسنا، این روزنامه اعلام کرد که دست‌کم 12‌هزار سرباز ارتش ترکیه آماده‌اند تا با هدف ایجاد منطقه امنیتی در نزدیکی مرزهای 2 کشور وارد سوریه شوند. منابع آگاه در آنکارا می‌گویند که دولت ترکیه مایل است ارتش ترکیه  برای حمایت از ارتش آزاد سوریه در برابر دولت سوریه، نیروهای کرد و تندروها در خاک این کشور به فعالیت‌های بیشتری بپردازد، اما ارتش ترکیه با این مسأله مخالف است و همچنان وقت‌کشی می‌کند. بنابر این گزارش ژنرال «نجدت اوزال» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه فرمان حکومتی دراین‌باره را که توسط «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر این کشور به امضا رسیده بود، به تعویق انداخت و در این زمینه حقوق بین‌الملل و ابهام در واکنش‌های بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، روسیه، ایران و آمریکا را دلیل این امر برشمرد. این درحالی است که روزنامه حریت ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور نوشت که هرگز اجازه تأسیس یک دولت کُرد در شمال سوریه را نخواهند داد و کشورهای غربی را به استقرار آنچه تروریست‌های کُرد در مرز ترکیه خواند، متهم کرد. براساس این گزارش، تحلیلگران ترک معتقدند که دولت ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه مقدمه‌چینی می‌کند و کُردها هدف نیستند بلکه تنها یک بهانه هستند.

حمایت سناتورهای آمریکایی از لغو تحریم‌ها علیه کوبا
یک سناتور دموکرات آمریکایی از حمایت بیشتر اعضای کنگره و مردم آمریکا از احیای روابط دیپلماتیک با کوبا خبر داد. به گزارش ایسنا، «پاتریک لیهی»، که در رأس هیاتی به همراه سناتور «بنجامین کاردین» از ایالت مریلند و سناتور جمهوری‌خواه «دین هلر» از ایالت نوادا روز پنجشنبه وارد کوبا شد، در کنفرانس خبری خود اذعان کرد که کنگره آمریکا بر سر احیای روابط با ‌هاوانا دچار اختلاف شده است، اما عادی‌سازی روابط سرانجام پیروز خواهد شد چراکه از سوی اکثر آمریکایی‌ها حمایت می‌شود. وی گفت که درحال حاضر کوبا و ایالات متحده آمریکا «در مسیر صحیحی» قرار دارند که ابتکار عملی از سوی رائول کاسترو و باراک اوباما، روسای جمهوری کوبا و آمریکا بود. پاتریک لیهی افزود: این فرآیندی است که مدت‌ها پیش باید آغاز می‌شد چراکه سیاست تحریم که بیش از نیم قرن است علیه دولت ‌هاوانا اعمال شده، اقدامی اشتباه است. این روش شکست خورده است و مغایر منافع آمریکاست.

ضرب‌الاجل عباس به حماس برای موافقت با دولت وحدت ملی
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به جنبش حماس تا روز سه‌شنبه مهلت داد تا موافقت خود را با دولت وحدت ملی طبق برنامه‌های وی اعلام کند. به گزارش تسنیم، محمود عباس دنبال تعیین ضرب‌الاجل  و در غیراین صورت تعدیل وزرا در دولت فعلی «رامی حمدالله» را انجام خواهد داد. عباس دراین‌باره گفت «هیچ مانعی برای تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه وجود ندارد به شرط آن‌که برنامه سیاسی آن، برنامه ما باشد و تمامی وزرا به آن پایبند باشند».

هویت عامل حمله به مسجد امام صادق (ع) کویت شناسایی شد
دولت کویت هویت عامل انتحاری حمله به مسجد شیعیان، امام صادق (ع) را فاش کرد. به گزارش ایسنا، این شخص که «فهد سلیمان عبدالمحسن القباع» نام دارد عربستانی‌الاصل بود. بنا بر اعلام دولت کویت این شخص صبح روز حادثه از طریق هوایی وارد خاک کویت شده بود. پیش از این مقامات کویت مالک خودرویی که عامل انتحاری را به محل حادثه رسانده بود، دستگیر کرده بودند سپس موفق به شناسایی هویت راننده خودرو شدند. وزارت کشور کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد: راننده فردی به نام «عبدالرحمان صباح عیدان سعود» از جمله افرادی است که به شکل غیرقانونی در کویت اقامت داشته و هنگام بازداشت در یکی از خانه‌های منطقه رقه در اطراف پایتخت این کشور پنهان شده بود.


تعداد بازدید :  325